Rookgenerator

F.van.Gent

In Memoriam
[ Heeft men weleens nagedacht om een gloeispiraal van een autodiesel tegebruiken in een bakje bouwen meteen beetje smeerolie en wat diesel doorelkaar gemengt dus even gloeien en dan gaat dat tog roken het is maar een voorstel he hang mij er niet aan op als het geen optie is
het is maar om mee te denken he :oops: :evil: :idea:

Uit de treintje wereld komt het "Seuthe" zie voorbeeld rooksysteem ....

Een dunne olieachtige vloeistof "rookolie" genoemd, wordt opgezogen (capilaire werking) in een heel dun buisje, dat wordt verhit en "verbrand" de olie gecontroleerd tot een witte rook .....

Een gloeispiraal direct in de olie zal in eerste instantie te veel koelen, totdat de olie in zijn geheel verwarmt is tot een paar honderd graden (kost heel veel energie), dan gaat de olie walmen (en stinken) en uiteindelijk branden ..... voor een "rook-ontwikkelaar" lijkt mij dit geen oplossing ...

Heb dit al geprobeerd.

resultaat: witte rook.

Je zult de diesel gedeeltelijk moeten verbranden wil je zwarte rook krijgen.
Alle rookgenerators werken echter op verdamping en dus witte rook.

André

Zwarte rook maken ze alleen als er nog geen nieuwe paus is gekozen.
In een model zwarte rook maken, is nog niemand gelukt. Zelfs in een model waar een diesel motor in zit die op echte dieselolie loopt, is de rook wit. Zelf heb ik jaren lang gevaren met een model voorzien van de goede ouwe Taplin Twin. Deze liep op normale auto diesel met ether en olie. De rook was dus wit.

Groetjes Hans.

hoi,

Hallo Drebo wat heb jij dan zoal geprobeert
ook al met een gloeiplug uit de auto wereld

Nou ik heb dus diverse mengsels van diesel met benzine, alcohol, en dergelijke geprobeerd, met verdamping met een industrie gloeidraad die in ovens gebruikt wordt en roodgloeiend wordt. Maar helaas het blijft wit.
Een gloeibougie heeft een te klein gloeioppervlak als je snel een grote rookpluim wilt hebben, daarbij vreet hij aardig wat stroom.

André

Back