roto 50 v2 motor probleem

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door loges, 29 apr 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het zuigers zijn met gaten in het hemd, is dat heel erg mogelijk, al zou ik verwachten dat de motor dan eigenlijk helemaal niet loopt, omdat er dan een kortsluiting tussen carter en uitlaat ontstaat.
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Het loopt er bijna uit als ik het filmpje zie. Lijkt dat er iets helemaal verkeerd gaat.

    Ik ken de motor niet van binnen. Maar dit lijkt me zeer zeker geen kwestie van inlopen.

    Of de zuiger genoeg ruimte heeft om 180 graden verkeerd te zitten zonder dat deze het carter of de krukas raakt weet ik niet.

    Ik denk als hij mechanisch rond kan de 2e cilinder hem wel mee trekt. Dat het dan vervolgens misgaat met de spoeling zou dit evt verklaren


    Of die cilinder heeft een hogere compressie, en de ontsteking kan dat net niet aan waardoor een vonk achterwege blijft. Dit lijkt me alleen wat minder waarschijnlijk.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moet wel, want het is een boxer krukas, dus hoe dan ook een krukwang aan weerszijden van de drijfstang, DUS een zodanig zuigerhemd dat het aan beide kanten vrijloopt. En meestal loopt het veerslot ook wel vrij van de poorten op 180 graden gedraaid.

    Dat van die vonk zou kunnen, maar meestal staan bij boxer twins de beide pluggen in serie, en dan zou één plug geen vonk automatisch ook op de andere plug geen vonk betekenen, tenzij er in de bougie zelf doorslag plaatsvind. Maar dan hangt alles weer van toevalligheden aan elkaar, en dat geloof ik ook niet zo heel erg.

    Maar ALS er poorten in het zuigerhemd zitten EN er zit een zuiger verkeerd om, dan is dat vanuit de uitlaatpoorten zichtbaar zonder verdere demontage, volgens mij...
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2021
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Ik zou hem echt los halen en alles even nalopen…. Nu blijf je aan het gissen
    Stel dat een voetpakking verkeerd om zit, of een of andere hark heeft met vloeibare pakking lopen kloten dan kan je er wel 60 liter doorheen jagen maar dan blijft ie kut lopen en verneuk je meer dan dat je er goed aan doet.
    Ik zou bij dit soort zaken niet eens een winkelier laten doen maar gewoon zelf checken…
    Zelf ooit bij uitzondering mijn eigen KTM enduro aan een bekende dealer meegegeven omdat ik zelf geen tijd had en de laatste rit ook wilde rijden……. Resultaat is dat deze KTM dealer geen voetpakking had liggen en de oude met vloeibare pakking had gemonteerd waardoor teveel pakking prut in het blok is gekomen en de inwendiige olie sprayers heeft verstopt met als resultaat een kleine 3000 euroschade aan het blok……. Gewoon zelf doen, zo moeilijk is het niet
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Die gaten in de zuiger zijn extra spoelpoorten, als de zuiger verkeerdom zit kan hij daar best mee lopen maar niet optimaal….. wat wel een enorm risico is dat de zuigerveer slotje precies in een poort komt wat elk moment je cilinder en zuiger kan verknallen

    Vandaar dat ik echt het motortje uiteen zou halen om te checken.. zeker zo’n mooie Roto v2
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Bougies zijn wel vervangen?
     
  7. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Balen België
    Vrees dat het een beetje naast de kwestie is gezien de roto met een rotary valve is gemaakt ipv read valves.
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Nou hij loopt op 1 cylinder. En soms niet wat ik terug haal. Je kunt namelijk 1 gebroken bougie kern hebben, dan vonkt de bougie buiten de motor wel, maar gemonteerd niet.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Dat klopt inderdaad, zo heb ik ooit eens lang zitten zoeken en snapte er geen reet van, alle 4 bougies vonkte maar toch kut lopen, uiteindelijk nieuwe pitten erin en als gelijk een naaimachientje….

    In dit geval waren de bougies en kappen al van de ene naar de andere cilinder geplaatst met gelijkblijvend resultaat, vandaar dat ik het in de spoeling zou zoeken, ik krijg de indruk dat de spoeling bij een van de cilinders verstoord is waardoor de hoeveelheid mengsel per cilinder verschilt, kan ook goed zijn dat door de werveling van de draaiende krukas de ene cilinder makkelijker vult dan de ander.

    gewoon even bekijken en als alles goed lijkt dan even een mailtje naar rotomotor info@rotomotor.cz dan krijg je binnen een aantal dagen vanzelf antwoord van Petr Cita zelf (ceo van Rotomotor)
    Kans is best reeël dat hij vraagt de motor op te sturen en ze hem voor je nakijken
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie niet zo goed in wat dat er mee van doen heeft? Wat er ook met reedvalves of rotary valves aan de hand kan zijn, MOET beide cylinders even sterk beinvloeden: Het ding heeft nu eenmaal maar EEN gezamelijk carter......
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina