Rotorbladen

Vandaag deed ik iets stoms. Had m'n handen vol...links zender, rechts heli. Per ongeluk tik ik de idle up schakelaar aan.
Bladen tikten tegen mijn ring of de deurpost en nu zit er een klein deukje in de schuine kant van het blad. Ongeveer 2cm vd bladegrip.

Is dit een probleem want tijdens een snelle hoover merkte ik niets????

Voor zover is op dit stukje van het blad geen aerodynamica van toepassing.

Kunnen jullie me advies geven?

Ik ben nog steeds supervaak met hoveren bezig. Side in lukt al vrij aardig. Wanneer schakel je over op andere rotorbladen (ik vlieg nog met de standaard blaadjes)???

Thanx!!!:)

Hoi Gertjan,

de deuk in dat blad kan absoluut geen kwaad. Het tast zowel de sterkte als de aerodynamica niet aan. Wat je wel even terdege moet checken, is of je bladhouder-as niet krom is, want deze manier van rotorblad-indeuken zet wel vrij grote buigkrachten op deze as. Een kromme bladhouder-as kan leiden tot verhoogde trillingen, slijtage en bladspoorloop problemen.

Checken doe je door één blad te verwijderen, en met een geschikt sleuteltje de bladhouder as rond te draaien, en dan te kijken of het blad aan de andere kant van de kop op en neer beweegt aan de tip. Dit ook herhalen met de andere bladhouder (eerste blad weer terug zetten uiteraard:D). De ene heli is gevoeliger voor een kromme as dan de andere, maar feitelijk moet bij deze test geen afwijking zichtbaar zijn. Bij twijfel, as vervangen, ze kosten zelfs bij dure heli's in verhouding geen drol!

Groet, Bert

PS: overschakelen op andere bladen: gewoon zodra je er zin in hebt, of het gevoel hebt voorlopig geen schade te gaan vliegen....

Back