Roto 35 FS ervaring

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Erik-M, 29 jul 2023.

1. Erik-M

Erik-M PH-SAM

Lid geworden:
    18 aug 2006
    Wie heeft ervaring met de Roto 35fs (de 4T). Ik ben benieuwd naar ervaringen met welk types props er gevlogen wordt. Hout, APC, Carbon? Welke invloed heeft het?
    En welke brandstof wordt er gebruikt. Benzine van de pomp, en met welke olie. En heeft iemand ervaring met Aspen of een andere Alcylaat benzine? En dan zelf mixen of de voorgemixte 2T types?

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik heb GEEN ervaring met hun viertakten, en slechts 2 halve tankjes ervaring met een Roto 25 tweetakt...

Maar hier is het punt: ik kreeg die motor opgestuurd om er eens naar te kijken want het ding wilde niet goed lopen en binnen een paar tankjes helemaal niet meer. Eigenaar gebruikte Aspen.

Ik heb een halve liter 1:25 gewone pompbenzine (E10) met Castrol PowerRS2T aangemaakt, en NIETS aan het ding kunnen ontdekken. Liep prachtig, liet zich goed afstellen en goed met de hand starten.
    Ik kan niet voor de viertakten spreken uiteraard, maar ik was serieus zwaar onder de indruk van hoe mooi rustig en trillingsvrij zo'n (voor mijn doen grote) Roto loopt. Absoluut niet te vergelijken met een Zenoah, leek haast wel een 5 cc OS-je, zo rustig als dat loopt.

Als hun viertakten net zo mooi lopen, dan vind ik het haast jammer dat ik mij beperk tot kleine vliegtuigen :D :D :D

3. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik vlieg de 85cc boxer viertakt . Ook op benzine . En die draait al vanaf januari 2017 tadeloos.

4. RC-PPG

RC-PPG

Lid geworden:
    24 okt 2004
    Wij hebben er nog eentje over.
    Komt van onze clubtrainer.
    De motor loopt prima, de bijbehorende brandstofpomp is kaduk.

5. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Heb ervaring met beide brandstoffen in een Roto 35, de aspen stinkt niet en E10 wel… het zit gelukkig in een brandstofkan en als je die afsluit dan ruik je echt niets (hooguit heel minimaal iets uit de uitlaat)
    Qua verschil in motorloop merk ik nagenoeg niets…. Nou moet ik zeggen dat ik de kan aspen had bijgemixt met een beetje extra olie omdat de Roto nieuw was en nog moest inlopen
    Qua bederven of verouderen van E10…. Ik heb zojuist een kan van een aar oud erbij gepakt en dat is nog steeds prima

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Mijn peut (gewone pompbenzien, toen nog E5 1:40 voor de Zenoah's) was wel eens 2 jaar oud en daar merkte ik niks van. De Duc draaide ook nog prima op peut van minstens 1,5 jaar oud toen ik hem weer tot leven wekte. Mijn auto staat meestal van half November tot half April stil of word dan zó weinig gebruikt dat de benzine die er in zit in April, in November getankt is. Nog nooit een probleem mee gehad...

Ik geloof tot nog toe echt helemaal NIKS van al die verhalen over verouderende benzine. Gelazer met corrosie in het brandstofsysteem, mischien. Ik heb het zelf nog niet gezien op een manier die ik aan "oude benzine" toe kan schrijven (ik vind het vrij normaal dat ik een carburateur na 10 of 15 jaar moet schoonmaken en overhalen), maar ik kán aannemen dat sommige afdichtingen aangetast worden door Ethanol.

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik een motor op Aspen gewoon NIET afgesteld kreeg. Maar een OS Boxer die ik voor een clubgenoot omgebouwd heb, loopt er om een of andere manier prima op.

7. L. Bakker

L. Bakker

Lid geworden:
    3 okt 2023
    Ik heb nu sinds een dikke maand deze Roto 35 fs viertakt, zat op een Piper cub van 270 cm die ik over genomen had. Gewone benzine genomen en 1:40 gemengt, starte ging moeilijk maar liep wel, nader onderzoek wees uit dat er een 2 takt bougie in zat en geen 4 takt. Deze vervangen en start nu perfekt en loopt als een zonnetje.

8. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Lang geleden was er een discussie op dit forum over Aspen, dat liep zo uit de hand dat de moderators overuren maakte. De mensen van het groen onderhoud zie ik niets anders gebruiken dan Aspen.

9. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    help eens, 2 takt bougie en 4 takt bougie?
    dat een nieuwe bougie helpt, dat geloof ik.
    misschien heb je een andere warmtegraad

qua aspen: bedrijfsmatig mag je geen normale benzine stoken.
    arbodienst heeft gevonden dat aspen schonere uitstoot heeft, en als mensen het een dag lang inademen maakt dat blijkbaar toch verschil.
    nu is aspen een merk, alkylaatbenzine is de echte term.
    maar daarom zie je de groengasten er continu mee lopen.
    het is duurder, dus het is niet precies de eerste keuze in dat punt.

MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tsja... het is ook een beetje een heikel ding: Nogmaals, ik zie er mensen probleemloos mee draaien, ik gebruik het zelf niet, maar kom nog wel eens een klantenmotor tegen die zich niet lekker laat afstellen (en niet noodzakelijkerwijs "ombouwsels" maar ook bijvoorbeeld de Roto 25 van een mede forumlid die eerder dit jaar bij mij achter huis stond te pruttelen), en dan schakel ik over op gewone benzine en loopt de boel in no-time weer zoals het hoort.

Ikzelf zie er het nut niet van. Ik wéét van de minder schadelijke gassen, ik wéét van de beduidend mindere geur, maar ik geef de voorkeur aan een probleemloos lopende motor.

11. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    op mn werk hebben we ook aspen, en al die apparaten lopen er gewoon goed op.
    noemenswaardig geen verschil met benzine

zou het verschil in de carbs zitten?
    pompcarbs tegenover onze wat meer simpele carbs

12. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Geen flauw idee, wat ik wel weet is dat als mijn motor op vliegtuig of heli niet lekker zou lopen op dat spul, ik snel de keuze maak om op normale benzine te gaan draaien.

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    De motor waar ik hier:
    aan refereerde heeft gewoon een Walbro...
    Een van de door mij omgebouwde Boxers, die bij ons op de club in Roden probleemloos op Aspen (kan ook Stihl of zo zijn, dat weet ik niet precies) vliegt, doet dat met een verslepen OS methanol carburateur, en zelfs ZONDER het electronische klepje.

Dat is wat ik bedoel met: ik kan er geen zinnig woord over zeggen...

14. Erik-M

Erik-M PH-SAM

Lid geworden:
    18 aug 2006
    OK beste mensen, ik heb het geloof ik wel begrepen. Ik stel voor om dit draadje hier maar te stoppen,
    Bedankt voor jullie bijdragen!

Deel Deze Pagina