Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 18 okt 2019.

Tags:
  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het jacht, the Royal Caroline werd gebouwd op Bedford Shipyard in 1749 voor de Engelse koninklijke familie en werd gebruikt door George II en zijn vrouw koningin Caroline voor plezier cruises rond de wereld. Het werd tevens gebruikt als transport voor leden van de rechtbank, en zeilde om die reden tussen Engeland en Nederland.

    In 1761 werd het schip omgedoopt tot Charlotte (later Royal Charlotte) voor George III en prinses Sophie Charlotte en deed dienst tot 1805. Het schip werd volledig ontmanteld in 1820.

    Het model van Italiaanse makelij (Mantua-Panart) meet 830 mm en de schaal is 1:47. Ze krijgt een dubbele beplanking en is rijk gedecoreerd. Houtsoorten zijn voornamelijk noten voor beplanking e.d. en varilla voor de masten en rondhouten. Het tuigplan is na bestudering van de tekeningen niet helemaal correct, dus dat moet ik hier en daar aanpassen.
    750z_bewerkt-1.jpg

    Aanvankelijk was ik van plan om de 7-P te bouwen, maar dit was liefde op het 1e gezicht en daar komt nog bij dat er inmiddels al drie mensen bezig zijn met de 7-P, terwijl ik dit model nog niet heb voorbij zien komen.
    Dus met dit prachtige model hoop ik toch weer een mooie bijdrage te kunnen leveren hier op ons forum.
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Maar dat is een mooi schip Piet, ik wens je heel veel plezier met de bouw van deze pracht.:yes::yes:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De doos,
    JPG_8011_4094_bewerkt-1.jpg
    JPG_8012_4095_bewerkt-1.jpg Het witte stukje karton op bovenstaande foto is een mal voor de poorten (gemak dient de mens:))
    JPG_8013_4096_bewerkt-1.jpg En vier grote tekeningen die aan twee kanten bedrukt zijn, dus dat maakt acht tekeningen,
    JPG_8014_4097_bewerkt-1.jpg
    De bouwbeschrijving is in 5 talen waaronder Nederlands, het pakket ziet er fantastisch uit met perfect kaarsrechte rondhouten. Eén minpuntje vind ik de voorbedrukte dek-beplanking, dus hoogst waarschijnlijk ga ik daar latjes overheen leggen. Eigenlijk kan ik niet wachten om te beginnen, maar ik doe toch nog eerst het één en ander aan de reparatie van de Fly (denk ik:rolleyes:)
     
    Herby63, pauwels, SjorsZ en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er heel goed uit Piet, mijn sigaar heb ik al in de brand, en mijn luie stoel staat klaar:D:D
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Piet, das weer zeer verrassend wat je nu uit de goocheldoos tovert:D:D maar we gaan er weer goed voor zitten om dit weer eens goed te :jan::jan:
    Succes met de bouw
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Waarschijnlijk had niemand dit verwacht, zelfs ikzelf niet....;)
     
    Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik vind dit een heel mooi model. En ga jouw verslag zeker volgen. Maar eerst de Fly afwerken. Anders blijft die weer liggen. :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zeker een verrassing maar dat neemt niet weg dat het een mooi project is en we zien je verslag weer graag verschijnen uiteraard. Veel succes!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Volgstand uiteraard aan. Ik vind het een bijzonder mooi model. Succes met de bouw!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Zeker een mooi model! En toch weer Engels, Piet :)
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Klopt Hans één en ander heeft ook een beetje te maken met de prijs. Je weet dat ik pas een aanzienlijk bedrag heb uitgegeven en gezien de 7P van jou, die ik overigens ook heel graag had gebouwd, toch een stuk duurder is, heb ik gekozen voor iets anders en goedkoper. Dit model kost € 300,- minder, maar wat in het potje zit verzuurd niet en bij leven en welzijn komt er hier zeker ook nog een verslag van de 7P.
    Dus je opmerking dat je dit een mooi model vind word gewaardeerd, mede daar ik eigenlijk al had toegezegd dat de volgende dus weer een model van Kolderstok zou worden.
     
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    @pietsan ik ben blij dat er een Engels schip langskomt. Ik watertand bij dit model en de Le Superbe. Beide in dezelfde prijsklasse en enorm gedetailleerd. Waar je zelf nog verbeteringen kan toevoegen. Zoals koperplaatjes op de romp bijv.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het aanbrengen van koperen platen op de romp werd pas gedaan na het midden van de 18e eeuw, en na 1870 werd dit pas algemeen doorgevoerd, dus koperen plaatjes is in dit geval geen optie omdat het schip in 1749 is gebouwd;)

    Meestal maak ik het onderwaterschip ook niet wit, maar gezien de houtkleur hou ik deze optie deze keer open...
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    De Victory en Agamemnon in de Caldercraft pakketten hebben allebei koperbeslag en zijn net zo oud. Hoe zat dat dan bij die schepen?

    om een mooi bouwverslag te zien hier
    http://www.shipmodell.com/index_files/SHIPMODELL_ROYAL_CAROLINE.htm

    Ik weet ook dat in de bouwtekening een fout zit. De mars heeft in de tekening 3 dwarszalings. Ik had dit afgekeken voor mijn endeavour en dat was dus fout. Maar ik vind dit toch echt een mooi project.
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb geen zeggenschap over wat jij wil aanschaffen, Piet, je hoeft je nergens voor te verontschuldigen. Gewoon maken wat je mooi vindt, maar ook in de gaten houden wat je wil uitgeven.

    Dit najaar moet het schip van Willem Barentsz komen, deze zal in een lagere prijsklasse zijn.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2019
    a3seidel en pietsan vinden dit leuk.
  16. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    Succes Piet met dit mooie model.
    Staat bij mij ook nog op lijstje voor een volgend model als de Vasa ooit af is
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi schip piet bouw ze
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De schepen die je noemt, (Victory en Agamemnon) zijn beide van na 1750 en de Caroline is van voor 1750, hierin ligt het verschil. Het aanbrengen van de koperen platen is begonnen na het midden van de 18e eeuw zoals ik al liet weten, dus na 1750 (exacte data is bij mijn weten niet bekent.) En na de 2e helft van de 19e eeuw (dus bijna een eeuw later) werd dit pas algemeen ingevoerd, omdat het loodwit (giftig voor het milieu) wat men daarvoor gebruikte verboden werd.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2019
    Herby63, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, ik zit weer met die eeuwen. 18e eeuw is van 1701 tot 1800. Weer wat opgestoken over toepassingen materialen historische schepen..
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vanmiddag dan toch maar de boel uitgepakt, het bloed kruipt tenslotte waar het niet gaan kan, niet waar...? Tevens de bouw-standaard gemaakt en in de beits gezet, staat midden op mijn werktafel, waar al menig model vorm heeft gekregen...
    JPG_8022_4102_bewerkt-2.jpg
     
    Herby63, CXello, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina