Royal Pro vluchtfases

Hallo,

Ik kom er op dit moment niet uit om mijn Multiplex Royal Pro in te stellen zoals ik wil.

Ik ben een standaard f3j/f3b zwever met 6 sevo's aan het instellen.
Alles staat erin zoals ik wil, de butterfly wertk prima, ik heb de servo een mechanische offset gegeven en in de aeileron en spoiler mixers een offset gegeven zodat ze weer goed staan (volgens de handleiding).

Nu wil ik echter per vluchtfase de offset van de trailing edge veranderen naar een vaste waarde (Voorlopig geen schuif). Ik kom er echter niet achter hoe dit moet. De handleiding is hier vaag in, het vluchtfase gedeelte gaat alleen maar over het toewijzen van namen, transitie tijden en schakelaars, maar niet wat je er precies mee kan. Er is een stukje in de handleiding (15.4.7) dat gaat over de traling edge veranderen in de mixer setup (12.8.2), maar dat gaat over een schuif.
Als ik het probeer via een fixed value dan krijg ik het probleem dat er niet meer te sturen is (logisch?!).

Hoe kan ik de termiek en speed stelling instellen ?
En weet iemand of er een update is van het boek van james drulia voor de nieuwe pro software ?

Dankjewel,
Joost

Laatst bewerkt:
Joost,

Als ik het me goed herinner heb ik het een keer als volgt opgelost:
Wel gewoon de mixer voor de trailing edge op de schuif instellen. In elke vluchtfase kun je de trim van deze functie aanpassen.
De handleiding is inderdaad niet altijd even duidelijk wat dat betreft.

Of je moet een aparte mixer maken. Zo ver ben ik echter niet gegaan.

Hallo Pascal,

Dankjewel, dat ga ik proberen.

Ik was zelf nog aan het denken dat ik misschien de flap van de schuif kan halen en op een schakelaar kan zetten, en dan gewoon de dezelfde schakelaar gebruiken als de vluchtfases. Ik heb net gekeken, maar dat gaat standaard helaas niet.

Moet je het hoogteroer veel trimmen als je het profiel gaat welven ? Anders zou het wel fijn zijn als de mixer dat ook doet.

Groetjes Joost

Moet je het hoogteroer veel trimmen als je het profiel gaat welven ? Anders zou het wel fijn zijn als de mixer dat ook doet.

Een beetje trimmen bij verwelving is vaak wel handig.

Of je het met de mixer moet doen?
Hier is de mening over verdeeld. Zelf doe ik dat echter (bijna) nooit. Als hij langzamer of sneller moet vliegen, dan trim ik handmatig een beetje hoog of laag. Maar dat komt misschien ook omdat mijn thermiek stand niet op een schakelaar staat.
Als je met vaste waardes gaat werken, lijkt het me logischer.

Kom anders een keer langs ;)

Joost,

je geeft zelf eigenlijk de oplossing al aan:
Welfkleppen (flap) op de schuif. Die standaard tijdens het vliegen in het midden laten staan.
Vaste waarde instellen bij de gever "Flap" voor de vluchtfase speed en een voor de vluchtfase thermiek. Als je een vaste waarde inschakelt, geldt die ongeacht de stand van de schuif. Daar is het een vaste waarde voor.
Zo doe ik het al jaren en werkt prima. De schuif is handig in de vluchtfase Normaal om uit te zoeken wat de beste instellingen zijn. Goed uittrimmen kan ook per vluchtfase gewoon met de trim, want die werkt ook per vluchtfase.
Als de afwijking erg groot is, of je wil de correctie ook als je de schuif gebruikt, dan de hoogteroer-correctie in de Hoogte+ mixer zetten.
De nieuwe Pro software wijkt niet zoveel af van de oude Evo, dus je hebt niet echt een update van James Drulia nodig. Let er vooral op dat je een aantal instellingen (bijv dual rate) nu per vliegfase moet instellen.

Groeten,
André

Back