rook en vuur uit de trex 600 :!

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
vandaag weer wat meegemaakt,

lekker gevlogen.

na een van de vluchten zet ik mijn heli neer, en trek zoals gewoonlijk een van de draden van acuu naar regelaar los.
ik heb het er niks op dat zon ding aangaat terwijl ik hem draag ofzo.

wel ook voor die reden throttle hold etc geprogrammeerd, maar toch, blijft kriebelig.

loop naar de pits, ineens SWOOOOOOSHHH steekvlam en veel rook uit de rex !!

man oh man, wat kan je dan snel stekkers trekken en accus verwijderen ;)

wat was er gebeurd ?
ik had perongeluk de pluspool losgenomen ipv de min van de hoofdaccu.
die was tegen het boutje onder op het frame gekomen.

nu komt het gekke, wat vliegt er in de hens ?
mijn behuizing van de gy601 gyro ?!!

dacht die gyro is toast vanbinnen.
open gemaakt, niks te zien, de brandplekken zaten van buitenaf :?

nu blijkt dus dat het huis van een 601 geleid !!!!
ja het zwarte plastic, niet het verchrooomde !!

ik stond paf.....

voor de ongelovigen, check het maar met een multimeter.
morgen fotos.

goede nieuws, flink geschrokken, niks kapot, alleen behuizing met 2 plekken :)

gerard.

Je komt wel op een erg makkelijke manier aan je dosis adrenaline Gerard ;-)

Gelukkig is alles nog heel.

Gerard_nl zei:
goede nieuws, flink geschrokken, niks kapot, alleen behuizing met 2 plekken :)

gerard.

zo te lezen niet dus :wink:

@ gerard

hoe bevalt de t-rex600 jou tot nu toe eigenlijk.
meschien je mening even in het algemene t-rex topic zetten, dan houden we dit draadje schoon?? :wink:

Ey Gerard, staat zelfs in de handleiding "Conducting Resin Case".

"GY401 manual" zei:
•Conductive resin case
Conductive resin case improves EMC (electrostatic and electromagnetic
interference) resistance.

Ook in de manual van de 401 staat dat. De case is geleidend gemaakt zodat storing van buitenaf niet de case inkomt omdat deze een zogenaamde kooi van Faraday vormt... Leuk weetje, maar daar krijg jij je casing niet mee terug ;) Zijn die los te krijgen eigenlijk?

Groetjes,

Ton.

hey Gerard,

dan ben je wel gelijk weer wakker als zoiets gebeurd :wink:
je bent trouwens niet de enige die huiverig is voor het ''plots aan gaan'' van een electro heli of vliegtuig een brandstofmotor hoor je tenmindste lopen :roll:

hoe is de accu er aan toe? of is dat nog me gevallen ik kan me namelijk voorstellen dat die lipo's het niet echt lekker hebben gevonden.

groet,

Roy

Vraag mij af hoe een kortsluiting in het circuit van de vliegaccu, de beghuizing van een Gyro eraf kan fikken, ongeacht of die geleid of niet? Om nog maar te zwijgen over een steekvlam/rookpluim?

Ik weet niet of er condensatoren in een Gyro zitten, maar zo ja, zou ik die nog even extra controleren. Of bv. 'het dankje' bol staat.

Als de metalen behuizing als ontstoring moet voldoen(kooi van Faraday), dan zal die aan de massa zijn verbonden. En die zit dan via de ontvanger, via de BEC aan de massa van de hoofdaccu verbonden.
Als je dan de rode draad van de hoofdaccu de gyro aanraakt, zal er een (beperkte vanwege de dunne draden) kortsluiting zijn, die toch nog leuke vonken kan trekken.

Is het frame trouwens ook nog geaard? Of is die zwevend?

Even hier nog op verder denkend: Als je een OPTO ESC hebt, en geen losse BEC gebruikt(Dus een RX accu), dan zal je van bovenstaande geen last hebben.
Dit wel mits dat het frame zwevend is en/of alleen aan de massa van de ontvangerkant is aangesloten.

nou dat zal schrikken geweest zijn! gelukkig alles nog heel.. op een paar brandplekjes na.. Vind die deans cnnectors erg lastig trouwens. en wat ik me al een hele tijd afvraag is waarom niemand (incl. mijzelf..) geen "aan/uit" schakelaar tussen zet, dus voor de ESC. dus met schakelaar uit, deans inpluggen en dan als je er klaar voor bent "aan" zetten.. kan dit? ik loop altijd te hanissen met die deans en blijf het "eng" vinden..

Daantjo zei:
nou dat zal schrikken geweest zijn! gelukkig alles nog heel.. op een paar brandplekjes na.. Vind die deans cnnectors erg lastig trouwens. en wat ik me al een hele tijd afvraag is waarom niemand (incl. mijzelf..) geen "aan/uit" schakelaar tussen zet, dus voor de ESC. dus met schakelaar uit, deans inpluggen en dan als je er klaar voor bent "aan" zetten.. kan dit? ik loop altijd te hanissen met die deans en blijf het "eng" vinden..

Er zijn weinig schakelaars die deze stromen aankunnen. Zo'n schakelaar doet véél afbreuk aan betrouwbaarheid, m.a.w. NOOIT doen! Betreffende de deans... Gebruik gewoon 4mm goudpluggen, deze werken gemakkelijk en ook goed betrouwbaar. Je kan dan ook heel makkelijk een "antivonkweerstand inbouwen".

Jammer van je behuizing Gerard, maar gelukkig is er verder niets kapot. En een goede leer voor anderen!

Greetz van Aldert

Een electro die spontaan aan slaat? Dat kan alleen als je de boel niet goed op orde hebt. Is mij nog nooit overkomen... En dan nog. Als de de heli bij de kop vast hebt zal deze zo weinig kracht hebben dat hooguit de staart een tikje verdraait maar echt schade kan dit nooit opleveren.altijd de romp zo langs je lichaam houden dat hij meteen naar je toe draait en niet nog eens 270 graden snelheid kan maken......

Als door wat voor reden dan ook je heli gaat draaien tijdens de wandeling, lukt het je echt niet om de stekers los te trekken.
Het ding spartelt en is errug sterk. Voordat je de boel los hebt is de boel al uitgefikt.

Ik gebruik nu die deans-pluggen op een fun-jet en ze bevallen mij best !

Misschien is het verstandig om toch te kijken of er niet aard-printsporen in de gyro, gyroelektronica, ontvanger of regelaar kapot zijn gegaan of al half van de print zijn losgebrand. Dergelijke kortstondige kortsluitingen kunnen toch vreselijke schade achterlaten. Ondanks als je met een multimeter in de ohm-stand toch nul ohm meet van de min van de regelaar tot het huis van je gyro zou ik toch een visuele check doen of laten doen.

ik gebruik voor mijn electrootje dit type stekker en dus ook niet zonder reden!!

2007-03-18%20003.jpg

just my 2 cents...

groet
Steven

Ik begrijp niet hoe dat kan gebeuren met Deans stekkers. De vrouwtjes kant zit toch op de lipo?
Hoe kan dat dan sluiting maken?

heimhelicopters zei:
Misschien is het verstandig om toch te kijken of er niet aard-printsporen in de gyro, gyroelektronica, ontvanger of regelaar kapot zijn gegaan of al half van de print zijn losgebrand. Dergelijke kortstondige kortsluitingen kunnen toch vreselijke schade achterlaten. Ondanks als je met een multimeter in de ohm-stand toch nul ohm meet van de min van de regelaar tot het huis van je gyro zou ik toch een visuele check doen of laten doen.

ik gebruik voor mijn electrootje dit type stekker en dus ook niet zonder reden!!

just my 2 cents...

groet
Steven

steven, ik heb de gyro open gehad, inwendig niks te zien, zelfs niet op de plekken waar op de buitenkant de schade zit.

Back