rotor draait niet

• Topicstarter Topicstarter leijd116
  • Startdatum Startdatum
L

leijd116

Guest
hoi allemaal,

Als ik met mijn zoom400 wil gaan vliegen :wink: , dan draaien mijn rotorbladen niet meer. De motor deaait, het hoofdtandwiel draait en de staartrotor draait.

Als ik alles uitzet kan ik de rotor naar links en rechts ronddraaien, zonder tegenwerking. Eerst kon dit, toen alles nog normaal was, alleen rechtsom.

Is er iets kapot :?: of is er iets los gegaan :?: Ik kan niets ontdekken.

Wie kan mij helpen?

M.vr.gr.
leijd116

Het lijkt mij slim om het klemmetje/stoppertje die onder het grote witte hoofdtandwiel zit na te kijken of die nog wel vast zit. Bij mij was die ook lost gaan zitten.

Dus het kan meezitten, of niet.

Is er nog een andere manier om te kontroleren of het vrijlooplager kapot is?. En moet het hele rotorkop gedeelte gedemonteerd worden om het lager te vernieuwen?

Ik heb hem gekocht als RTF model, dus weet niet goed de volgorde van demonteren.

M.vr.gr.
leijd116

De rotorkop hoeft niet uitelkaar.

Wel moet je de drie "linkjes" van de swahsplate naar het frame loskoppelen.

Verder zitter er (volgens mij) drie collars op de rotor-as (ook één onder het tandwiel) deze moet je los maken.
De onderste op de "dikke" as laat vaak een braam achter welke daardoor lastig door één van de lagers gaat.
Vergeet ok de onderste op het dunne asje (1mm) welke aan de pitch-servo zit niet los te halen.

Met beleid nu alles uit het frame trekken.
Door dat braampje zul je toch wel wat kracht moeten gebruiken.

Succes!

Bedankt voor jullie advies en de link voor het demonteren.
Maar is het zeker dat het vrijlooplager kapot is? Kan ik dit voor 100% kontroleren, voordat ik een nieuwe ga kopen?

Dan nog een vraag, de heli heeft nog nooit echt gevlogen, alleen wat schuiven over de grond, gekocht als RTF, valt dit onder de garantie?

Iemand ervaring hiermee?

M.vr.gr.
leijd116

Dit is het lager.
t0500-027.gif

Het smalle deel zit geklemd in het tandwiel, het bredere deel zie je aan de onderzijde van het tandwiel.
Deze zit vast op de hoodas dmv de twee inbus-boutjes.

Controleer of deze boutjes goed vastzitten. Zo ja dan mag je de rotorbladen maar één kant uitkunnen draaien zonder dat het tandwiel en de motor meedraaien.
Gaat het beide kanten, dan is het lager stuk.

Wel straf dat het nu al stuk is.
Of je er garantie op hebt?
Kosten: ongeveer €8,-- (excl verzenden)

Hoi Erwin

Bedankt voor je duidelijke uitleg, de inbusboutjes zaten inderdaad wat los.
Ik heb ze vast gedraaid en de rotorbladen draaien nog maar een kant op,
de goede.

Nogmaals bedankt.

M.vr.gr.
leijd116

Erwin Lokhorst zei:
Dit is het lager.
t0500-027.gif
Euh.. Erwin, dat is het asje van de vrijloop lager. De lager zelf zit nog in het tandwiel.

Dit is het vrijloop lager:
afb8618.jpg

(In het midden van het tandwiel)

Back