RotorFlight

Discussie in 'Flybarless' gestart door Rick NT, 18 sep 2024.

1. twin

twin

Lid geworden:
    7 jul 2021
    Tja ver rijden is subjectief hé :). Vanuit den haag is dat een half uur. Ik rij zelf ook een half uur naar de club. Ik vind dat het waard gezien de contacten. Als ik veel wil vliegen dan pak ik zelf ook de wildvlieg plek, zodat je niet elke keer met elkaar aan het praten bent en de tijd zo voorbij is. Daarnaast kan ik voor mijn huis vliegen :yes:, echter doe ik dat niet met groter dan een 500.

Ontopic: Gisteren kwam er weer een video uit van Bert. Deze legt goed uit waar het systeem uit bestaat. Rotorflight kan je namelijk met legio zenders vliegen wat de initiële setup veel simpeler maakt echter met ELRS, ETHOS of Edgetx heb je volledige integratie en volledig opensource (Hoewel Ethos eigenlijk niet meer opensource is).

2. Helihabit

Helihabit

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Ik denk dat je onbewust wel weet wat m'n ouders mij voor een lettercode hebben gegeven.
    Met wie ik vlieg wisselt nogal. Je weet hoe lastig 3d heli vliegen is. De meeste houden niet lang stand.
    Binnenkort vliegen wij wss samen ;) daarna bestel ik wellicht wat in je zaak. Xx
    Gewoon volhouden, lol

3. Helihabit

Helihabit

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Twin wrote:
    Ontopic: Gisteren kwam er weer een video uit van Bert. Deze legt goed uit waar het systeem uit bestaat. Rotorflight kan je namelijk met legio zenders vliegen wat de initiële setup veel simpeler maakt echter met ELRS, ETHOS of Edgetx heb je volledige integratie en volledig opensource (Hoewel Ethos eigenlijk niet meer opensource is).
    zie ook vid, must see ^^

4. Helihabit

Helihabit

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    *KNIP*

Laten we het gezellig houden!

Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2024
  5. twin

twin

Lid geworden:
    7 jul 2021
    Let’s talk about Rotorflight.

6. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Vreselijk wat daar aan de hand is. Ik dacht aan een gas explosie. Maar er is een auto snel weggereden.

7. Helihabit

Helihabit

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Ooh nu is het wij. Altijd een zwaktebod. Weer wat geleerd ;)
    Ik kan er niks aan doen dat jij/jullie naar haha Nooddorp moesten/gingen. Hopelijk is het daar wat rustiger/ruimtelijker/betaalbaarder voor jou en de jouwe.

8. Helihabit

Helihabit

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Vertel me iets dat ik niet weet. In ieder geval opgelucht dat je iets van zinnigheid in je hebt. Heel verstandig ook. Haha.
    Tip: laat je niet zo kennen jongûh. Scheelt je een keutel in te trekken . Kunnen jullie nu eindelijk terug on topic?! ROTORFLIGHT

9. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Gisteren eerste vluchten gemaakt met ELRS.
    Bij de eerste 2 vluchten kreeg ik regelmatig de melding 'Sensor Lost', probleem was de Telemetry Ratio van de zender kwam niet overeen met wat ik ingesteld had in RotorFlight.
    Resultaat was dat af en toe een telemetry kanaal niet goed door kwam, zijn er ook maar iets van 29 ofzo.
    Het gevoel was wel iets anders, maar dat zit hem denk ik in de AG-01 Gimbals, die bewegen heel soepel en veerspanning zal ook wel verschillen met de X10.
    Ook nog ff wennen aan dat de schakelaars wat dichter bij elkaar staan, beetje krap voor mijn vingers.

10. twin

twin

Lid geworden:
    7 jul 2021
    Ik zag inderdaad je bericht in Discord. Dat is een setting waar je snel overheen kijkt. De nieuwe telemetrie werkt mooi he? Er is zijn nu in ieder geval genoeg sensoren beschikbaar om uit te kiezen :).

Sommige mensen gebruiken arming op de SF switch. Aangezien ik mijn banks wissel met de SE switch die er boven zit heb ik de arming schakelaar verplaatst naar de SB. Omdat als je in bank 3 vliegt en de arm switch daar gebruikt de ruimte daar tussen erg klein wordt. Met simmen uitgetest en ik had een paar keer dat ik perongeluk die arm switch om klikte en dat wil je niet in flight hebben want dat is een crash.

By the way: 2.1 Release Candidate 2 is gisteren gereleased. Officiële release van de 2.1 komt waarschijnlijk voor kerst.

De belangrijkste wijzigingen:
    • Add Custom ELRS telemetry
    • Add Swashplate indications (initialization wiggle)
    • Add gov_min_throttle for nitro
    • Improved PID defaults
    • Improved Rates defaults
    • Improved Cyclic Cross-Coupling
    • Added multiple new esc telemetry brands
    • Added receiver protocols

helihenk en pach1977 vinden dit leuk.
  11. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Heb al 2.1 RC1 draaien, verschil met RC2 is dan niet zo groot.
    Zoiezo staan de accupacks t/m Kerst in storage.

Telemetrie is nog wel iets waar ik naar wil kijken.
    Het is nu wel heel uitgebreid en veel parameters mbt de radio verbinding.
    Ff uitzoeken welke nu echt nuttig zijn.
    Bij ons clubveld staat een GSM mast, tot nu toe nooit last van gehad, maar met verhalen van Global 3D Asia is monitoren geen slecht idee.

Krijg sommige telemetrie velden ook dubbel binnen op m'n zender, zoals %Batt, maar dan is er maar 1 die echt werkt.
    Is volgens mij een Rotorflight dingetje, had dat ook al met de Frsky link.

12. twin

twin

Lid geworden:
    7 jul 2021
    Eens, geen nut om van RC1 naar RC2 te upgraden. Ja bizar verhaal inderdaad op Rotor Asia. Hoorde dat ze zelfs competitie even hebben stil gelegd. Wel leuk om te horen dat Rotorflight het eerste kampioenschap heeft gewonnen (MCK).

Als je een GSM mast op je veld hebt staan gebruik dan de standaard Lora (long range) ELRS (500hz). De D500 is meer bedoeld als je met meerdere tegelijk aan het vliegen bent wat bij drone racing veel voorkomt, waarbij elke packet 2* wordt verstuurd en jitter o.a. voorkomt.

Bij ons staat ook een zendmast op het veld en er zijn er al meerdere die een fail save gehad hebben (geen ELRS). Zelf zie ik wel dat het vermogen van de Tx toeneemt richting de mast maar geen packets loss. Ik gebruik onderstaande settings welke aanbevolen zijn voor Rotorflight:

Baud Rate: 921k of 1.87M
    Packet Rate: 500Hz
    Telemetry Ratio: 1:8
    Switch Mode: Wide
    Tx Max Power: 100mW Dynamic

Wat je met de custom telemetry moet doen is eerst de sensoren instellen op de RF unit, daarna zorgen dat deze uit staat. TX16S aan en alle sensoren verwijderen in het telemetry scherm en op discover new drukken. Hierna de RF unit weer aan en alle sensoren komen als goed is op de juiste volgorde binnen.

pach1977 vindt dit leuk.
  13. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Vraagje voor de ervaren mannen,
    Werkt dit systeem ook prima met bv Jeti ?
    Ik heb namelijk een vrijwel nieuwe Steam AK420 overgnomen en ben info aan het vergaren wat nou een goed fbl systeem is om te gebruiken met Jeti
    Ik had al ontdekt dat Spirit rs en de gtr een jeti ontvanger ingebouwd hebben, is de Rotorflight heli 405 te gebruiken met bv een Rsat? en hoe complex is dit systeem…. Met andere woorden, Is dit voor een beginnend heli vlieger te doen

14. twin

twin

Lid geworden:
    7 jul 2021

Rotorflight ondersteund ook Jeti. Zelfs telemetry werkt ook via exbus. Enige wat niet kan is vanuit de Jeti met lua scripts de PID waarden veranderen. De devs van Rotorflight zijn wel in contact met Jeti maar daar is nog niet direct iets uitgekomen. Jeti ondersteunt namelijk bepaalde protocols niet binnen het lua script waardoor het niet mogelijk is om vanuit de zender Rotorflight te kunnen parametreren.

De ontvanger sluit je aan op een uart. Dit is ook mogelijk met de heli 405. Echter ik raad je aan om gewoon een Nexus of een Flydragon te bestellen als je op Rotorflight overstapt.

Zie bijvoorbeeld ook deze documentatie:
    Jeti and Nexus example | Rotorflight

Edit: vooral omdat heli405 te kort schiet qua proccessor kracht.

15. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Thnx voor de nuttige info en de link…
    Ik ga het allemaal even door lezen
    Bij een heli komt veeeeeeel meer kijken dan een vliegtuig, en dat ligt me wel als (beetje) technische nerd :)

16. twin

twin

Lid geworden:
    7 jul 2021
    Dat is zeker waar. Hoewel ik ben nu toch ook aardig aan het knutselen met het klepje van Bert en een Calmato :), maar goed dat slaat meer op het brandstof gedeelte.

17. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Ff gezocht op rotorflight nexux, dan kom ik ook radiomaster nexus tegen…. Ik neem aan dat dat hetzelfde is ?
    Dan zijn dat lekker prijsgunstige fbl units en zeker het proberen waard
    Ik had een spirit gtr op t oog maar daar koop je 3 rotorflight nuxussen voor :)

18. twin

twin

Lid geworden:
    7 jul 2021

Ehm sorry, dat had ik netter op kunnen schrijven. Klopt inderdaad, Nexus is van Radiomaster.

19. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Voor hulp bij Rotorflight is het handig om je in Discord te verdiepen. RotorFlight zelf heeft een Discord, zie links op www.rotorflight.org .
    Maar is sinds een tijdje ook een zgn SystemX community https://discord.gg/Ggxx524k m.b.t. Rotorflight, voor de AK420 kan die nogal handig zijn aangezien ze die heli als start-project voor de community lancering hebben gebruikt.
    Let wel ze gaan er daar wel vanuit dat je een EdgeTX (TX16S) zender gebruikt met ELRS, voor de Jeti zul je dus het een en ander aan settings moeten wijzigen.

Maar vermoedelijk krijg je de heli ook goed aan het vliegen met de default instellingen van RotorFlight, qua filters en tunning.

Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Nou… voor wat ik tot nu toe heb gelezen en gezien lijkt dit een prima platform
    Ik ga het gewoon proberen en heb zojuist een Nexus besteld bij de Droneshop,

Deel Deze Pagina