Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 18 okt 2019.

Tags:
  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Piet,
    Hoewel ik niet vaak reageer op de schitterende en informatieve posts die hier verschijnen, kan ik het deze keer niet laten.

    Ik heb immers deze bouwdoos al sinds 2004 op de plank liggen. destijds gekocht bij Athentic Models in de kelder van het scheepvaartmuseum in Amsterdam.
    Ik ben er nog niet aan begonnen ivm het afwerken van diverse varende modellen en de HMS Victory, waar ik momenteel de laatste hand aan leg.
    Ik vrees dat ik even geen touwtjes meer kan zien, waardoor er even een ander project (of 2-3) zal tussen kruipen (DKM Bismarck statisch en varend).

    Ik heb alvast een worddocumentje beschikbaar om alle addertjes in de bouw en de handleiding in te verzamelen die je in toekomstige updates zal vermelden.
    Veel succes gewenst met de bouw. Wij hebben er
    ongetwijfeld
    allemaal het volste vertrouwen in.

    Ik zet me wel achteraan om dit verslag met volle interesse te volgen, dat zijn we gewend, hier in Brugge :)
    Met vriendelijke groeten,
     
    Jos Noordkamp vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk om je bericht te lezen, ik zal zo als altijd mijn uiterste best doen om een mooi verslag neer te zetten. Ik heb vanmiddag al het één en ander gelezen en bekeken en kom tot de conclusie dat het geleverde materiaal van uitstekende kwaliteit is, de beschrijving ietwat gebrekkig, maar de tekeningen (en die vind ik het belangrijkst) zijn daarentegen weer bijzonder goed en gedetailleerd. De tuigage is niet helemaal correct, dus dat vergt hier en daar wat aanpassingen. In ieder geval komt hier vanzelf de hele bouw voorbij, misschien iets minder snel als de meeste van mij gewent zijn omdat ik alleen nog in de middag werk aan het model i.v..m. de versleten rug. Hopelijk kun je er je voordeel mee doen,

    Groet Piet.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik zie dat je er helemaal klaar voor bent, wat een gezellig werkplekje.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. pauwels

    pauwels

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Appingedam
    Mooi schip Piet. Ik heb even gekeken bij het National Maritime Museum Greenwich en daar staan de originele tekeningen online. Succes met de bouw van dit mooie schip.

    Maar dit wist je waarschijnlijk al :)
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2019
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Er is meer dan voldoende documentatie te vinden over dit model natuurlijk, maar ik bouw haar volgens de tekeningen van de bouwkit en pas alleen hier en daar het tuigplan wat aan. Het museum in Greenwich is zeker één van de mooiste musea wat betreft de Historische scheepvaart, eigenlijk jammer dat het niet naast de deur is, want dan zou iedereen daar eens een kijkje kunnen nemen wat gegarandeerd de moeite waard is:).
     
    Herby63 en pauwels vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    We beginnen zoals met elk model met de valse kiel, spanten en valse dekken. Om de juiste volgorde van de spanten bij elkaar te zoeken is op zicht al niet eenvoudig omdat deze niet op volgorde in de twee bouwplaten zitten en ze zijn ook niet genummerd. Dus aan de hand van de materialen lijst en de tekening de spanten opgezocht en genummerd,
    JPG_8023_4103_bewerkt-1.jpg Alle sleuven zijn een klein beetje met een schuurblokje bewerkt omdat ze iets te krap in de kiel passen, tevens al het roet zoveel mogelijk verwijderd met schuurpapier, zodat de lijm straks beter hecht.

    Spant 10 en 11 moeten middels 4 heksteunen verbonden worden alvorens ze in de valse kiel worden gelijmd, zie onderstaande foto, (de 4 steunen zijn identiek, dus de volgorde speelt geen rol).
    JPG_8027_4106_bewerkt-1.jpg

    Vervolgens worden de valse kiel en dekken op de zelfde manier behandeld als de spanten, ook hier de sleuven wat ruimer maken met een vijl of schuurblokje (x)
    JPG_8024_4104_bewerkt-1.jpg
    Spant 2 lag circa 1,5 mm te diep, dus daar heb ik 1,5 mm toegevoegd, foto hieronder,
    JPG_8025_4105_bewerkt-1.jpg

    Alles word even dry-fit in de kiel geplaatst,
    JPG_8028_4107_bewerkt-1.jpg
    en als het allemaal netjes past, is de volgende stap de boel mooi haaks verlijmen. Ik gebruik hier altijd legoblokjes voor hetgeen perfect werkt.

    Hoe zorgvuldiger je dit prille begin van de bouw doet, zoals straks ook het afschuinen van de voorste en achterste spanten, hoe meer gemak je dan creëert om de beplanking netjes aan te brengen. Tevens vermijd je hiermee het gebruik van plamuur, omdat de huidlatten dan mooi strak om de spanten komen te liggen.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2019
    Herby63, TIMBERWOLF, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ik heb mijn stoeltje verschoven. Ik ga je weer met belangstelling volgen.
    Succes met de komende uitdagingen Piet.
    Groet Roelof
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Wat een mooi schip ! Even kijken of ik mij er nog kan tussen wurmen om alles goed te volgen. succes met de bouw!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    In post 26 schreef ik bovenaan dat het niet eenvoudig is om de juiste spanten op te zoeken, maar ik vond toch nog een tekening waar alle gelazerde onderdelen 1:1 op zijn afgedrukt, hetgeen het zoeken een stuk simpeler maakt:). Met name de grote hoeveelheid aan dekbalkjes die allen een andere vorm hebben zouden zonder deze tekening niet makkelijk zijn om ze de juiste plek te geven. Op deze tekening zijn alle onderdelen genummerd en kun je ze dus zo overnemen en volgens de bouwtekening waar ze ook genummerd zijn de juiste plek geven,
    JPG_8031_4111kopie.jpg
    Dit scheelt een hoop zoekwerk;) mede daar de onderdeeltjes in verschillende bouwplaten zitten.
     
    Herby63, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Wel blijven opletten Piet;);)
    Maarruh de start is weer voortvarend
     
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Spant 2 laag te diep. Hoe kon je dat opmerken? Het sloot niet aan bij het dek of merkte je dat ergens anders aan. Want waar let je op als je alles dryfit in elkaar zet.
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je kan dat nameten door het valse dek er op te leggen, dat moet dan iedere spant raken aan de onderzijde, of met een winkelhaak die uiteraard perfect recht en haaks is. Tussen spant 2 en het dek zat een opening van 1,5 mm, hetgeen dus niet goed is. Daarom is het altijd goed om eerst dry-fit alles te controleren alvorens de lijmpot te gebruiken;)
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2019
    Herby63, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Helemaal gelijk Koos, de tekening zat een beetje vast aan een andere tekening, vandaar dat ik die had gemist:rolleyes:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Voordat ik de spanten ga verlijmen in de kiel schuin ik de onderkanten van de spanten (waar dat nodig is) eerst af. (wel regelmatig controleren door het spant samen met meerdere spanten in de kiel te plaatsen door er een gebogen lat langs te houden, want teveel is natuurlijk niet goed en te weinig ook niet!). Twee voordelen om dat eerst te doen; ten 1e kun je op je snij-mat op die manier de symmetrie mooi controleren hetgeen straks na het beplanken uiteraard zichtbaar is en je een mooie romp krijgt die aan beide kanten precies gelijk is. En ten 2e kun je er op deze manier makkelijker bij,
    spanten_bewerkt-1.jpg
    Op de foto; A, het afgeschuinde spant nr. 1. B, de 2 vulstukken a en b even vast gepind en afgetekend om te bepalen hoeveel er moet worden weggeschuurd en afgeschuind. C, het resultaat aan Bakboord en D, het resultaat aan Stuurboord, de rode c laat zien dat het vulstuk aan de bovenkant is ingekort daar anders het valse dek niet past. (de bovenkanten van de 1e spanten bij de boeg moeten hoogst waarschijnlijk ook nog wat worden afgeschuind, evenals straks de laatste bij het achterschip, maar dat doe ik als alle spanten geplaatst zijn omdat je daar wel makkelijk bij kan en dan meer overzicht hebt)
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2019
    Herby63, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer lekker bezig Piet, dat is weer een mooi begin:)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Deze fase van het bouwen is inderdaad een hele zorgvuldige en wordt vaak onderschat. Ook een hele leuke fase om mee bezig te zijn. Gaat helemaal mooi zo Piet. En vergeet af en toe niet te stoppen hè.
     
    TIMBERWOLF en pietsan vinden dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inderdaad Hans, ik ben weeral iets te enthousiast bezig, morgen maar eens wat minder. Maar ik werk wel met mijn korset aan:)
     
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat is nou eens duidelijk uiteengezet, nu snap ik wat je bedoelde met vooraf schuren. Ik ga het bij de gallon ook zo doen. Want mijn huidig bootje is niet echt symmetrisch aan beide kanten. Dit lag aan het niet goed afwerken van de spanten.
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik doe het niet bij elk model zo hoor, maar ik wilde eens een andere mogelijkheid laten zien, omdat nagenoeg iedereen de spanten pas afschuint nadat ze verlijmd zijn in het model. En ik vind het altijd weer leuk als iemand het oppikt en het ook gaat proberen, want dat is nu precies de bedoeling van het verslag; kennis overdragen:)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ga het in elk geval zo doen. Met dat sloepje heb ik geleerd hoe het is om secuur te werken. Ik denk deze week de Endeavour af te ronden en dan gaan we gelijk naar het volgende project. Tuigage aanbrengen is nogal een ding.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2019

Deel Deze Pagina