rompsnelheid

• Topicstarter Topicstarter agent Mulder
  • Startdatum Startdatum
A

agent Mulder

Guest
Weet er iemand, hoe je rompsnelheid van een modelzeilschip kunt uit rekenen?

Ik weet dat voor normale schepen de formule geld: 2.42 x de wortel uit de lengte (waterlengte) in meters. uitkomst is dan in knopen.

Maar geld dit dan ook voor modelschepen?

Ik vaar met een M-klasse die is dus 1.27m lang; de wortel uit 1.27 x 2.42 = 2.73 kn.
dat lijkt me wat weinig, dat zou 5 km/h zijn...............

Als hij dus sneller zou varen dan de rompsnelheid dan gaat hij planeren, dat is ook bekend, maar een M-klasse gaat niet zo snel planeren, daar is hij te smal voor, hooguit voor de wind.

Wie weet er meer?

Wat ik wel weet is dat dit soort formules altijd zeer gebrekkig zijn en vaak nergens op slaan. De snelheid van de romp hangt van veel meer dingen af dan alleen de lengte. Ook belangrijk zijn breedte diepgang en vorm, om zo maar een paar te noemen, zo'n formule als deze houd alleen rekening met de lengte. Het is voor maritieme technici en scheepsbouwkundigen ook niet mogelijk om de snelheid precies te bereken, daarom gebruiken ze ingewikkelde computermodellen elk afgesteld op een bepaald type schip. Als ze de precieze weerstand willen weten moeten zo nog steeds sleepproeven doen.

En de snelheid van 5 km/uur voor een m-klasse is denk ik wel redelijk accuraat. In werkelijkheid zal die waarschijnlijk wel wat hoger liggen, maar niet extreem veel waarschijnlijk zo'n 7 km/uur.

Groet Eduard

Die genoemde formule is afgeleid uit een aantal andere formules. En is redelijk betrouwbaar voor "zware" waterverplaatsende boten. Moderne zeiljachten zowel 1:1 als model geld deze regel niet. Dit komt door dat de golf makende weerstand welke een groote factor is in de boven genoemde formule veel lager is. En er kan dus harder gevaren worden. Vergelijk het maar met catamarans die planeren ook niet echt maar gaan wel erg hard. Heb ooit in mijn MM een GPS unit gelegt van 120 gram daar kwam ongeveer een gemiddelde snelheid uit van 3.6 Km/h met een top van over de 5 Km/h. Denk dat je niet gek moet op kijken als een M klasser 7 Km/h doet en op snellere rakken half en voor de wind 10 of meer. Zelf kan je een aardige inschatting maken van de snelheid door langs een lang stuk kant te varen en dan naast je model te lopen. normaal lopen is 4 tot 5 Km/h wandel pas 5 tot 6 en snelwaneren 6 tot 7. Wil je het echt weten leg dan een kleine GPS ontvanger b.v een gekko in je model. Wellicht heeft een bluetooth muis voldoende bereik. En bedenk the proof of the pudding is in the eating!

groet FKZ

De formule komt uit de scheepvaart en ik had mijn twijfels over de toepasbaarheid voor zeilschepen (modelbouw) vandaar mijn vraag.
Als er dit weekend een beetje wind staat zal ik eens kijken wat de snelheden zijn met de M-klasse, ik heb een geko 201 en ik zal hem eens op het dek tapen.
@Fkz, wat je verteld over het lopen op de kant, geeft idd al een aardig beeld. Met name bij het voor-de-windse rak is het soms best rennen ;-)

die formule is erg simpel. de rompsnelheid heeft te maken met boeg en hekgolf, sommige schepen hebben die meer als een ander, dus die formule is een stuk ingewikkelder, en nog niet precies..

Ik heb zelf ook al eens met een kleine gps in mijn Micro Magic gevaren en kwam toen op een max snelheid van 8,6 km/h. dit was met windkracht 6 met een klein stormtuig op mijn bootje. De gps helemaal achterin het bootje gepropt om de boeg maar uit het water te houden.

Een m-klasse moet veel harder kunnen dan 10kmh ik heb er zelf ook een en ik moet toch wel erg hard lopen(rennen) om dat ding voor de wind bij te kunnen houden met een beetje wind. helaas nog nooit met gps uitgeprobeerd.

Back