Rotor los.

pompebled

Forum veteraan
En toen deed 'ie 't niet meer.

Na een aantal vaarten met deze motor:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : KD36-60-06L 4000kv Brushless Inrunner $28.95
was het ineens gebeurd...

Thuis de boot gedemonteerd, en in plaats dat de schroefas uit de koppeling kwam, trok ik de as half uit de motor, da's nie goe.

De motor ligt nu in onderdelen voor me, hoe bevestig ik de rotor weer op de as?
Loctite?

Ook heeft de rotor helemaal geen speling tussen de lagers, is dat goed, of moet ik een afstandringetje verwijderen bij het opnieuw monteren van de motor?
Ik kan me voorstellen, dat de boel zwaar kan gaan lopen als de motor warm wordt...

Groeten, Jan.

jan is een serieus persoon met veel kennis, dus is uw vraag wel serieus?

jan, ik weet zo 123 niet een antwoord, maar zal er even over na gaan denken
heb zelf ook zo'n motor, de XL versie dan wel
Hier lag het voorschild er de eerste vaart direct vanaf.. Even gelocktite en klaar
Alleen de kwaliteit is dus niet heel erg super blijkt wel weer

de stap naar BL gemaakt begrijp ik dus?

groeten Jurriaan

Jongens, geen ruzie...

Ja, de vraag is serieus.

Ik heb de onderdelen vandaag nog eens goed bekeken en er zit geen spoor van lijm op de as en de rotor, het lijkt wel, alsof iemand bij de montage van deze motor vergeten is de boel vast te lijmen..., dus, Locktite?

@Jurriaan; voor het wedstrijdvaren zijn we inderdaad bezig met de overstap naar brushless (en later, komend jaar Lipo's).
Vandaag de eerste ervaringen opgedaan op de ESH wedstrijden in Hengelo.
De snelheden zijn dusdanig hoog, dat we met de Mono I (7 cellen NiMH) evenveel ronden varen in zes minuten, als met de Mono II (met een 700 Neodym).

Mijn zoon heeft één heat gevaren met de boven genoemde motor op 12 cellen IB4200; hij haalde de tijd niet en het heeft 'm minstens éen cel gekost... Goed, deze motor is niet de beste keus voor een 12 cellen set-up, maar als je het niet probeert...

De rechtelijn snelheid van deze set-up is belachelijk voor het varen om een driehoeksparcours (30 x 30 x 30m); vóór de boot op snelheid is (héél klein propje uit voorzorg, 33K), moet je alweer van het gas, omdat je anders de boei niet kunt ronden.

We zoeken deze winter een andere set-up uit, die méér acceleratie en minder topsnelheid oplevert.
Ik voer namelijk in dezelfde heat met een 700 Neo en een 45K en mijn zoon kon me niet voorbij komen, ondanks het onheilspellende gehuil als 'ie weer een spurt richting mijn spiegel trok...

Ik ben me ervan bewust, dat je voor deze prijzen geen NEU of Lehner kwaliteit kunt verwachten, ik heb ze dan ook gekocht om te testen, wat voor ons het beste zou werken.
Desalniettemin vind ik, dat een rotor toch af fabriek vast op de as zou moeten zitten...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Jan ,

De chinese brushless variantjes staan niet bekent om hun kwaliteit en controle daarop mn de gene die jij gebruikt hebt . Nu heb jij nog geluk gehad dat de rotor los is gekomen maar een veel voorkomend probleem met deze motoren is dat de de magneet gewoon in stukken breekt en de windingen beschadigd waardoor de motor rechtstreeks bij het vuil kan .

Via de site van Offshore Electrics kun je de Feigao`s kopen welke onder meerdere namen verkocht worden nml Feigao , Nemesis en in europa de Wanderer (ja deze komt gewoon uit de Feigao fabriek ).

Wat dat afstandsringetje betrefd deze mag je eruit laten , ikzelf vaar met de grootste variant nml de KB45XL08 en daar heb ik ook het ringetje eruit gehaald , andere betere lagers erin en meer gaten in de lagerschilden geboord voor betere koeling .

Verder denk ik dat de Feigao540L10 op 4s lipo wel goede vervanging is voor de 700 motoren .

Jan succes met de overstap naar brushless.

groet,

Michiel.

De motor zit inmiddels weer in elkaar, min één ringetje, er zit nu minimale axiale speling in.
Vanavond eens stroom erop zetten en vergelijken met de tweede motor, die ik heb liggen.

Groeten, Jan.

Motor loopt weer als een zonnetje...

Maakt gehoormatig méér toeren als de vergelijkingsmotor, of dat aan het ontbrekende ringetje ligt?

Groeten, Jan.

Back