Romp van een boot maken

• Topicstarter Topicstarter Eleanor
  • Startdatum Startdatum
E

Eleanor

Guest
Ik ben de statische modelbouw nu wel eens zat en wil een RC boot gaan bouwen. Ik heb ervaring met RC auto;s omdat ik daar zelf mee rij.

Ik ben van plan om de romp van hout te maken. spanten, hoe heet zo iets? van die kleine latjes. Daarna plamuren en verder bewerken. Enfin.

Ik weet eigenlijk niet wat voor vorm voor de romp ik moet maken. Heb geen tekening etc. Ik dacht zelf een beetje aan een platbodem voor een vrachtschip. Dit leek me wat makkelijker om te maken.

Of heeft iemand andere suggesties? Ik wil de romp dus van hout maken en wil een beetje een makkelijk te bouwen romp omdat het mijn eerste wordt. De lengte en breedte van het schip vermelden zou ik dan ook wel op prijs stellen.

Yo Eleanor,

Eeem, zonder tekening wordt het wel heel erg lastig ben ik bang.
Her en der kun je voor een prikkie wel een tekening op de kop tikken, van een "simpel" scheepje.

Eerst moet je de kiel leggen, en hierop komen overdwars de spanten.
Deze spanten geven de vorm aan de romp.
Nadat kiel en spanten 1 geheel zijn, kun je de romp gaan "bekleden" met dunne latjes triplex.
Deze latjes vormen de romp, hierna goed de gecreeerde romp in de epoxyhars zetten, en daarna plamuren en schuren.

Dit is ff in 2 minuten hoe je een houten romp kunt maken, zonder rekening te houden met (boeg) schroeven, ankerkluizen, roeren e.d.

Succes!
Greetings,
Luit

Aanvulling op Luit:
Een knikspant romp is makkelijker te maken dan een rondspant.
Bij een knikspant is je romp opgebouwd uit vlakke platen die maar in 1 richting gebogen worden. Je kunt die vlakke platen heel makkelijk voorbereiden door ze op je romp met karton te proberen. Wanneer de maat van je kartonnen plaat goed is, kun je die overnemen op hout.

Het is wel een zeilboot, maar de Optimist (die je bijvoorbeeld op de site van Hugo kunt vinden) is een eenvoudig knikspant scheepje.
Hier op het forum is die al door een aantal mensen beschreven zodat je die voorbeelden er ook bij kunt nemen. Als 1e houtbouw scheepje is het best leuk.

Succes.

Wim

Hoi Eleanor,

Bij de Vaargroep Flevoland hebben ze ook een leuk project opgestart; de balbootjes :D. Dat zijn kleine knikspant sleepbootjes waarvan ze de neus wat aangepast hebben zodat je met balletjes in de weer kan :lol:.

Lijkt mij een leuk project om mee te beginnen, voor meer informatie kun je het beste contact opnemen met bijvoorbeeld Roel van Essen.

Groetjes, Danny.

Ik heb dit idee al laten vallen. Heb een mooi schip gezien om mee te beginnen. Dit betreft de Banckert van Billingboats. Lijkt me een mooi schip om mee te beginnen.

Heb ook even overlegd met mun plaatselijke RC Boer waar ik altijd mun RC auto spul weg haal.

Back