Rompmateriaal

Hoi, volgens mij is dit het meest besproken onderwerp op dit forum, maar ik heb toch niet de antwoorden op mijn vragen kunnen vinden.

Stel ik ga hout gebruiken voor de romp en ik bewerk het met G4. Hoe duurzaam is dit? Kunststof en hars verouderderen na een tijd, wordt mijn romp dan poreus en breekbaar of blijft het schip van goede kwaliteit?
Als het poreus wordt, kun je het dan opnieuw behandelen zodat de duurzaamheid weer verbeterd?
Stel ik ga polystyreen of ABS gebruiken voor mijn romp, hoe zit het dan met veroudering?

In het geval van polystyreen of ABS nog een aanvullende vraag: hoe vul ik oneffenheden tussen twee platen op? Is daar een speciaal soort plamuur voor?

Hoi,

Je kan een houten boot bewerken met een matje glasweefsel en met hars het goed strak op de boot lijmen zonder dat er lucht belletjes in zitten. Je moet wel je hout binnen en buiten goed behandelen. Kijk maar eens in een topic hoe dit precies moet.Zelf bouw ik liever polyester omdat je dan geen kwetsbare romp en geen spanten er in hebt. Polyester kan over het algemeen meer tikken hebben dan een houten romp. Welke boot gaat het om? Misschien is er een bedrijf die al polyester of abs rompen er voor bouwt.

tim

Het wordt de Olau Hollandia uit 1981 (ook de Prince of Scandinavia staat nog in de planning). Ik verwacht niet dat daar een romd voor te koop is. De schaal wordt 1:100. Het gaat me ook om het bouwen, dus ik wil de romp zelf maken. Daartoe wil ik spantenbouw doen. De bekleding dus met ofwel hout, ofwel polystyreen ofwel ABS. Maar dus de vraag, verouderd dit?

Hoi,

hout verouderd altijd na een tijdje. Als een romp jaren niet met water in aanraking is geweest en geen glasweefsel matje over de romp heen heeft zou ik nooit de boot in het water leggen omdat dan je romp gelijk kapot scheurt. Hout gaat werken als het ouder en met water in aanraking is geweest. Je krijgt dan scheuren in het hout en zuigt vol met water zodat het ook nog gaat rotten. Ik zou echt niet met hout gaan werken. Bouw je romp van hout en maak dan een mal er van met polyester en dan een rompje van polyester uit de mal halen en voilà je hebt een polyester rompje voor ong 75 euro. Veel mensen raden dan ook hout zwaar af. daarom zit bij meeste bouwpakketen geen hout maar abs behalve bij billing boats.

tim

Hout is zeker geen slecht bouwmateriaal. Zolang je er maar een glasmatje overheen doet, zodat de romp stijf blijft en niet kan gaan werken.

Bart

hout is goed behandeld een goed materiaal voor rompen, ook langdurig onderwater. zeker een triplex/multiplex. wel oppassen met inwatering.

Hout als kernmateriaal (tussen epoxy/ glas) is in principe onafbreekbaar en voor eeuwig goed. Maar dan wel met een goede verwerking en UV bescherming.

Bouw je romp van hout en maak dan een mal er van met polyester en dan een rompje van polyester uit de mal halen en voilà je hebt een polyester rompje voor ong 75 euro. Veel mensen raden dan ook hout zwaar af. daarom zit bij meeste bouwpakketen geen hout maar abs behalve bij billing boats.
Een Olau Hollandia in 1:100 is geen rompje meer!
Dat ga je op zeker niet redden voor €75,= :confused:
Een houten romp op zich is geen enkel probleem, mits goed behandeld tegen het indringen van water.
Als je de romp klaar hebt, in de G4 smeren, hierna met polyester met glasmatten afwerken, plamuren en verven, en je hebt geen probleem.
Wel de binnen kant van de romp ook behandelen.
Zelf heb ik het hout aan de binnenzijde van de Smit Kamara romp ook in de G4 gezet, en afgewerkt met een witte polyester topcoat.

Voor een alternatieve bouwwijze van een romp moet je even in mijn Smit Kamara topic kijken.
Als je echt niet met hout wil werken kun je bij deze methode de spanten ook nog van PVC schuimplaat maken.
Ga ik in ieder geval bij m'n volgende schip wel doen.

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ga voor hout en zal het afwerken met G4 en glasmatten, daarna goed schilderen om te beschermen tegen veroudering. Die glasmatten hou ik nog even een slag om de arm, i.v.m. het gewicht. Door de diepgang en door de schuld van Archimedes mag het het schip maximaal ongeveer 12 kilo gaan wegen.

Die glasmatten hou ik nog even een slag om de arm, i.v.m. het gewicht.
Juist, en dat is fout.
G4 alleen bied geen bescherming, zeker niet aan de buitenzijde van de romp.
Besparen op het gewicht van glasmatten is een foute besparing.
Probeer dan lichtere spanten te maken of nog beter een lichtere opbouw, maar spaar niet dat kleine beetje gewicht van glasmatten uit.

Die glasmatten geven het "pantser" aan je coatinglagen voor je houten romp. Zowel eventuele tikjes van buitenaf maar ook het inwendig "trekken" van je huidplanken.

groeten Paul

ps. Lees ook eens verschillende bouwverslagen door...

Back