Rondleiding door je bouwhok

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 20 jan 2022.

Tags:
  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik vind het altijd leuk om bij anderen een kijkje in hun modelbouwruimte te nemen. Waar is zo iemand mee bezig? Wat voor spullen en gereedschap heeft hij? Hoe werkt hij?

    Hierbij een rondleiding door mijn bouwhok.


    Misschien leuk als anderen dit voorbeeld volgen. Foto's mogen uiteraard ook! Kom maar door.
     
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Veeeeeel te herkenbaar en veeeeel te veel gelijkenissen ;-) Binnenkort (als onze nieuwe keuken klaar is en mijn bouwhok weer fatsoenlijk toegankelijk) zal ik ook even zo'n impressie doen.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  3. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Hoi Raymond,

    Wat een goed idee om middels een video een kijkje te laten nemen in jouw hobbyruimte. Ik ben zelf ook altijd nieuwsgierig naar de ruimten die anderen voor hun hobby gebruiken. Je komt altijd gereedschappen en handige hulpmiddelen tegen die je niet eerder gezien hebt. Zo heb ik in het verleden een elektrische schijfschuurmachine gekocht nadat ik die bij jou had gezien.

    Ik geef graag gehoor aan de oproep om jouw voorbeeld te volgen, maar dan wel met foto’s.

    Voor het modelbouwen maak ik gebruik van de zolder van onze woning. Deze is 6 meter diep met 2 schuine kanten. De ruimte die ik niet kan gebruiken wordt ingenomen door de wasmachine en de droger.

    2022 hobbyruimte 002.JPG

    Deze kant van de zolder zag er nog nooit zo netjes uit. Overal lagen dozen met allerlei onderdelen, gereedschap en opbergsystemen.


    2022 hobbyruimte 001.JPG
    Het is nu opgeruimd omdat wij binnenkort bezichtigingen krijgen in verband met de aankomende verkoop van ons huis. Wij hebben een woning gekocht in Middenbeemster die nog in aanbouw is.

    Aan de andere kant van de zolder is het niet mogelijk om het zo netjes te krijgen. Je moet je spullen toch ergens laten.


    2022 hobbyruimte 003.JPG

    De hobbyruimte in onze nieuw woning is nog niet af en zag er tot kortgeleden zo uit zo als op de foto hierboven. Deze kamer wordt 5 meter diep en 3,4 meter breed met een dakraam aan de korte zijde. Ik krijg nu meer rechte muren en voel mijzelf bevoorrecht met zo’n grote hobbyruimte. Ik kan daar ook een beugelsysteem maken zoals op jouw video te zien is.


    2022 hobbyruimte 004.JPG

    Het opbergrek achterin heb ik met zwenkwieltjes verrijdbaar gemaakt. Zo kun je de rompen en de vleugels van de zwevers er goed uithalen zonder deze te beschadigen. Bovendien kun je het rek uit de weg rijden om bij de radiator en de afvoerpijpen te komen als dat nodig is. Zo creëer je opbergruimte die je anders niet kunt maken.

    Veel houten latjes, balsa planken, stuurkabels en andere lange onderdelen zijn opgeslagen in de lange kartonnen dozen waarin de modelzwevers geleverd worden.

    2022 hobbyruimte 005.JPG

    Omdat de opbergruimten achter de knieschotten bereikbaar moesten blijven heb ik van MDF verrijdbare opbergkasten op maat gemaakt. Hier past ook mijn groene snij-mat op en als je veel ruimte nodig hebt voor het afstellen van het zwaartepunt van een zwever dan rijd je de kast naar het midden van de zolder. Je kunt er zo aan alle kanten bijkomen. Verrijdbare kasten zijn echt een aanrader.

    In de volgende publicatie zal ik de andere zijde van de zolder laten zien.
     
    ramses en Fotor vinden dit leuk.
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zoals beloofd dan een korte rondleiding door mijn garage. Ik heb niet gepoogd op te ruimen en ben een beetje een "rommelige bouwer" vermoed ik,
    maar dit is wel een realistisch beeld :) De Mefisto in wording ligt op tafel.

    Bij binnenkomst rechts de achterdeur van de garage (die sinds 3 dagen weer begaanbaar is!).
    Ladenkast a.k.a. werkbank met figuurzaag en daarboven rompen en DLG opslag. Die DLG's zijn
    dramatisch, als je er een beetje snel mee wilt kunnen gaan vliegen is demonteren eigenljik geen optie.
    Dan maar zo.

    20220206_175619.small.jpg

    De opslag kast langs de lange kant garage. Ik heb een jaar of 10 geleden het hele ding (enkelsteens) geisoleerd en met hout bekleed, en plafond met gipsplaat. Dat maakt het makkelijk nu wandrekken te monteren tegen het hout.

    20220206_175628.small.jpg

    De rest van het wandrek - met accu opslag (zwarte munitiekistjes), muziek installatie (heel belangrijk!) en van allerlei bouwmateriaal.
    Links de vast opgestelde slijp/schuurmachine.

    20220206_175632.small.jpg

    Geisoleerde garagedeur en bouwtafel (staat los dus die sleep ik regelmatig heen en weer). Op advies van Fotor ben ik ook van dat groene gereedschap gaan sparen en het werkt verslavend :)

    20220206_175641.small.jpg

    Verfopslag, hars en oplosmiddelen, rollers en nog wat van dat spul. Links van de tafel kun je nog net de aanvoerleiding van de radiator zien
    die onder de planken aan de muur hangt. Het blijft hier zo'n 12 graden in de winter.

    20220206_175644.small.jpg

    Rompen opslag voor de piper, boomster en Calif, en als laatste de kapstok voor de overalls.

    20220206_175648.small.jpg

    Met dank aan Ágnes die het allemaal goed vindt! De werkplaats is altijd te klein, maar het is heerlijk om zo'n bouwhok te hebben.
     
    ramses, Cnn, Ariel en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    gaaf! ik heb iig een plek waar allerlei spul ligt opgeslagen (op ikea schappen), en waar ik wat vliegtuigen heb liggen op een overigens zeer tevreden stellende werkbank in een hoek (een L vorm langs 2 wanden en hoek), maar, er zijn wat complicaties waardoor ik er niet zomaar heen kan.
    ik weet allang dat ik dan ernstig vertraag als ik niet spontaan er kan zijn, en met "paklijstjes", planning moet werken. dan loopt het hele proces niet meer.
    ik ben iemand die een idee krijgt en meteen om wil zetten.
    maar, ik ben ermee bezig. ik maak er ondertussen een levens missie van. dezer dagen kan ik heel kleinschalig wel wat bouwen waar ik verblijf (zoals een klein rompje oid, of chucky. electronica projecten lukt ook wel enigzins).
    op zich heb ik een heel mooi bouw/opslag hok aldus, maar kan er haast geen gebruik van maken door omstandigheden.
     
  6. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Tjonge mooie grote werkplaatsen hoor mannen :thumbsup: .
    En al jullie spulletjes goed geordend, Ik had de gedachte dat ik veel spulletjes had.
    Maar naar de verzameling te kijken hier boven valt het voor mij nog reuze mee :D
    Mijn hokje is denk ik een kwart qua grote.
    En ik zal maar zeggen wie het kleine niet bla bla bla :yes:
     
  7. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Vervolg

    2022 hobbyruimte 006.JPG

    Aan de linker kant van de zolder heb ik een nog meer vleugels liggen in een houten rek op de verrijdbare kast. Verder liggen er plastic (opberg)bakken met onderdelen en klein gereedschap. Naast de kast staan meerdere stukken aan een kant dichtgemaakte pvc-buis met metalen pennen/bussen, draadeinden en krimpfolie. Ook staat er isolatiefolie en een 2e hands vaste hengel waarvan ik de hengeldelen heb gebruikt voor staartbomen van diverse zwevers.


    2022 hobbyruimte 007.JPG

    Op de kast staat een smart lader waarmee ik 4 vliegaccu’s tegelijkertijd kan laden of ontladen. De lader wordt gevoed door een voeding op 230 Volt die een stroom van 15 Ampère aan de lader kan leveren. Muziek tijdens het bouwen wordt verzorgd door een MP3-speler die is aangesloten op computerboxen. De zeer felle, verstelbare ledlamp, die is voorzien van een magnetische voet, gebruik ik vaak voor extra licht bij het priegelwerk.


    2022 hobbyruimte 008.JPG
    Mijn werkbank bestaat uit een oud stalen bureau zodat ik zittend kan bouwen. Mijn bouwplaat bestaat uit een lange multiplex plaat die mooi vlak wordt gehouden door de daar onder geschroefde latjes. Spelden kun je goed vastzetten in het multiplex.

    De klinkers, die 1,4 kg per stuk wegen, gebruik ik als gewicht voor het aandrukken van gelijmde onderdelen. Ik zie bij veel anderen mooie metalen gewichten. Daar moet je maar net aan kunnen komen.

    In de laden ligt veel gebruikt gereedschap zoals soldeerbout, strijkijzer, föhn, enzovoorts. Verder nog diverse lijmsoorten, epoxyhars, harder, glasmatten en vulmiddelen.


    2022 hobbyruimte 009.JPG

    Boven mijn werkplek zit een dakraam waarin ik 2 inbouw ledspotjes heb gemonteerd, die ik nog over had. Ps: het raam kan gewoon open.


    2022 hobbyruimte 010.JPG
    Ook ik heb een bril nodig om al dat kleine spul goed scherp te kunnen zien. Ik heb hiervoor een computerbril in gebruik. Deze heeft een wat groter scherptebereik dan een leesbril.

    Voor het direct afzuigen van houtstof heb ik een eenvoudig hulpstuk gemaakt voor de stofzuigerslang. Maar ook als je met een multitool metalen of koolstof onderdelen gaat slijpen is dit aan te bevelen.

    2022 hobbyruimte 011.JPG
    Ik maak veel gebruik van balkjes om vleugels wat boven de bouwplaat te plaatsen als je bezig bent met bouwen of schuren.


    2022 hobbyruimte 012.JPG

    Voor het schuren heb ik allerlei hulpmiddelen gemaakt met kwalitatief goed schuurpapier dat met 2-zijdig plakbank is bevestigd.

    Van aluminium hoeklijn kun je lange of korte schuurblokken maken. Hiermee kun je goed haaks schuren als je een zijde van de hoeklijn niet beplakt en dit als glijvlak gebruikt. Het grote stuk aluminium hoeklijn kun je statisch gebruiken maar ook op de korte kant neerzetten, zodat het schuurpapier haaks rechtop staat.

    Ook van hout kun je allerlei schuurhulpjes maken. Door een stukje hoofdligger van de vleugels met schuurpapier te beplakken kun je een schuurmal op maat maken. Ik zou dan wel even het schuuroppervlak een of twee tiende millimeter smaller maken.


    2022 hobbyruimte 013.JPG

    De kolomboormachine wordt regelmatig gebruikt en de mini zaagtafel is een geweldige machine. De bouwstofzuiger is onmisbaar. Bij het schuren van balsa zuig ik iedere 30 seconden het balsastof weg. Zo houd je je werk netjes en blijf het wasgoed op zolder vrij van houtstof. De stofzuiger kan ook worden aangesloten op de zaagtafel en de schijfschuurmachine.


    2022 hobbyruimte 014.JPG

    De schijfschuurmachine, die tevens is voorzien van een schuurband, is een handig hulpmiddel voor het op maak schuren van kleine of zeer kleine houten onderdelen.

    Een figuurzaagmachine maakt het elektrische gereedschap compleet.

    Ook hier geldt dat als ik meer ruimte nodig heb zoals bij het bewerken van een grote plaat triplex of het zagen van een lange lat dat ik de verrijdbare kast van de muur trek.

    Het was leuk om even te laten zien hoe mijn hobbyruimte er uit ziet en ik hoop dat er nog vele volgen.
     
    ISOLA2, ramses, Helikapoter en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina