rov

dag mede modelbouwers ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen
ik ben bjorn en woon in mechelen en heb al lang een passie voor alles wat in zee of water zit zo ben ik op het idee gekomen om een rov te bouwen
ik weet dat reeds vele mij voorgingen en dat het tot niets leidde maar toch wil ik proberen
beeld wil ik boven water krijgen via een ethernetkabel van 30m lang
voor de rest 2 motoren voor voor en achteruit en 2 voor links en rechts te sturen en een schroef om te laten duiken
en een arm om voorwerpen op te tillen
hebben jullie tips en/of commentaar
ik hoor het graag

hallobjorn

zondag is er een treffen in mol op het zilvermeer
misschien daar al eens komen kijken wat er zoal aan rov's vaart
en beeld met een kabel krijgen we reeds een 10 tal jaar boven water
het probleem is het scherm als de zon schijnt
en die video brillen zijn ofwel stik duur ofwel werken ze met 2.4 Ghz

gr raf
misschien eens de moeite om te bekijken
Home

Hoi Sea Sheperd,

Ja, ik ben er zo een die zich met de bouw van een ROV bezighoud. En nee, ik kan nu nog niet zeggen dat het tot niets leidde. Wat ik wel kan zeggen is dat er veel, heel veel tijd in gaat zitten.
Als niets je uitgangsstandpunt is, zul je alles zelf moeten bedenken, tekenen en maken. En als je zover bent, je hebt een onderdeel gemaakt, dan komt het heikele punt, nl. testen en dan pas zal blijken of je het goed geconstrueerd hebt of niet.
Nu is het gelukkig ook niet zo dat je als een blinde moet gaan aftasten, hier op het forum staan legio foto's van onderhanden ROV's. Zoek er eens op en wellicht helpen ze je.
Een goede raad kan ik je nu al geven, zie een ROV niet als 1 geheel maar als afzonderlijke systemen. Maak een lijst van al de systemen, geef ze een volgorde en ga tekenen. Ook zoeken op het internet levert je vast en zeker veel materiaal, en vooral ideeën, op.

Voor de bouw van een ROV is het onontbeerlijk om de beschikking te hebben over een draaibank. Nog even een vraagje, wil je je profiel aanvullen met je leeftijd?

Met vriendelijke groet,

Paul

De prijs van de thunder tigre die op MP staat, is echt een weggeef prijsje.
Al kan je niets met het camera-gebeuren doen, is het de duikboot alleen al waard, zou er niet lang over hoeven te denken.

Hans

thx voor de snelle reactie de thunder tiger is wel interessant maar niet hetgeen dat ik zoek deze nacht heb ik nog opzoek werk gedaan en ik kwam deze site tegen Homebuilt Rovs waar ik wel wat inspiratie heb gehaald
en ben 15 jaar ( heb leeftijd aangevuld )

Misschien in plaats van zonder enige ervaring iets te proberen, kun je ook gebruik maken van het collectieve kennis van het internet. Kijk eens op OPENROV Een open-source DIY project. Je kunt er de kit kopen, maar ook de design files staan online. Misschien de moeite waard eens ernaar te kijken.

Het is niet onmogelijk, maar als je het jezelf iets makkelijker kan maken, dan is dat wel zo makkelijk

Danny

heb openrov al gezien op kickstarter en kan wel arduino software schrijven
maar blijft ingewikeld mijn ontwerp is deels daarop gebaseerd

Voor een bedieningsprotocol zou je natuurlijk naar dit kunnen kijken:
Full RC Arduino Control - RC Groups

Dit protocol is vrij eenvoudig aan te passen naar een draadbesturing. In plaats van een commando te sturen naar een zendmodule, zend je een serieel commando naar een ontvangende (ROV) arduino. Zomaar een idee.

Danny

als de rov een arm krijgt moet ik dan geen tegen gewicht voorzien
bovendien kan ik er voor zorgen dat elke motor een aparte batterij krijgt?

Laatst bewerkt:
Misschien in plaats van zonder enige ervaring iets te proberen, kun je ook gebruik maken van het collectieve kennis van het internet. Kijk eens op OPENROV Een open-source DIY project. Je kunt er de kit kopen, maar ook de design files staan online. Misschien de moeite waard eens ernaar te kijken.

Het is niet onmogelijk, maar als je het jezelf iets makkelijker kan maken, dan is dat wel zo makkelijk

Danny

Als je zoiets zoekt in die richting, zoiets heb ik ook al gemaakt, hoeft absoluut niet duur uit te vallen. Maar je moet alles bij elkaar toch op een paar honderd euro rekenen.

full

Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Back