Romptekeningen van boten

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Goedemiddag,
Ik ben nieuw hier en dat komt door mijn probleem. Net als veel anderen heb ik het probleem dat ik zelf een zeilboot wil maken en dat aan de hand van een tekening wil doen, maar wel met mijn eigen invloed.
Ik ga de romp van balsahout maken en de rest zie ik verder wel.
Nu mijn vraag:

WAAR KAN IK TEKENINGEN VINDEN VAN BOTEN TUSSEN 70 & 90 cm.

Als iemand me daaraan kan helpen... heel heel graag.
Ik hoop van de ervaren bouwers te horen.
Groeten TA

TA,

Natuurlijk eerst een welgemeend Welkom op dit forum!

Zoek eens hier op het forum (daar is een mogelijkheid voor rechtsboven) op hulform. (of hullform, weet dat niet meer precies )

[edit]
het is dus huLLform :wink:
[/edit]

Dit is een programma (freeware) waarmee je zelf een romp kunt ontwerpen.

Dit programma is hier op het forum ook al een aantal keren aan de orde geweest, en ik denk dat het wel door een aantal forummers wordt gebruikt.

Wim

Hartelijk welkom op het forum.
Er is in Engeland een groot aantal tekeningen beschikbaar welke ook on line zijn te bestellen. Het internet adres is ergens op deze site wel te vinden als je gaat zoeken bij Model Plan Service. Ook is er een boekje door hun uitgegeven wat te bestellen is, dus keus genoeg.

Groetjes Hans

Met Hullform kun je tamelijk makelijk een rompje ontwerpen. Het blijft (bij de freeware versie in ieder geval) wel bij een romp. Kiel dek/kajuit, constructie, vorm van de kielbalk etc. zul je zelf moeten bedenken. Verder kun je in het programma een 3D model van je bootje zien waardoor je alvast een beeld krijgt van de lijnen.
Ben zelf ook bezig een met hullform ontworpen bootje te bouwen (bijna klaar trouwens). Daarover had ik ook een aantal vragen: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11950 .
Verder, toeval of niet?, maar het bootje drijft keurig en ligt exact recht op het water wat waarschijnlijk mede aan het programma te danken is.
Verder succes ermee.

Mvg,

Ruben

Hallo TA en alle anderen ,

Ben net even in duitsland geweest en de Schiffsmodel gekoscht zit deze maand een tek in van een heel leuk zeilschaapje met drie verschillende opbouwen ben ermee naar de copy shop geweest en heb het laten uitvergroten op mijn maat Begin bijna met het bouwen. Ook op goodle.de kom je wel wat tegen wat te downloaden is.
hoop dat je er iets aan hebt
groetjes cees

Beste,

Waarom niet een schaalmodel naar tekening van het origineel. Heb dit zelf reeds gedaan en met succes. Ik beschik over veel tekeningen van 'John Alden'-ontwerpen en mocht je interesse hebben dan stuur ik je een tekening naar wens.

De vervolg-stap is vervolgens het uitvergroten en het spiegelen. Spiegelen van het spantenplan is veelal noodzakelijk aangezien zowel de voorste rij als de achterste rij spanten op een (1!) tekening zichtbaarzijn gemaakt. Kwestie van een tweetal bezoekjes aan de copy-shop en het bouwen kan beginnen.

Eric

Je hoeft niet spiegelen je kan de spanten in een copyshop op de schaal brengen die jij wilt.
Koop in een kantoorhandel of boekhandel etalage karton en carbonpapier punaize's en een stevige plaat.
Als je de spanten overtrekt op het etalage karton met de hartlijn laatste met een liniaal.
Dan neem je een liniaal of meetlat en met een stanleymes snij je het etalage karton een beetje in zodat het makkelijk vouwt.

Als je het dubbel gevouwen hebt kan je met de schaar het spant uitknippen vouw je hem open dan heb je beide zijden gelijk.
Als je het op hout overzet hier eerst een hartlijn op zetten dan het karton erop de hartlijnen gelijk boven en onder punaize's erin of een gewicht erop en dan met een fijn potlood langs het karton.
Rest alleen nog het uitzagen van de spant uit het hout.

Back