Romp uit lijnenplan maken.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door pdvandijk, 14 apr 2009.

  1. pdvandijk

    pdvandijk Guest

    Hallo,
    Ik ben vrij nieuw op het forum wel enige tijd actief met modelbouw al de nodige dingen gebouwd waaronder een aantal schepen. Maar nu wil ik graag een romp maken maar heb helaas geen spantenplan alleen maar een lijnenplan en verder wel alles om het schip te kunnen bouwen.

    Is dit mogelijk en zo ja heeft iemand nog handige tips of uitleg voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken?

    Mvg,
    Patrick van Dijk
     
  2. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Hallo,als je zegt wat voor schip,dan heeft iemand misschien een spantenplan voor je.


    groeten E.J.
     
  3. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hi Patrick,

    Ik ben bezig met een onderzeeboot (KXVIII) gebaseerd op het lijnenplan. Ik gebruik daarvoor de 'bread and butter' methode, waarbij ik het lijnenplan overgenomen heb op een set planken, de buiten- en binnenkant uitgezaagd heb, en de planken toen verlijmd. Met een schaaf en bijtel is dan behoorlijk snel een mooie romp te maken.

    Voordelen zijn snelheid van werken en stevigheid van de romp; en het is erg leuk houtbewerkingswerk. Nadelen dat de romp wat zwaarder wordt (en dus moet de romp groot genoeg zijn om voldoende waterverplaatsing te hebben).

    Deze methode heeft een wat ouderwetse naam maar ik heb er nu twee rompen mee gebouwd en het bevalt goed!



    Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Patrick,

    Eigenlijk heb je het spantenplan al, maar je weet dat nog niet.
    Het spanten plan is een set horizontale doorsnedes van het schip;
    Een spantenplan is een set verticale doorsnedes van datzelfde schip.
    (Ik ga er even van uit dat je ook een zijaanzicht hebt)
    Je kunt het spantenplan zelf construeren met je zijaanzicht en je horizontale doorsnedes.
    Zet op je zijaanzicht op regelmatige afstanden verticale lijnen. Je spanten dus.
    Neem nu een stuk papier en zet daar een verticale lijn op. Dit is de hartlijn van je spant. (Normaal worden alle spanten gecombineerd getekend in 1 spantenraam; je kunt ze echter ook per stuk op een blad zetten.)
    Per spant (elke plaats die je dus zojuist hebt aangegeven) zet je nu de horizontale lijnen uit die op dezelfde hoogtes zitten als in je zijaanzicht (Het zijn dus eigenlijk de (bijvoorbeeld) bovenkanten van je plakjes brood.)
    Meet nu op je bovenaanzichten (per plakje) de afstand van hart naar de zijkant en zet deze op de juiste plaats uit op je spant in wording.
    Nadat je alle punten zo hebt overgenomen (per spant) kun je een vloeiende lijn door deze punten trekken en heb je je spant.

    Succes,

    Wim
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2009
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Patrick,

    Ik heb het bovenstaande even in een tekeningetje voor je gezet.
    [​IMG]
    Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker wordt.

    Succes,

    Wim
     
  6. pdvandijk

    pdvandijk Guest

    @wimg

    Heel erg bedankt voor je reactie dat lijkt me een heel erg handige manier.
    Ik ga daar even mee stoeien. Ik heb alle tekeningen en lijnenplannen. Dus dat moet wel goed komen en met een beetje mazzel kan ik het wel vergelijken met de grootspant dat is namelijk de enigste spant die getekend is.

    En mocht ik er niet uitkomen dan hoor je het wel.

    @freeks
    Dat lijkt me een hele mooie manier om te bouwen. Heel erg bedankt had er wel eens iets over gelezen. Maar denk dat ik eerst de manier van wimg eens ga proberen dat lijkt mee een stuk minder werk en ook omdat ik veel ruimte binnenin de romp moet hebben wat makkelijker.

    @ejb61

    Helaas zal dat niet lukken omdat dit een garnalenkotter is waar mijn vader op gevaren heeft en waar maar 1 van gebouwd is het was al een hele operatie om de tekeningen te krijgen. Want het schip is op een jachtwerf gebouwd die al jaren geleden failliet is gegaan.
    Het is ook niet echt een bekend schip. Dus zal het heel erg lastig worden om dan van iemand een spantenplan te krijgen.
    Maar heel erg bedankt voor het meedenken.

    Mvg,
    Patrick van Dijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2009

Deel Deze Pagina