Ronde Decal uitknippen/uitsnijden en vastplakkende onderdelen

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Len82, 15 feb 2015.

  1. Len82

    Len82

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    7
    Hallo mensen,

    Helemaal nieuw hier, dus ik hoop dat ik dit bericht op de goede plaats zet. Zo niet: alvast sorry mods.

    Ik heb de Airfix A6M2 Zero gebouwd, en dat smaakt naar meer. Volgens mij is dat zo'n beetje de meest afgezaagde start qua model, maar je moet ergens beginnen :)

    Enfin, los van het feit dat er 100 dingen zijn die ik heb geleerd en beter zou moeten doen, heb ik twee (beginners-)vragen. Een korte zoektocht leverde mij geen antwoord op, ik hoop dat jullie kunnen helpen. Of mij vertellen waar ik moet zoeken natuurlijk.

    Vraag 1: Japanse vliegtuigmodellen hebben uiteraard de bekende rode "zon" als identificatieteken. Hoe ik ook mijn best deed, de ronde decals kregen hele lelijke hoeken bij zowel uitknippen als uitsnijden. Niveau 4 jarig kind. Hoe kan ik betere rondjes krijgen?

    Vraag 2: Kleine onderdelen (landingsgestel, machinegeweer e.d.) plakken vast aan de ondergrond wanneer ik ze geverfd heb en de verf heb laten drogen. Er vast een slimme truc om dat te voorkomen. of moet ik de deeltjes vasthouden in mijn pincet totdat ze droog zijn? Heb ik geprobeerd, maar dan plakt het weer vast aan het pincet! Zou iemand mij bij kunnen en willen schijnen?

    Alvast erg bedankt!

    Len.
     
  2. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo Len,

    Allereerst welkom hier op het forum.

    Ten tweede zou ik niet zo heel goed weten wat ik het beste kan zeggen op je vragen.
    Je eerste vraag ging over het uitknippen van de ronde decals op een vliegtuig.
    Ik denk dat als je een rondje moet uitknippen en je krijgt lelijke hoeken eraan dat dat betekend dat je nog wat netter moet knippen.
    Met een mesje lijkt me geen optie denk ik.
    Neem je tijd ervoor, de voorbereiding is altijd erg belangrijk

    Je tweede vraag ging over geverfde onderdelen die vastplakken na het verven.
    Wat je zou kunnen doen is eerst de onderdelen aan het model lijmen en daarna pas te gaan verven zodat je deze niet meer hoeft aan te raken.De onderdelen die in aanraking met de grond komen gewoon goed laten drogen.
    Zijn ze eenmaal goed droog dan kunnen ze gewoon op de grond staan zonder dat ze afgeven.
    Geven ze dan nog af dan is de verf waarschijnlijk nog nat.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad

    succes ermee

    modellmaker
     
  3. Len82

    Len82

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    7
    Dank voor het berichtje. En ik maar denken dat er een trukje was voor mooie ronde decals! Gewoon beter mijn best doen en niet haasten.

    Met mijn tweede model ga ik eerst zoveel mogelijk onderdelen vastzetten voordat ik verf. Zag trouwens links en rechts debatten over eerst vastzetten en dan verven of toch eerst de onderdelen verven. De tijd zal t leren :) Ook ga ik een goed hobbybord kopen, hopelijk scheelt dat ook! (Heb nu een puzzelboard van houtvezel, dat werkte niet zo super)


    Len.
     
  4. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Voor zover ik weet hoef/moet je bij plasticmodelbouw nooit de decals uit te knippen. Je knipt de decals ruim uit legt ze in water totdat de decals los laten van het papier en plakt ze op.

    Als je op zoek bent naar tips en trics is youtube een goede raadgever.
     
  5. Len82

    Len82

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    7
    Oh wat stom zeg: inderdaad geen uitknippen van de randen nodig. Je hebt helemaal gelijk.

    Goede instructievideo's gezien.

    Tweede model wordt vast al een stuk beter dan de eerste.

    Dank!

    Len.
     
  6. ejk

    ejk

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    72
    Zoals Efrem al schreef de decals ruimschoots uitknippen. Als je goed kijkt zie je dat elk decal een doorzichtig randje heeft. Daarbuiten moet je dus knippen. Decals hechten het beste op een glanzende ondergrond (na de verf aflakken met glansverf, dan decals en dan aflakken met matte lak). Op matte ondergronden kan er lucht onder decals komen waardoor er zilver-achtige vlekken onder de doorzichtige delen zichtbaar worden.

    Om decals mooi over relief heen te laten plooien zijn speciale vloeistoffen te krijgen. Persoonlijk werk ik het liefste met Microscale Set en Sol. De vloeistoffen van Daco werken ook goed. Met de Decalfix van Humbrol heb ik slechtere ervaringen.

    Of je onderdelen eerst verft of eerst vastlijmt is altijd een kwestie van inschatting. Voordeel van eerst lijmen is dat je meer houvast hebt, nadeel is dat je dan meer kans hebt dat kleine onderdelen tijdens het verven van de rest van het model beschadigen.

    Tips voor het vasthouden van onderdelen om ze los te verven:
    - gebruik krokodillebek-klemmetjes, te koop bij een electronica winkel.
    - een bolletje kneedgum (voor het ophangen van posters) op een cocktailprikkertje en daar weer het onderdeeljte op vastzetten.
    - Als je oude hobbymesjes over hebt (X-Acto nr.11 is ideal), prik die in een (later onzichtbaar vlakje van) een onderdeeltje.
    - Soms kun je ook het onderdeeltje verven als het nog in het raamwerk zit.

    Als je onderdelen eerst verft en dan vastlijmt, vergeet dan niet om de contactvlakken verfvrij te maken (of niet te verven). Plastic lijm werkt heel slecht als het met verf mengt.

    Succes met het volgende model.

    Erik

    Aan een mes gespiest onderdeel:
    [​IMG]

    Krokodillebek-klemmetjes en kneedgum op stokjes:
    [​IMG]
     
  7. Len82

    Len82

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    7
    Dank voor de tips! De kleine onderdelen verf ik door deze op een soort van punaises te prikken (op onzichtbare plaats). De punaises zet ik dan weet vast in een wasknijper (hout) voor wat gewicht. Maar jouw tip ga ik zeker ook uitproberen!

    Ben nu bijna zo ver om met de decals te beginnen. Ik heb wel humbrol lak ("Varnish")"satin" nr 135 dus dat lijkt mij de glanzende lak. Maar er is ook "gloss"Varnish (nr 35). Weet iemand het verschil? Of is dit een gevalletje smaak? Nu kan ik eventueel nog de gloss bijkopen als dat betere ondergrond is voor de decals.

    Als laatste haal ik dan nog de Varnish, matt nr 49 als alles er op zit, om als laatste laag aan te brengen. Ben erg benieuwd of het model er een beetje uit gaat zien zo....


    Sorry voor alle vragen :)



    Len.
     
  8. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
    Len,

    Allereerst nooit verontschuldigen voor je vragen!!
    Niemand weet alles en waarom zou je ermee blijven rondlopen als hier iemand misschien het antwoord weet.
    Dus, kom maar op met je vragen!!!

    Je hebt drie soorten blanke lak.

    1. matte lak
    2. half glans
    en
    3. glans blanke lak.

    glans blanke lak = gloss
    half glans = semi gloss of satin
    mat = matt of flatt

    Ik denk dat je half glans hebt, wil je hoogglans dan moet je ''gloss'' hebben.
    Wanneer je uit een spuitbusje blanke lak nodig hebt kun je beter Tamiya clear coat aanschaffen.. TS-13, maar pas op niet te dik spuiten in een keer , kan gaan reageren met je decals.

    Heb je een airbrush gebruik dan verf van zero-paints.
    Dit is het beste, ook de blanke lak is het beste.
    Hierin heb je 2 soorten, 1k en 2k
    1k is blanke lak welke je zo kunt gebruiken en 2k is blanke lak wat je zelf moet mengen.(komt in drie potjes)

    Als ondergrond voor je decals moet je glans gebruiken omdat je anders silvering krijgt.(randjes om je decal is al eens eerder genoemd volgens mij)
    eenmaal glans gespoten kun je decals aanbrengen en na drogen nogmaals een laag glans blanke lak spuiten om je decals te ''sealen''

    Wel belangrijk om de tweede blanke lak laag weer glans te gebruiken als je model moet glimmen.
    Moet het dof of half glans gebruik dan semi/satin of matt/flatt blanke lak.

    Ik hoop dat je hier wat aan zult hebben.
    succes ermee en laat eens wat foto's zien.
    Dat vinden wij altijd erg leuk.

    gr.
    modellmaker
     
  9. Len82

    Len82

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    7
    Dank voor alle tips.

    Mijn tweede model is klaar. Ben nog niet tevreden over de decals (denk dat ik inderdaad zo'n oplossing ga kopen) en ook is de matte lak niet mooi opgedroogd. Maarja, alle begin is moeilijk.

    Bijgaand het eindresultaat. Is alweer 100% beter dan de eerste. Volgende model wordt morgen bezorgd. Kan niet wachten :D

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. ejk

    ejk

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    72
    Geen foto?
     
  11. Len82

    Len82

    Lid geworden:
    15 feb 2015
    Berichten:
    7
    Hmmm... foto's nu zichtbaar? Had ze op privé staan geloof ik :)
     
  12. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
    prima foto's zichtbaar
     

Deel Deze Pagina