Roode Zee 1908 Zeil (?) en verstaging

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Marcel vd D, 5 dec 2021.

  1. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Goedemorgen,

    Heb pas een onafgebouwd model Van de Roode Zee uit 1908 op de kop getikt en wil deze af gaan bouwen om er mee te gaan varen.
    Er is echter zeer weinig detailinformatie over.
    Op de bijgevoegde foto is een huik te zien in een 2e voorstag.
    Ik denk dat daar een fok in zat....
    Heeft iemand enig idee hoe deze fok er uitzag?
    Of is er misschien ergens een foto van een stoomsleper uit begin 20e eeuw met voorzeil?
    De Zwarte Zee 2 had ook zo'n huik.

    Dan is er nog een dingetje waar ik niet uit gekomen ben,
    De wanten, zijverstagingen, van deze boten.....
    Vertikaal en horizontaal was het waarschijnlijk touwwerk,
    De vraag die ik me stel is hoe is de verbinding tussen het vertikale en horizontale geweest?
    Ik denk niet dat het gesplitst geweest is..... (zou erg lastig geweest zijn bij breuk/reparatie).
    Naar mijn idee is het waarschijnlijk geknoopt geweest. Maar hoe???
    Heb ook geen idee hoe het want in elkaar zat op windjammers bijv.....

    Er is naar mijn idee nog 1 modelbouwer die zich ook het zo natuurgetrouw mogelijk bouwen van de genoemde schepen uit begin 20e eeuw.
    Want bijna niemand weet iets over deze schepen.
    Hopelijk zijn er meer bouwers die meer kunnen vertellen over deze prachtschepen!
    Foto's zijn uiteraard ook van harte welkom!!

    MvrGr Marcel
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marcel, Veel kan ik over de verstaging van deze schepen niet vertellen, maar misschien toch een paar aanwijzingen. De verticale verstaging (wanten) bestaat uit staaldraad. De horizontale delen (weeflijnen) uit touwwerk. De weeflijnen hebben aan de einden een paar ogen en worden daarmee aan de stagen gebindseld met een weeflijnsteek. Al deze begrippen zijn te Googlen. Als je meer over steken en knopen wilt weten raad ik je het boekje Schiemanswerk aan. Werd destijds uitgegeven door de ANWB. Zo te zien op de foto is aan de voorstag een (storm)fok gebindseld. Hing zo min of meer gereed voor gebruik. Door aan de schoot te trekken braken de bindsels en had je bij uitgevallen aandrijving nog enige controle over het schip. Hoop je iets te hebben geholpen zo en anders vraag je maar. Ongetwijfeld is er wel enige kennis op het Forum. Succes met de afbouw. Gr. Klaas.

    https://www.omero.nl/auteurs/c/o/coolhaas/schiemanswerk/
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Behalve de uiteinden van de weeflijnen, die zoals Klaas beschrijft worden bevestigd, worden de tussenliggende stagen (hier precies 1) voorzien van een mastworp.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Intussen zit ik te denken hoe dat op schaal uitgevoerd kan worden. Het lijkt me onbegonnen werk om aparte weeflijnen te maken, inclusief splitsen en die met een weeflijnknoop aan de stagen te bevestigen.
    Herby bracht me met zijn mastworp op het idee om op de einden van de weeflijnen ook een mastworp te gebruiken en die met een halve steek te zekeren op de weeflijn. Om de wijflijnen op gelijke afstanden te bevestigen zou je die met de verstaging op een stukje karton kunnen tekenen en dat als een mal achter de verstaging kunnen houden. Succes verder! Wordt zo wel iets. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  5. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Hartelijk dank voor jullie reacties.
    Het gaat naar mijn idee niet om een touwladder. Hier werkt een mastworp (weeflijn) zeer goed! Maar touw, met een knoopverbinding (die ik ken) om een verticaal stag gaat glijden als er gewicht op komt.....maakt niet uit wat voor knoop je gebruikt, Zelfs een dubbele mastworp werkt niet....Het gaat om 3 stagen met horizontaal een verbinding. Net zoiets als op een windjammer........
    Hoe het werkelijk was hoop ik ooit nog uit te vinden en houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen! Gr. Marcel
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Bij de historische zeilschepen leggen we op de uiterste hoofdtouwen ook een mastworpje in de weeflijnen, en borgen het met een zuchtje CA-lijm, aangebracht met het oog van een speld.
    Voor een mal om gelijke afstand te houden tussen de weeflijnen kan je lijntjes op een stukje papier tekenen.
    Ik heb een stukje millimeterpapier (ongeveer 5 x 5 cm ) in gescand. Als je deze afbeelding in word importeert, kan je de afbeelding naar wens verschalen.(bv wil je om de 4,37 mm een lijn, dan zet je de afbeelding op 437%)
    De lijntjes zijn bij afdruk niet scherp, maar voldoende duidelijk om te volgen.
     
  7. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Dank voor uw reactie.
    Het bleek dat de stagen van de Roode Zee van staaldraad waren en er hier omheen om de zoveel centimeter een "schoen" zat waar het want aan vast zat.....
    dat wordt in het model een heel klein drupje soldeer dus....
     
  8. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Het begint er steeds meer op te lijken dat er een hele kleine groep mensen is die er van overtuigd is van zeeslepers van rond 1900 steunzeilen hadden. Vanuit historische hoeken uit Duitsland en Verenigd Koninkrijk is ook bevestigd dat het heel goed mogelijk is dat steunzeilen gevoerd werden, jammergenoeg echter zonder beeldmateriaal..... Heb het al eerder gezegd, maar ik blijf het vreemd vinden dat anderen blijkbaar niet zagen dat er op foto;s uit die tijd vaak opgebonden zeilen te zien zijn, maar nooit de link gelegd is met steunzeilen....
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Marcel, een ieder kijkt door zijn eigen bril. Voor mij liegen de foto's er niet om. De zeilen staan er duidelijk op. Weliswaar opgebonden, maar als ze niet werden gebruikt hingen ze er niet. Heb nog in wat oude boeken zitten spitten, maar niets kunnen vinden op dat gebied. Helaas is de generatie die het heeft meegemaakt er niet meer en kunnen we het hen niet meer vragen. Aan de voortstuwing zullen de zeilen weinig hebben bijgedragen, tenzij je het recht voor de wind had, of de wind ruim in kwam. We hebben een paar tekeningen gezien met wat zeilen erop. Die kun je voor je model namaken en naar eigen behoefte (of smaak) opgedoekt of uitgespreid ophangen. Het voegt in ieder geval iets toe aan je model. Succes verder en maak er iets moois van! Gr. Klaas.
     
  10. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Hoi Klaas,
    Je hebt daar helemaal gelijk in.
    Het is 100% duidelijk dat ze niet voor de voorstuwing waren..
    In de overgang van de zeil- naar de stoomtijd zullen zeer behulpzaam geweest zijn en langzaam maar zeker verdwenen zijn... Maar dat is ook normaal.
    Technische revolutie en evolutie denk dan maar.
    Nu moeten zelfs grote vrachtschepen er aan geloven om weer terug te gaan naar de zeiltijd.... of electrische tijd.
    Nog even en ze mogen geen verbrandingsmotoren meer hebben (als het zo doorgaat als dat het nu gaat).
    Maar ja ...
    Ik ga er in elk geval proberen van mijn Roode Zee een uniek natuurgetrouw varend model te maken.
    En hoop dat ik bij je terecht kan met vragen!
    Groeten, Marcel
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je vraagt maar hoor Marcel. Vind dat wel leuk, ook al moet ikzelf op zoek naar een antwoord. En je ziet, ontwikkelingen staan nooit stil en herhaalt de geschiedenis zich min of meer. Straks krijg je op de zeevaartschool ook zeilen in je pakket. En kiest men de vaarroutes met de meest gunstige winden. Gr. Klaas.
     
  12. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Bij voorbaat dank Klaas!
    Je hulp heeft me al ver gebracht! gebruik van wind- en zonne-energie op schepen was 40 jaar geleden al onderzocht, ook op de school waar ik zat, echter de toepassing op zee zag er niet bruikbaar uit... Hoe vaarroutes moeten gaan lopen is ook nog een vraag... Als de hele noordzee vol molentjes gezet wordt is heel het prbleem van CO2-uitstoot voor rotterdam ook opgelost... Hopelijk is deze ontwikkeling wel te stoppen...... Maar dat is een heel ander onderwerp. Groeten Marcel
     

Deel Deze Pagina