Rookie nieuw hier met een probleem

Hallo allemaal,

Mijn naam is sebas 32 jaar uit eindhoven en nieuw in de modelbouwbouw wereld, en ook hier op jullie forum.

Ik ben sinds 2 maanden begonnen met helicoptervliegen dankzij mijn zwager die heeft mij met het virus besmet.

Nu heb ik een een een probleem met mijn heli's. En ik heb al ontzettend veel geprobeerd en opgezocht op het net maar krijg het niet opgelost.

Ik ben begonnen met het vliegen met een blade 120 sr, die ik samen met een spectrum dx6i heb gekocht (nieuw). Na een crashes heb ik schade opgelopen en moest ik mijn swashplate vervangen die ik inmiddels vrijdag binnen heb gekregen.

Natuurlijk ben ik meteen aan het sleutelen geslagen en heb de heli weer opgebouwd. Alleen nu heb ik een probleem:confused: nu is mijn blade niet meer te besturen. De besturing is alles behalve direct, hij stuurt wel nog maar voor en achter maar links en rechts reageert hij amper.

Naar mijn gevoel "draait" de swashplate soepel en maar staat de swashplate scheef naar achter. Ik heb de servo armpjes ingesteld op 36 mm zoals het in de gebruiksaanwijzing van de blade staat.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit probleem.

Nu probleem nmmer twee.

I heb vorige week via marktplaats een tweedehandse blade sr gekocht.
ik heb niet in de veronderstelling dat ik met deze heli nu al veel kan doen maar dacht een goede koop te doen voor de toekomst.

Nu heb ik de ontvanger met de bijgeleverde bindplug aan mijn zender weten te binden. Wat me ontzettend veel moeite heeft gekost.

Toen me dit was gelukt wilde ik even kijken deze heli reageerde op mijn eigen dx6i i.p.v de bijgeleverde zender die in de doos zat van de R.T.F.

Alleen reageert mijn zender "omgedraaid" daarmee bedoel ik als ik mijn gas stick naar links doe dan draai mijn heli naar rechts, en als ik mijn gas stick naar recht doe dan raad je het al...... Inderdaad dan draait mijn blade naar links.

Ook heb ik het gevoel dat de rechterstick ook juist tegenovergesteld reageerd
, maar dat durf ik nog niet met zekerheid te zeggen omdat de heli nog niet van de grond is afgekomen.

Ligt dit aan een instelling van mijn zender of heb ik een knop aangehad tijdens het binden??

Graag jullie hulp,

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Sebas

Welkom alvast!

Als de swashplate naar achter overhelt moet je even de subtrim gebruiken om hem recht te zetten.

Over die blade sr, als de controls omgekeerd werken dan moet je ze even reversen (kijk evt in de manual hoe je dat moet doen)

Als de swashplate naar achter overhelt moet je even de subtrim gebruiken om hem recht te zetten.

Subtrim??

Sorry nieuw in al dit moois!

Als je een crash hebt meegemaakt met de heli, is er vast en zeker meer kapot dan de swashplate.

Nickservo zal ook wel een probleem hebben in dit geval.
Kijk of alle asjes nog recht zijn.(kan je doen door asjes over een spiegel te rollen.)

probleem 2:

blade sr zijn te koop in twee versie`s.
t.w. geschikt voor MODE 1 zender en ten tweede geschikt voor MODE 2 zender.
Als jij er een gekocht hebt op MODE 1 kan je met een mode 2 zender het model niet besturen.
Als de mode van de Blade sr wel overeen komt met de mode van je zender kan je in het servo-reverse menu de betreffende stuurfunctie omdraaien.(lees manual)

Mvg. Richard

Bij een FP heli gaan er niet persé assen sneuvelen bij een crash hoor.
EN een heli is niet mode 1 of 2, het is de zender die telt. De zender zendt signalen uit en die worden opgevangen door de ontvanger, de ontvanger merkt er niets van of de zender nu mode 1 of 2 is.. ;)

Sebas,
Je eerste probleem is mij niet zeker of je het met subtrim op moet lossen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je iets fout gedaan hebt met in elkaar zetten.
Een foto kan daar helpen. Kom je er niet uit? Ik zit in Veldhoven. Samen moet het lukken...

De "nieuwe" heli zal inderdaad kanalen gereversed moeten krijgen. Dit is niet ongebruikelijk en is eenvoudig te veranderen in je zender.
Ook hier geld. Lukt het niet stuur een PB en we spreken af om bij elkaar te komen.

Groeten Wilbert.

Hè allemaal, alvast bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb even door de zender heen gescrold. Alle subtrims staan op 0.

Is dit normaal/standaard?

Ik heb hier niks aan veranderd, maar hoe nu verder of is t gewoon een kwestie van uitproberen.

Ik ben een beetje bang dat ik dingen in mijn zender ga veranderen die "kwaad kunnen"

Bij een FP heli gaan er niet persé assen sneuvelen bij een crash hoor.
EN een heli is niet mode 1 of 2, het is de zender die telt. De zender zendt signalen uit en die worden opgevangen door de ontvanger, de ontvanger merkt er niets van of de zender nu mode 1 of 2 is.. ;)

Lees je rijk:
Lees de manual.
Er zijn Leken die maar wat schrijven zonder inzage van materie?
LEES eerst alvorens conclusions te trekken.

Met het vervuilen van niet betroubare info help je de TS niets.
Kom eens met ervaringen en echte gegevens.

Mvg.Richard

Hè allemaal, alvast bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb even door de zender heen gescrold. Alle subtrims staan op 0.

Is dit normaal/standaard?

Ik heb hier niks aan veranderd, maar hoe nu verder of is t gewoon een kwestie van uitproberen.

Ik ben een beetje bang dat ik dingen in mijn zender ga veranderen die "kwaad kunnen"

Dit is normaal , alle eerst zeg je een crash gehad te hebben,dus het kan zijn dat een servo armpje een tandje verschoven is .
*eerst moter los koppelen
*zender aan
*heli van stroom voorzien.
*gas stick in het midden zetten (wees er zeker van dat je moter losgekoppeld is)
*nu moeten alle 3 de servo armpjes mooi haaks staan (90graden)
*zo niet deze zo haaks mogelijk zetten.
*daarna kun je met de sub trim fijn afstellen. je ziet vanzelf als je de juiste servo af aan het stellen bent

Anko

Dit is niet grappig,

Tip: lees eerst wat de manual je geeft.
Meestal staat bij freq. question wel de vraag met het antwoord.

Mvg.Richard

Lees je rijk:
Lees de manual.
Er zijn Leken die maar wat schrijven zonder inzage van materie?
LEES eerst alvorens conclusions te trekken.

Met het vervuilen van niet betroubare info help je de TS niets.
Kom eens met ervaringen en echte gegevens.

Mvg.Richard

Ik denk dat jij de enige bent die hier 'niet betrouwbare info' geeft..... Ga jij eerst maar wat manuals lezen..... :rolleyes:

Back