RP160

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door NICKVAESSEN, 11 apr 2017.

  1. NICKVAESSEN

    NICKVAESSEN

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Koningslust
    Hallo,

    Ik heb ropulsion RP160 waarvan het voorste lager geluid maakte.
    Ik heb m opengemaakt en het lager eruit gehaald zonder erop gelet te hebben dat er een V op het lager staat.

    Nu is mijn vraag of iemand weet waar ik nieuwe lagers kan krijgen, en natuurlijk de montage richting.
    Op het achterste lager staat ook een V, deze wijst met de punt naar achteren richting exhaust?!
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Mmh, ik hoop dat je het belangrijkste wel hebt gedaan: Noteer de positie van de wielen tov elkaar en de as. Ze moeten op exact dezelfde positie weer terug gezet worden.

    Beide lagers zitten verschillend gemonteerd omdat de ringen naar buiten worden gedrukt door de veren. Dus de pijl de andere kant op dan de achterste ;)

    De lagers haal ik altijd hier: https://www.xicoy.com/catalog/produ...id=57&osCsid=efa4e8091aad9d249546da0536ce75e2

    Tijdens het monteren goed de lagers schoonspoelen zodat er geen vuil in zit. Daarna goed balanceren (of laten doen) en de balans controleren na de eerste run (wielen kunnen zich iets zetten, maar is meer voor het turbine wiel).
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2017
  3. NICKVAESSEN

    NICKVAESSEN

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Koningslust
    Bedankt voor je snelle reactie, ja de wielen heb ik afgetekend. Dat was bekend.
    Dus bij het voorste lager wijst de pijl in de vliegrichting en achter richting de uitlaat
     
  4. NICKVAESSEN

    NICKVAESSEN

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Koningslust
    ik heb de lagers in de turbine zitten maar als ik het compressor wiel aandraai lijkt het of de as wat zwaarder draait.
    niet heel schokkend maar wel voelbaar.
    ik heb dezelfde shims teruggemonteerd ivm de voorspanning.
    de lagers dragen beide op veerringen, en het voorste lager zit verder ook nog in een o-ring in de passing.
    kan het zijn dat de "speling" iets wordt vertraagd doordat het voorste lager niet ongeremd kan schuiven door zijn passing omdat er een o-ring zit.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Door de voorspanning van de veren lopen de lagers iets zwaarder, dat is normaal. Het belangrijkste is dat als je de as langzaam rond draait je geen tikkende / vallende kogels hoort. De druk is normaal genoeg om het voorste lager door de o-ring te duwen. Een drupje olie kan helpen.
     
  6. NICKVAESSEN

    NICKVAESSEN

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Koningslust

Deel Deze Pagina