romp testen

Discussie in 'Duikboten' gestart door scoob, 23 dec 2003.

  1. scoob

    scoob Guest

    ben ik weer :)

    ik wil voor mijn duikboot zelf een romp maken van plankjes balsa hout
    zat te denken aan 3 lagen van 2mm overlappend bij de naden
    ik wil de betrouwbaarheid hiervan testen door de romp in een kist te leggen en hierop een tuinslang aan te sluiten,
    tuinslang buitenlangs naar zolderraam (meter of 7) en vullen met water.
    dat moet dan toch die meter of 7 als werkelijke diepte zijn? of heb ik dat verkeerd??

    *slecht kwaliteit fles bovenop de slang en/of een kant van de kist van plexiglas zodat ik het zie als de romp implodeert

    over de romp, ga natuurlijk ook nog verstevigen met veel spanten
    gebruik een 125mm pvc buis als mal
     
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    In dat geval heb je idd een statische belasting van 0,7 bar (10 meter water = 1 bar, ongeveer).

    Je kist moet er ook tegen kunnen!!!

    En wat je ook kan doen, is de kist luchtdicht maken (moet hij sowieso zijn bij je "watertest") en hem met een fietspomp en een manometer oppompen tot 0,7 bar, of tot hoever je wilt gaan. Net zolang tot je kist of je sub barst.

    Nog een andere optie is alleen met water, op de waterleiding staat een druk van ongeveer 3 bar.

    Voordeel van een geheel met water gevulde bak onder druk, tov een met lucht gevulde bak, is dat bij breuk de scherven niet alle kanten op vliegen. (beter voor je ogen). Het wordt hooguit een waterballet. Maar doe wel voorzichtig.

    Waarom moet de zijkant van plexiglas zijn van je kist? Imploderen is imploderen, of je het nou ziet gebeuren of niet, als het gebeurt ben je te laat.
     
  3. KOEZE

    KOEZE Guest

    Scoob,

    Ik denk dat je jezelf veel ellende op de hals haalt als je een duikbootromp van balsa gaat maken. Ik geef je nu kort aan hoe ik het gedaan heb.

    Ik ben uitgegaan van het spantenplan van de boot. Ik heb vervolgens de spanten verkleind zodat de lijn 5 mm naar binnen kwam (10mm smaller). Dit maakt een huiddikte van 5mm mogelijk.
    Op basis van die spanten heb ik een “plug” gemaakt. Een soort moedermal. Omdat ik een moderne onderzeeer bouw (Walrus) is mijn basis een stuk pvc pijp geweest voor het cilinderische deel van de romp. De rest heb ik van MDF gemaakt. Schijfjes met de juiste dikte uitgezaagd zodat je grofweg de juiste vorm krijgt. De trapjes tussen de MDF schijven heb ik volgeplamuurd met polyesterplamuur.
    Het dek heb ik gemaakt door “zadeltjes te maken van triplex en deze vervolgens beplakt met berkentriplex (1mm dik). Hier zou je evt. je balsa kunnen gebruiken. Vervolgens een paar uurtje schuren (denk om je stofkap en om ruzie te voorkomen, blijf uit de buurt van de volgende zaken: - open ramen, - wasgoed, pasgewassen auto’s en bedenk zelf nog maar een paar ;-))

    Als je moedermal gereed is en goed glad smeer je hem in met lossingswas.
    Vervolgens ga je glasvezel lamineren over de mal. Zorg ervoor dat er geen lucht tussen de, met hars doordrenkte, glasweefsels komt. Hiervoor zijn speciale rollertjes te koop. Lamineer door tot je de gewenste rompdikte hebt bereikt. Het beste kun je nu de romp strak afwerken (je mal zit er nog in dus alles is vormvast) met polyestherplamuur en veel schuren (mondkap).

    Als je tevreden bent over de romp zaag je hem open en breek je de moedermal eruit.
    Ik heb ervoor gekozen om de boot over de grootste breedte open te zagen waarna de de mal er langzaam uit kunt wrikken. Tip: wrik een stukje van de huid los en laat er dan wat water met afwasmiddel tussen lopen. Dit zorgt ervoor dat de er een waterfilmpje tussen mal en romp komt waardoor de mal makkelijker loslaat.

    Succes.

    EJK
     
  4. scoob

    scoob Guest

    weet nog niet precies hoe of wat ik met het bouwen ga doen dus ik wil in ieder geval testen hoe het balsa zelf reageerd, dus of het indeukt/zakt en hoeveel (alleen het materiaal, dus geen complete waterdichte romp) en kijken hoeveel lagen epoxy het kost om dit te verhelpen.
    de uiteindelijke romp word voor en achter van balsa (die compartimenten lopen helemaal vol bij het duiken dus daar komt geen druk op te staan)
    en het grote midden stuk is de pvc buis als wtc met balsa daar omheen zodat alles netjes afgewerkt kan worden
    het word overgens geen schaalmodel maar eigen "ontwerp"
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Heeee EJ,

    dus zo doe jij dat. Ik heb er wat meer van gelezen, maar kende niemand die het proces echt 'vervolmaakt' had. Het klinkt niet erg ingewikkeld (wel een aardige klus -wel lekker KEKVO'en- ).
    Mijn U96 nadert de (zichtbare) voltooing (kerstdagen afwerken...) dus misschien toch tijd voor 'n get2gether?

    Jos.
     
  6. Misschien een eenvoudigere methode. Vroeger...

    Toen men net duikboten maakte, maakte men ze gewoon van een spanten plan en triples beplanking. Over deze beplanking ging aan zowel de binnenzijde als de buitenzijde een epoxy laag (met matten). Dit werd een paar keer herhaald (2 tot 3 lagen) en je had een redelijke romp. Aan de bovenzijde werd een gat overgehouden met een rand van een paar centimeter met een stel draadeinden. Rubberrand rondom en een plaatje kunststof vast maken met moeren. Duiken redelijk tot een meterje.

    Waarom 7 meter??? teneerste niet te volgen of goed te controleren. Ten tweede: de technische complicaties die je jezelf op de hals haalt zin niet goed te overzien. Ik hoop dat je veel ervaring hebt met bouwen.

    Ik wil niet graag reclame maken maar...
    Voor de kosten die je nu maakt voor een eigen bouw/experiment kun je ook proberen een tweehands of een nieuwe boot te kopen. Als je kijkt bij Norbert Bruggen z´n website kom je mooie boten tegen voor redelijk leuke bedragen. Je hebt daar voor een paar honderd euro een complete duikboot met regelaars en dergelijke. Een goede basis om verder te experimenteren. Misschien een goede tip om te zorgen dat je niet gelijk de moed opgeeft. Het valt niet mee een goede duikboot te bouwen.

    Klinkt misschien niet al te positief maar het zou zonde zijn als je voor veel geld aan electronica te onder ziet gaan.

    Kijk ook op de websites van de subcommittee en sonar voor meer info over dit onderwerp. Er zijn ook diverse boeken te koop. Bij Bruggen (sorry, maar deze man weet veel en geeft hele goede adviezen) kun je ook een boek kopen over dit onderwerp en hoe je alles kunt berekenen en hoe krachten verlopen in zo´n romp. Zelf ben ik er veel wijzer van geworden.

    succes,

    Danny van Dijk
     
  7. scoob

    scoob Guest

    hmm, ik denk dat ik de bedoeling wat verkeerd heb uitgelegd, ik doe deze test om het balsa te testen. ik wil weten hoe het balsa zelf reageerd onder druk.
    het balsa moet gaan zorgen voor drijfvermogen maar ik ga er vanuit dat het onder de druk in volume (en dus drijfvermogen) zal afnemen omdat de lucht in het balsa in volume zal afnemen.
    het gaat mij dus niet om het vermogen van het balsa om het water buiten te houden maar om het vermogen om zijn vorm te behouden.
    ik ga 1 zijde van de romp maken en deze in stukken zagen, de stukken oplopend aantal lagen epoxy geven van 2 tot 8 lagen (dus 6 aparte stukjes romp) en stop deze in de testkist (ben er nog niet uit hoe ik de kist ga maken)
    ik verwacht met mijn uiteindelijke model echt geen 7 meter te halen maar ik wil het balsa wel testen tot zover als het haalt.
    plexiglas "raam" in de kist zodat ik het kan zien als een stukje romp het gaat begeven zodat ik kan noteren op welke diepte dat was.

    bedankt voor de reacties allemaal, zal zo snel mogenlijk beginnen met testen en hier de resultaten neerzetten.
     
  8. scoob

    scoob Guest

    @ danny
    dat zelf bouwen en alle technische complicaties dat het meebrengt vind ik nou net leuk, ik houd wel van een uitdaging.
    sterker nog, deze boot maak ik i.v.m een weddenschap
    eisen zijn dat ie 75cm onder water moet, statisch duikt en een uur vaart (gaan 2 6v 6,5ah lood accus in, vandaar graag wat extra dijfvermogen)

    heb je misschien een url voor "sonar"?
    bedankt in ieder geval
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik, snap het niet helamaal hoor maar dat zal wel aan mij liegen

    balsa en drijfvermogen en duikboot

    sorry maar ik bouw reeds 20 jaar duikboten en ik denk dat gij een klein beetje weinig van duikboten schijnt af te weten of boten in zijn algemeen

    een duikboot drijft op zijn ballasttank
    de inhoud van die tank is het gewicht wat boven water uitsteekt als ze leeg is
    dus een tank van 500 cc geeft ongeveer 500 gr drijfvermogen
    als je de boot zelfdrijvend gaat maken (zeg balkje hout) dan heb je een knoert van een duiktank nodig om de hele handel naar de bodem te krijgen
    als je balsa hout wilt testen dan hoef je niet zo een hele toestand te bouwen
    een bakje van betonpleks met een aansluiting voor een tuinslang
    aan de voorzijde een opening waar je die balsaplank kunt tussen steken en daar over heen een alu plaat met een groot gat er in zodat het balsa vrij komt te liggen
    dit allemaal vastschroeven met de nodige vleugelmoeren en dan druk er op
    dan kun je aan de buitenkant zien hoe het balsa vervormd door de water druk

    je kan het ook anders om gebruiken dan
    helemaal vullen met water ook de slang en dan de slang naar beneden laten hangen en iemand onder stilletjes de slang laten open draaien
    door de kolom water die je nu verkrijgt krijg je onderdruk in je bak en zie je de plank aan de buiten kant vervormen.

    als je zoals ik las in je bericht een deel van je romp zo in de bak zet en er druk op gaat zetten dan zal er niet veel inploderen want je hebt de gelijke druk overal in je bak
    je zou dan elke sektie appart moeten waterdicht maken zodat er lucht in elke sektie blijft zitten
    waar je dan ook met je testresultaat nog geen rekening mee hebt gehouden is het uitzetten van de lucht IN je duikboot tijdens het varen
    door de warmte van je motoren en batterijen en regelaar zet de lucht in je boot uit en krijg je dus tegen druk dit kun je niet zo makkelijk simuleren in je test bakje
    mijn ondervinding gewoon klosje balsa hout voor de neus en de staart polyester er over heen (matje of drie ) en plamuren en schuren en voor de rest niet meer over wakker liggen .
    vroeger gebruikten we linde of essen hout voor de rompen
    schuurde ze in model aan de buirten kant
    lieten een cm of 5 staan als wand dikte en de boot werd dicht gedraaid met vleugelmoeren en als dichting lekker dik pakking vet tussen de deksel en de romp
    de assen vol vet en varen met die handel
    niks auto piloot geen diepte meters en andere toeters en bellen gewoon varen en lol maken
    en ging het eens verkeerd dan zwembroekje aan en de plomp in duiken en zoeken waar de laatste lucht bel boven gekomen was want daar had ge het meeste kans om je boot terug te vinden

    maar ja das ouderwets het nu moet het allemaal berekent worden en uitgemeten

    ik ben wel benieuwd naar het resultaat van je testen dat zeker wel

    sportieve groeten en tot een een plas water Raf
     
  10. scoob

    scoob Guest

    hoi raf
    het drijf vermogen van het balsa gebruik ik juist om de ballasttanks te helpen zodat deze niet zo groot hoeven te zijn, de pcv buis met alles erin drijft namenlijk als een baksteen dus ik heb echt wat meer volume nodig (kan ook een langere buis nemen maar dat is moeilijker met vervoer)

    en dit is inderdaad mijn eerste duikboot :banana:
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi scoob

    ik begrijp het nog steeds niet

    kijk ik heb een pvc buis van 30 cm en die zit knoert vol met micro servos micro ontvanger van multiplex zelfgebouwde vaartregelaar (bestaat uit 2 delen)8 MH cellen van 1 amp ,norbert bruggen zijn stabilisator en een knoert van een motor en nu ben ik een duik cilinder aan het maken die 250 cc water kan bevatten .die duikcylinder die komt nog in de pvc buis mee te zitten .
    die cylinder als ik die in het water leg dan drijft die zelfs nog
    zei het dat hij maar 1 cm boven water uitsteekt maar hij drijft.
    de romp die rond de cylinder komt is die van de thyphoon van revel
    die is volledig water doorlatend gemaakt
    de duikdiepte van die buis is reeds getest op 4 meter in de zwemdok de halvemaan in diest
    daar heeft hij 1 uur onder de EPS gehangen en na controle was er geen druppel in de cylinder binnen gedrongen dus lekker drukvast en water dicht
    dit is de EPS1
    [​IMG]

    deze boot gebruiken we om modulles onder te hangen en uit te testen
    de EPS1 duikt zonder duiktank zonder moeite naar een diepte van 6 meter en blijft daar zolang de energie in de cellen rijkt
    zijn berijk is 45 minuten onderwater.
    op het modelbouwweekeinde in belgië 9/10 oktober 2004 zal hij er ook bij zijn met zijn opvolger EPS2
    de EPS weegt 2.5 kilo heeft een reserve drijfvermogen van 100 gr
    als we er een module onder hangen dan kan het drijfvermogen vergroot /verkleind worden tot een max van 500 gr
    [​IMG]

    dit is de ESP2 hij is 10 cm langer dan de ESP1 wat een enorm drijfvermogen meer geeft .
    daar de lengte in het waterdichte stuk zit hebben we ongeveer 50% meer drijfvermogen

    sportieve groeten en succes met je boot RAF
    ik hoop hem ooit eens aan het werk te kunnen zien
     
  12. Florian

    Florian Guest

    Hoi,

    M'n broer heeft een duikboot en daar zit gewoon een fietsventiel op, daarmee blaast hij op de kant al wat druk in de boot zodat je onder water tegendruk hebt.

    Florian
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi florian

    ja weet ik doe ik ook bij mijn 7C van robbe
    maar bij de eps1 en 2 hoeft dat niet die zijn sterk genoeg en daar de motor niet in de romp zit maar er buiten heb ik ook geen kans om vacuum te krijgen onder water
    vacuum wordt gevormd onderwater door het afkoelen van de lucht in de WTC
    en dan kan het zijn dat je boot wate rmaakt door dat hij door de vacuum water door de dichtingen naar binnen zuigt
    dit is dus te verhelpen door een beetje lucht te pompen in de boot voor je gaat varen
    de EPS1 en 2 hebben speciale dubbele dichtingen die niet kunnen lekken

    sportieve groeten RAF
     

Deel Deze Pagina