Rotary's bij Phantasy in Blue

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 6 jun 2009.

  1. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    weer een update van de rotary's
    het aanmaken van de onderdelen voor de ontsteking.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    we gaan uitproberen of de ontsteking werkt met een chinees vonkendoosje


    groet jacques
     
  2. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    Houd er svp rekening mee, dat de onsteking het toerental van de motor lager kan berekenen dan in werkelijkheid. De toeren worden berekend tijdens het lopen aan de hand van de tijd dat de sensor een hoog signaal afgeeft. Bij einde van hoog volgt dan na enkele microseconden de berekende vertraging. De normale diameter waar de magneet op draait is ongeveer 30 - 40mm. Bij grotere diameters wordt een grotere magneet toegepast, bij kleinere diameter een kleinere.
     
  3. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Hallo Pe,
    Dit is volgens mij niet wat de ontsteking doet. Op de oscilloscoop is duildelijk te zien dat de motor het toerental berekent aan de hand van de tijd tussen twee pulsen.
    x-ms na een puls komt de vonk, afhangkelijk van het toerental, ofwel de tijd tussen de omwentelingen.
    Dit is verder afhangkelijk van het type ontsteking. Er zijn verschillde versies in omloop die verschillende vertragingen hebben voor aanpassing aan de magneetposities van de verschillende merken motoren.
    Bovendien geeft de sensor geen hoog signaal, het is een hall sensor die bij doorgang van de magneet als een schakelaar dicht gaat. Op de hoog gaande flank (schakelaar gaat weer open nadat de magneet voorbij is) triggert de ontsteking, het maakt niet uit hoe groot de magneet is.
    Zie ook de foto's van mijn oscilloscoop beelden op pagina 2 van het draadje:

    rcexl-ontsteking-eigenschappen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Zulks een vonkendoosje past zich aan naargelang het toerental.
    Hoe hoger het toerental, hoe sneller de ontsteking volgt.
    Zo ook op rallantie stand, anders zou motor gewoon afslaan.
    Heeft niets te maken met de grote van de magneet.
    Enkel met de impulsen die volgens bepaalde frecuentie worden aangeboden.
    Denk aan uw auto, een electronische ontsteking werkt niet anders, hier zit ook een magneet op het vliegwiel of een sensor.

    Johan.
     
  5. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Hoi Johan,
    Wij Nederlanders zijn niet zo Frankofoon, heb toch effe moeten koekelen wat rallantie is....stationair dus :)
    Hier en daar hebben we nog sousterrain en de trottoirs.
    Maar weer geen de-pannage, geen camionetten, geen ambriage, geen per-total. Jullie hebben die Frankofoneterie toch iets dichter bij de hand dan wij.
    En ook geen stylo's of brike's, maar wel pennen en aanstekers :)
    Dit kan het gat verder dichten:
    http://www.smulweb.nl/artikelen/122418/Het-vlaamsnederlands-woordenboek
    Man... ik leer elke dag nog iets over Vlaanderen en ik werk er al 12 jaar!
     
  6. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    Vraagje: Als de berekening plaats vindt tussen twee pulsen, hoe gaat dat dan bij het starten? Met volle voorontsteking? Nee dus. Als de motor snel genoeg gestart wordt (sneller dan 400 rpm) berekent de ontsteking volle vertraging. Wordt hij langzaam gestart (lazy flip), dan slaat hij geheid terug!

    PS
    Ik ben dealer voor deze ontstekingen, en behoor natuurlijk te weten hoe ze werken. Dus Robke en Johaver, jullie hebben het niet goed bedacht.
     
  7. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Beste Pe,
    Het is niet bedacht, het is nagemeten. Heb je mijn draadje gelezen en de foto's bekeken? Heb je de breedte van de testpuls gezien? Die komt overeen met een magneet die 30-40% van de asomtrek zou bedragen. Veel breder dan de puls van de magneet zelf dus.
    Heb je zelf al een ontsteking op een oscilloscoop aangesloten? Je bent van harte welkom om eens bij mij te komen testen, ik weet zeker dat je dan een paar goede ideeen opdoet.

    De situatie bij het starten zou best een minimum pulsbreedte kunnen hebben voordat de ontsteking vonkt, dit inderdaad om terugslaan te voorkomen. Maar bij mijn test was het overduidelijk dat de pulsbreedte van de trigger geen invloed had op de timing, alleen de herhalingstijd van de puls.
    Ben nu even niet thuis, maar zodra ik tijd heb zal ik nog even de single puls situatie testen.

    Groeten,
    Rob
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2012
  8. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    Het moge duidelijk zijn, dat pulsbreedte en herhalingstijd aan elkaar gekoppeld zijn. Ben je daardoor misschien op het verkeerde been gezet? De hall sensor kan onmogelijk 40% van de omtrek signaal afgeven omdat hij door het magneetveld gestuurd wordt. Dit veld bestrijkt, afhankelijk van de magneetdiameter, steeds een constant percentage van de omtrek. Bij 40% is er duidelijk iets mis.
    Ik wil je draadje overigens wel bekijken; een link zou handig zijn, dan hoef ik geen 20 paginas postingadressen door te worstelen.
    Stuur me svp een PM, dan blijft dit draadje schoon.
    Ik heb overigens wat posts gezien van Hobbycity CDI, maar nog niets van RCexl, die samen met de Amerikaan Bill Carpenter (CH-ignitions) ontwikkeld is. Hij (Bill) werkte weer nauw samen met Ralf Cunningham. Ik neem aan dat die twee jongens precies weten hoe de RCexl CDI ontsteking werkt. Zij hebben het mij weer uitgelegd.
    Ikzelf heb tests gedaan om de vertragingscharacteristiek te bepalen. Onder 400 tpm gaat de ontsteking weer naar 0° vertraging, dus heeft de motor weer volle voorontsteking. Als ik een andere karakteristiek wil hebben, wordt dat voor me gemaakt door Xu Liang (RCexl)
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2012
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Nu, ik bekijk het zo.

    Of het nu een mechanische ontsteking betreft of een electronische met wat voor naam dan ook.
    Naargelang het toerental toeneemt moet de ontsteking vroeger beginnen.
    Bij een mechanische had je twee gewichtjes die bij het ronddraaien open gingen door de midvliedende krachten en alzo de ontsteking vervroegden naargelang het toerental.
    Een electronische ontsteking is slimmer en heeft leren tellen.
    Bij de start van de motor(aanslaan) heeft deze nog niets om te tellen, als je dus je motor te traag aanslaat gaat deze niet starten, er is een bepaalde snelheid nodig.
    Vandaar dat velen een starthulp gebruiken.
    Als ik het goed bereken zal bij het aanslaan de ontstekingskaars( bougies voor wie wat vlaams verstaat) pas vonken als de magneet al 2/3é voorbij het contactpunt is voorbijgegaan.
    Naargelang het toerental oploopt zal dit minderen en bij volgas al na twee mm gebeuren.
    Of zie ik het verkeerd?
    Daarom is het maar normaal dat het ontstekingstijdstip terugloopt naar 0 bij stationair draaien.
    Spreek wel over Quatretemps motoren(4t) Sorry, gebruikte mijn vrouw haar famillie naam uit gewoonte.

    Johan.
     
  10. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Dickie

    Dickie Guest

    Ben je niet zelf begonnen met deze discussie.:p.
    Jacques plak de volgende keer een stikker op het vonken doosje:cool:.
    Ik heb nog een adres voor je ivm met te leveren ontsteek systemen,
    Je weet maar nooit.

    S/S Machine & Engineering, LLC
     
  12. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ,

    hier nog wat van de rotary's

    de eerste is tot leven gekomen :banana:
    wat een geluid :cool::cool::cool:
    nu moet hij nog wat afgesteld worden en dan....................


    04-07-12_1201.3gp - YouTube


    groet jacques
     
  13. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    mooi hoor,
    Prachtige prestatie
     
  14. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    Jaques, is dat met de ontsteking met vaste timing? De oude heeft mischien de hall sensor opgeblazen. Dat kan als bij het testen geen boegie aanwezig is.

    Mijn hart klopt enkele slagen sneller als ik zoiets zie draaien!
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Jacques, waar en wanneer zijn de juweeltjes van Hans Mulder life te horen en te aanschouwen?

    Groet Ger.
     
  16. sparky

    sparky

    Lid geworden:
    10 jun 2009
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Hoi Ger,

    Als de test allemaal goed blijven gaan, dan ben ik op de oefendag op vliegveld Deelen.

    Groet
    Hans
     
  17. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Rotary's

    TNX voor je reactie Hans.

    Wanneer is de oefendag op Deelen?

    Groet Ger.
     
  18. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    De brandstofregeling met duim en wijsvinger vond ik erg knap. Snelle reacties! Ik heb dat ook bij andere schaalmodellen gezien.
    Ik vraag me alleen af hoe dit in de vlucht te regelen? De echte Gnôme had een menneke aan het stuur die de brandstofmanette kon bedienen.
     
  19. Rie Janssen

    Rie Janssen

    Lid geworden:
    6 sep 2005
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Panningen
    Met duim en wijsvinger brandstof regelen en tegelijker tijd met de telefoon een filmpje maken. De oefendag op Deelen is 12 mei.
    Als je wil komen kijken graag een pb.
     
  20. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    En dan maar zeggen dat multitasking voor vrouwen is voorbehouden.

    Mijn loopafstanden zijn dit jaar nog zeer beperkt, dus ik denk dat ik moet passen voor Deelen.
     

Deel Deze Pagina