romp zr.ms bonaire

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door tradelord, 23 jul 2012.

  1. tradelord

    tradelord

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    98
    Locatie:
    DEN HELDER N-H
    hier ben ik weer na een tijdje.

    ik ga de romp maken van zr.ms bonaire maken die hier in den helder in dok 1 van de oude rijkswerf ligt. [​IMG]

    het is de bedoeling om de romp zeewaardig te maken voor de zee hier.
    ook is het de bedoelling dat ik de opbouw kan veranderen want de bonaire heeft veel veranderingen ondergaan als logementsschip.

    ik ga verschillende delen van de bovenbouw met klittenband vast kan maken aan de romp...

    ik ga ook de romp in 2 delen maken.
    De romp wordt namelijk 120 cm.
    dan kan ik de romp met bouten weer vast maken aan elkaar (is nu het idee)

    tips welkom want ik weet nog niet alles
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2012
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Welkom terug. Ik ben even vergeten of je nu al eerder een varend schip hebt gebouwd, maar meen me te herinneren van niet. Je wilde eerder een "ramschip" maken toch? En dat project is afgeblazen.

    In dat geval lijkt me dit niet een ideaal model om mee te beginnen. Een deelbaar schip geeft toch extra uitdagingen. En opbouw met klitteband vastzetten bij een schip dat blijkbaar tegen een golfje moet kunnen klinkt mij niet bepaald "safe" in de oren...


    Edit: mocht je je eigen oudere topic niet meer weten te vinden, dat staat hier: schip-zee-grote-golven-6

    Neem eens de tijd om de daar gedane suggesties nog eens goed door te nemen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. tradelord

    tradelord

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    98
    Locatie:
    DEN HELDER N-H
    hier de tekening[​IMG]
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Sorry, maar op zo'n postzegel formaat plaatje kan ik nog net zien dat het een boot moet voorstellen, meer niet...
     
  5. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Hallo ...,

    mooie romp, maar als hij 120cm word dan is het niet echt nodig om hem in 2 delen op te splitsen , is alleen maar lastig om te doen lijkt mij:rolleyes:

    ben voor de rest benieuwd wat je er van gaat maken;)

    Jan
     
  6. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Hi

    Kijk even op de site: Stichting Bonaire - Home
    Daar vind je een heleboel mooie plaatjes, tekeningen en nuttige informatie.
    als ik het schip zo bekijk lijkt het mij verstandig, gezien het feit dat er weinig dekhuizen op staan, eigenlijk maar één, daar de toegang tot de binnenzijde maakt. Misschien een gedeelte van het dek erbij te betrekken. Succes
     
  7. tradelord

    tradelord

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    98
    Locatie:
    DEN HELDER N-H
    ja dat ramschip is waar...

    een deelbaar schip kan ik inderdaad beter niet nemen en ik kan dat altijd nog een keer doen met wat aanpassingen...

    en het klitteband zie ik nog wel
    eerst de romp daarna zie ik wel


    ..tips zijn van harte welkom...

    ik ga zo meteen beginnen met de spanten

    gr dominique
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een klassiek zeilschip met stoom-aandrijving bouwen: heel ambitieus, maar...

    Zelfs op een binnenwater is het moeilijk om zo'n schip goed varend te krijgen.
    Ga maar na: er staan drie masten op met behoorlijk wat zeil. Als je daar een beetje wind in krijgt, is het laatste wat je ziet: de kiel van je model. Je model kapseist namelijk. De verhouding tussen wind/water en je model is helemaal zoek.
    Je model is op schaal, de wind en de golven zijn dat niet.

    Waarom denk je dat al die " simpele" zeilboten zoals de Micro Magic, Seawind, Yamaha enzovoorts zo'n enorm lange kiel onder de romp hebben hangen met een gewicht er aan? Precies... om te voorkomen dat je boot omslaat.
    Even als voorbeeld: ik vaar o.a. met de Robbe Smaragd.
    [​IMG]
    Onder deze boot hangt een stalen kiel van meer dan 8 kilo.
    [​IMG]
    De Bonaire heeft geen kiel onder de romp; de machines zorgden voor stabiliteit.
    Kijk eens op de site van Minisail, hoe die mannen hun schepen stabiel houden.

    Verder is het varen op zee slechts voorbehouden aan mensen die donders goed weten hoe ze een model HELEMAAL waterdicht kunnen krijgen. Dat is op zee keihard nodig, want na een druppel zout water op je elektronica kun je je elektronica weggooien. En als je pech hebt, je hele model. Kortsluiting = brand.
    Op die manier heb ik zo'n jaar of 15 geleden een model van een Dolly naar de bliksem geholpen.
    Helemaal waterdicht gemaakt... dacht ik. Niet dus. In de branding vloog er een luik af, water naar binnen, en een minuut later was een rookpluimpje het laatste wat ik van de Dolly zag.

    Ik zeg dit niet of je af te branden; ik meen wat ik zeg: ga nu eerst eens een simpel, klein scheepje bouwen. Een Springer Tug bijvoorbeeld. Daar kun je je creativiteit in kwijt, hoeft niet veel te kosten en kun je ontzettend veel lol aan beleven.
    Daarna heb je wat ervaring opgedaan, en kun je aan iets groters en moeilijkers beginnen. En ondertussen kun je met je Springer Tug lekker varen. Een duwbak ervoor of een sleep erachter... Hartstikke leuk.
    Als je steeds weer probeert een " onmogelijk project" te bouwen, en elke keer eindigt dit in een fiasco, gaat de lol van de modelbouw er op een gegeven moment af.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Goed gezegd, Roel. Vandaar al mijn opmerking dat de topicstarter er goed aan zou doen zijn eerdere topic nog eens door te nemen. Daar werd ook al aangeraden ervaring op te doen met iets eenvoudigers. Beginnen met een schaalmodel met diverse uitdagingen als eerste varende model is vragen om problemen. Misschien word je de eerste die het lukt, maar veel meer kans dat het een project voor de kliko wordt, en daar schiet niemand iets mee op.
     
  11. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Ik denk dat het duidelijk is dat tradelord aangeraden word om met het niveau waar ik mee bezig ben te beginnen. Als hij dat niet doet moet hij het zelf weten, dan zien we wel wat het word. Jullie hebben hem immers gewaarschuwd :)

    succes er mee (ik weet niet wat het nu gaat worden)iniedergeval,
    Jarvin
     
  12. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    @Tradelord: Ik heb dit en het "golven op zee" topic zitten lezen en ik word er simpel van... zie constant dit:
    "Ik ga dit schip maken en ik verander dit en dit en dit en dat ook..."
    Ontwerp dan gewoon een schip, dan kunt je tekenen wat je wilt.
    Maar voor dat ontwerpen moet je bouwervaring hebben, je moet wel weten wat kan en vooral wat niet kan.

    Moraal: Bouw gewoon een schuit die bij je niveau van bouwen past, dit is wel tien keer aangegeven door meerderen hier.
    Dit siert Jarvin, die weet wat ie kan maken en bouwt een in zijn kunnen passend schip.

    Mijn eerste schip was lek en afzichtelijk, de daar op volgende was ook afzichtelijk, maar niet lek: Vooruitgang!
    En na jaren door knoeien vaar ik met een spits van 2 meter die (al zeg ik het zelf) mooi en niet lek is.
    Overigens moet ik er niet aan denken op zout water te varen.
    Wat al aangegeven was: Eén druppel water op je electronica en je kunt weer een retourtje modelbouwzaak gaan doen.

    @Roel, Haal me nou niet over!
    Ik probeer het zeilen niet te beginnen voorlopig, in verband met twee projecten die eerst maar eens af moeten.
    maar zo'n Smaragd is echt gaaf, zeg.

    Vriendelijke groet,
    Klaas Kamstra
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ja... totdat je haar in het water moet leggen, 30 cm onder je voeten.
    Op zo'n moment vindt je rug het wat minder "gaaf" .;)
     
  14. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dus als ik het goed begrijp krijgen we een Bonaire van ducktape?

    Volgens mij gaat dit topic een kopie worden van de voorgaande van deze persoon..

    Met alle respect Tradelord. Oom een goed zeewaardig modelschip te maken moet je toch wel gaan denken aan een bootje van bijna 2 m en een kg of 100, dat kun je nog niet maken. Sowieso een eigen romp maken lukt je niet zonder enige hulp!

    Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben ooit begonnen met een boot met kartonnen spanten, maar de romp was wel van polyester en ik liet me leiden door mensen die er verstand van hadden.
    Zonder de juiste materialen wordt het niks en gooi je alleen maar veel geld weg.

    Ga eerst eens langs op een open dag, win daar wat informatie in over hoe je een romp moet maken met welke materialen en dan zien we wel verder.

    gr.
    Pim

    PS. Wat ik me ook nog kan herinneren is dat ik eerst vele avonden in de bibliotheek heb doorgebracht voordat ik uberhaupt wat op papier zette..was toendertijd (12 jaar terug) veel over te vinden, nu is het internet je vriend!
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Met stijgende verbazing heb ik dit verslag, alsmede het vorige bouwverslag van betrokkene gelezen.....
    Ik heb veel respect voor het geduld van mijn medeforumleden voor hun uiterst goed bedoelde adviezen.
    De meeste van hun verslagen heb ik ook al eens gelezen, stuk voor stuk juweeltjes, en dat vraagt de nodige kennis en ervaring, dat heb je niet, dat bouw je op....
    Ooit zijn we allemaal met een heel eenvoudig ding begonnen
    Er rest mij dan ook één vraag aan Dominique:
    Waarom neem je deze adviezen niet serieus???
    Het is gewoon te hoog gegrepen.
    Ook mijn advies is simpel en gemeend; zet dit project in de ijskast en begin met iets simpels, en je krijgt van ons alle hulp, want dit gaat nooit iets worden:)
    Ben wel een beetje bang dat het tegen dovemansoren gezegd is.

    Met vriendelijke groet,
    Germt
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Dit plan doet mij sterk denken aan de Zwarte Zee van ene Josse.

    Tradelord, geloof mij en begin lekker eenvoudig. Doe wat ervaring op en start dan pas een groter project op.

    Groeten Paul
     
  17. tradelord

    tradelord

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    98
    Locatie:
    DEN HELDER N-H
    bouwtekeningen

    het bleek dat de bouwtekeningen niet helemaal correct waren.... De hoogte van de spanten waren namelijk hoger dan de hoogte van figuur 1(de bovenste).

    ik heb het aangepast voor corecte bouwtekeningen



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. tradelord

    tradelord

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    98
    Locatie:
    DEN HELDER N-H
    [​IMG] [​IMG] hier wat foto.s
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dus ik begrijp dat je toch niet eerst een iets eenvoudiger schip gaat bouwen? Jammer, maar toch succes gewenst met deze onderneming.
     

Deel Deze Pagina