grp Goede morgen,ik heb een vraag.Er wordt hier op het forum gesproken van dat als je een motor laat inlopen,dat je dan beter een lager gehalte aan nitro% kunt doen,geld dat ook voor een motor die nieuw gepincht is.
Moeten is er niet bij. Aangezien je normaal voor de inloop een liter kwijt bent kan je beter een brandstof met iets minder nitro nemen want dat is goedkoper en daarnaast kan je de lagere nitropercentages vaak ook met meer olie krijgen (Tornado oil+) Naast dat is er 1 praktische reden voor de motor zelf en dat is dat bij een klemming de compressie maximaal is, bij een ingelopen motor is dat net even wat lager. Wetend dat compressie en nitrogehalte op elkaar afgestemd moeten worden voor een goede ontstekingstiming zal een lagere nitro de hogere compressie compenseren. Nogmaals, moeten is er niet bij, als jij een vol blik 25% hebt staan zal dat prima gaan werken.
Nee dat hoeft niet, dat geldt alleen voor het allereerste tankje van een gloednieuwe motor. Een gepinchde motor 'rij je in' met de brandstof die je gaat gebruiken.
grp Kan mij iemand zeggen wat de standaard instellingen zijn die van de fabriek uit zijn ingesteld ,voor mijn GRP- GTO- IK-28 TR.
Google <<<<<GRP .21 BASE CARB SETTINGS >>>>>> - R/C Tech Forums hsn 3-1/2 turns out from bottom lsn 6-1/4 turns out from bottom
GRP Kan mij misschien iemand zeggen als ik de settings weer in fabrieks toestand heb ,en ik hem wil gaan instellen hoe ik het beste kan beginnen. Aan welke schroef moet ik het eerste gaan, en vervolgens ,en vervolgens.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/brandstof-autos/15402-het-afstellen-van-een-carburateur-van-een-model-race-auto.html en http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Files/GRPUSAMANUAL.pdf blz. 11: "engine final tuning"
En in filmuitvoering kan je de HPI instructies ook op youtube terug vinden, daar laten ze ook precies zien wat er gebeurd als je te arm of te rijk gaat.
grp Goede avond,ik had mijn motor laaten inlopen 3 tankjes op de startbox met 25% R&B nitro en dat ging goed ook met de juiste instellingen die Roelof mij had gegeven.Maar plotseling ging hij van zelf uit,ik had er de rossi rt5 plug in.Ik had de plug eruit gedraait en zag toen ik hem op de glouwer zette, dat ze het niet meer deed. Kan mij iemand zeggen waar dat aan liggen kan,de temperatuur van de motor was zo om de 100- 110 graden celsius. Ik heb daarna gewoon weer de OS-P3 er in gedraaid en hij starte gewoon weer,ik heb vandaag een van grp de C6 gehaald.
Het komt wel eens voor dat de lasverbinding van het gloeidraadje los laat, als er totaal geen verkleuring of vervorming aan de draad te zien is kan het een foute plug geweest zijn. Naast dat ben je weer aan het inlopen, een vuiltje tegen de gloeidraad kan hem ook ergens doen breken.