Rondhout en Tuigage

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door eagter, 7 dec 2013.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Laat ik van wal steken met een vraag over de tuigage. Ik worstel een beetje met het beleggen van touw op de korvijnagels. Op het moment doe ik het volgens de Corel methode (figuur 10) Daarbij is het nogal pielen om aan de onderzijde te haken. Met een extra stukje garen lukt het wel. Daarmee kan ik de spanning op het touw houden en deze onderlangs de nagel schuiven. Als de knoop dan eenmaal ligt kan ik het garen eenvoudig verwijderen. Maar makkelijk is anders.

    [​IMG]

    Figuur 13 is volgens de sergal methode. Loopt duidelijk anders en ik vraag me af of het nog de waarheid benaderd.

    Dan nog de W zu Mondfeld variant

    [​IMG]

    Die ga ik nu proberen. Zal niet eenvoudig zijn aangezien deze twee maal onderlangs gaat.

    Ik heb ook modelbouwers gezien die het touw door het gat van de nagel steken en dan de nagel plaatsen. Daar zijn de gaatjes in de nagelbank bij mij wat aan de krappe kant voor en oplossing heeft niet mijn voorkeur. Tips zijn zeker welkom
     
  2. Germt

    Germt Guest

    De laatste methode door ze eerst door het gaatje te steken vindt ik weer erg handig.
    Kunt dan het touw wel makkelijk opschieten omdat het niet meer verschuift,
     
  3. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    In feite is het een kikkersteek (of google afbeeldingen: cleat knot).
    De corel en sergal methode lijken me nogal rommelig. Zu Mondfeld draait het touw er wel talloze keren rond, maar het wordt nergens vastgezet op deze tekening. Die optie van het vastpinnen lijkt me ook wel praktisch, je zult alleen heeel wat gaatjes een fractie extra moeten uitboren misschien :D
     
  4. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik mistte de "knoop" ook bij WzM. In principe zit het wel een eind in de richting van de kikkersteek.

    [​IMG]

    Daar ga ik me eerst maar eens aan wagen. Het naboren van de gaatjes wordt een lastig alternatief aangezien er al redelijk wat tuigwerk in de weg hangt. Maar ik heb inmiddels een handboortje dus wie weet ga ik er alsnog voor.
     
  5. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Pas wel op: als de richting van het touw ongeveer in dezelfde lijn ligt als de nagel, kan ik me voorstellen dat je 'm er ook redelijk makkelijk uittrekt.
    Met een kikkersteek zet je het geheel denk ik beter vast.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is op modellen nooit makkelijk om je lijnen te beleggen op de de korvijnnagels. Ikzelf gebruik altijd de kikkersteek omdat deze eindigd met een halve steek (of twee), als je die laatste halve steek fixeert met een drupje lijm zit je lijn tot in lengte van dagen vast!
    De moeilijkheid is het beleggen zelf, hoe meer tuigage hoe moeilijker het word. Ik gebruik hiervoor twee pincetten (lange) waarvan één met een lange kromme bek. Ik denk dat hier oefening de beste leermeester is, je word er beter in naarmate je het meer en meer hebt gedaan. Maar soms blijft het een uitdaging.
    Als het echt nagenoeg onmogelijk word om je lijn te beleggen op een korvijn nagel in de nagelbank, dan maak ik een klein lusje aan het eind wat belegd moet worden en dat pik ik onder de nagel en span dan het lijntje aan de andere kant.
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Even een voorbeeld van een korvijnagel die lastig te beleggen is. De eerste slag onderlangs is reeds gemaakt. Ook met behulp van het lusje. Als ik bovenlangs ook de slag heb gemaakt, dan druk ik hem nog even vast onder het "hoedje" van de nagel. Zo klemt ie al aardig en kan je de lijn op spanning zetten. Misschien ten overvloede, maar daar doe ik al een druppeltje lijm tegen in de hoop dat de eerste slag niet meer losschiet als ik met de tweede bezig ben.

    [​IMG]

    Lusje is een los eind garen dat ik na afloop wegtrek. Touw door het oogje steken. Dan kan je aan beide zijden het touw achter de nagel haken. Ging bij mij makkelijker dan met een tuighaakje.

    [​IMG]

    Dan nog de halve steek met daarop een tweede druppel lijm en de boel zit vast.

    [​IMG]

    Later maak ik er nog wat extra touw voor die er over heen gehangen kan worden. Daar ben ik ook eens een tutorial van tegengekomen. Moet ik nog terug zien te vinden. Hopelijk gaat het dan op onderstaande lijken.

    [​IMG]
     
  8. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi eagter,

    Bovenstaande lijnen zijn als volgt opgeborgen:

    1- schiet de lijn vanaf de korvijn nagel op (verzamlen in de linker hand, opschieten met de rechterhand), hou ongeveer een lengte zo groot als de halve bos tussen de korvijnnagel en de bos.
    2- Als je helemaal klaar bent met opschieten, houd de bos nog steeds in je linker hand, en pak door het oog van de bos het vaste part (de halve lengte zoals beschreven in 1)
    3- Maak van dit stuk onbestemd touw een lus over de bos en hang deze lus over de korvijn nagel

    Dit werkt 1:1 in ieder geval, ik heb geen ervaring met het opschieten van lijnen op schaal... :) Veel succes in ieder geval, ik hoop dat mijn uitleg een beetje tot de verbeelding spreekt (kon helaas geen afbeelding vinden).
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Nog een aanvulling trouwens, als je de halve lengte langer houd, kan de lus die je in punt 3 hebt nog over de balk van de korvijn nagel. Het fijne hiervan is dat het allemaal wat beter geborgd is. Het wordt met name veel toegepast bij lijnen die vanuit de mast op een kikker belegd worden tijdens zwaar weer om te voorkomen dat de bos van de kikker af spoelt. Door de lus uit punt 3 tussen de mast en het val langs te halen heb je een solide borging.

    Bij onduidelijkheden: vragen! Daarvoor reageer ik!
     
  10. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt voor de informatie zeiler. Zoals je zegt is dat 1:1 goed te doen. Op schaal werkt de zwaartekracht minder mee en krijg je eerder cirkels dan mooie lusjes. De tutorial die ik in gedachten had heb ik intussen teruggevonden op de homepage van drububu waar de vorm er met behulp van 2 spijkers beter lukt.
     
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Oke, super. Is het principe van het ophangen dan bekend bij je?
     
  12. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Yep. Uitleg was goed te volgen. Ik zal een beetje moeten improviseren omdat ik het opschieten met een los stukje touw doe. Dan kan ik die gewoon aan tafel gereed maken en als 1 geheel over de korvijnagel plaatsen.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    kielklem

    Vele modelbouwers zijn in het bezit van een kielklem. Deze kielklem is ook een handig hulpmiddel om bindsels te leggen voor bijvoorbeeld stagen e.d.
    Het blok gaat in de ene klem en het touw in de andere, nu heb je twee handen vrij om een mooi strak bindsel te leggen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Na veel zoeken vandaag binnen gekregen. Germt zal uitleggen wat deze machines doen. Hij heeft ze namelijk gevonden en aan hem de eer. :lol:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Germt

    Germt Guest

    Ahaaa, ze zijn er [​IMG]

    Dit is een zogenaamde serving and seizingtool.
    Ik snuffel nog al eens op Engelse forums en kwam dit vernuftig apparaatje tegen, hiermee wordt het aanbrengen van windingen om allerlei touwen op het schip een stuk makkelijker.
    Bijvoorbeeld de stagen hebben die windingen, eigenlijk garen om de eigenlijke touwen gedraaid.
    Het touw span je tussen de twee klemmen, en aan de rechterkant zit en zwengel.
    Als je daar aan draait, draait het hele touw gelijkmatig rond zonder op of af te winden.
    Het stangetje aan de onderkant zorgt daarvoor, die drijft de tandwieltjes aan de linkerkant aan.
    Zou hoef je alleen het garen maar me een naald door het touw te steken, knoopje erop en draaien maar:D
    Ook bijvoorbeeld de muis aan de stag is hier makkelijk mee te bekleden.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Ik heb zelf een serving machine en gebruik het bij de tuigage van de San Ildefonso.
    Hier een foto.

    [​IMG]

    Alle eerste begin is moeilijk maar ik denk dat ik het wel goed gedaan heb.
    Ik weet niet de Nederlandse benaming maar dit zijn the stags ( shrouds ) die van het platform naar de blokken gaan.

    [​IMG]

    Sjors
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Germt

    Germt Guest

    Dat is hetzelfde principe als de Amerikaanse.
    Die jij laat zien komt dacht ik uit Rusland.
    Verdraaid handige dingen vindt ik
    De Engelse benamingen ken ik ook nog niet allemaal, maar daar kom ik wel uit;)
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Leuk apparaat!!

    Soms moeilijk die vertalingen. "Wanthoofdtouwen" of "hoofdtouwen van het want" is denk ik het meest correct. Met "want" wordt dikwijls het totaal van alle hoofdtouwen en weeflijnen bedoeld.
    Bij moderne zeilboten wordt ook wel "zijstagen" gebruikt, maar dat was bij klassieke schepen volgens mij niet zo.

    Groet,

    Ad
     
  19. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Deze machine komt inderdaad uit Rusland Germt.
    Ik ben meer van de Engelse kreten.....dat is het nadeel als je veel op een Engels talig forum bezig bent.
    Maar het komt allemaal wel !

    Ad, bedankt !
    Weer iets geleerd !

    Sjors
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Normaal gesproken ik ook wel, maar juist omdat ik mijn hele werkzame leven alles in het Engels heb moeten doen vind ik het een sport om de Nederlandse vertaling van alles te vinden.
    Hier valt het alles mee, maar als je naar de meer technische fora gaat (vooral de opvliegende modellen) dan schrik je je rot, het is Engels met wat Nederlandse lid- en voegworden. Ik probeer wel eens wat tegengas te geven, maar het maakt geen indruk alles wordt gewoon kritiekloos uit het Engels overgenomen. De nuances worden dan vergeten omdat ze de echte vertaling nog niet eens weten. Zoals de "cockpit" uit de scheepvaart komt als de ruimte waar de jonge officieren in hun vrije tijd kwamen. Vanwege hun "haantjesgedrag" werd dit de hanenkuil (waar hanengevechten werden gehouden) genoemd. Maar geen Nederlander die zich realiseert dat dit door de vliegers met een grote mate van zelfspot werd overgenomen.
    Hetzelfde, wat moderner is de "drone", vertaald een hommel of zoemend insect. Wordt hier ook zomaar overgenomen. Het zij zo:D.
    Ik wis dit later wel weer.

    Bij sommige tuigonderdelen wordt het trouwens best wel moeilijk de juiste Nederlandse benaming te vinden omdat het tuig van Engelse schepen op een aantal punten verschilt van dat van Continentale schepen. Maar ik geloof dat het me voor de Victory redelijk gelukt is.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina