RPM bepalen : pinion of curve ?

Ja, wat is nu het beste ?

Met mijn T-Rexen heb ik geen problemen. Maar ik heb een tijdje geleden de Gaui EP200 van crash1000 gekocht, en die heeft een 12T pinion op de motor staan. Resultaat voor dit motortje is een beangstigende headspeed, een vliegtijd van 4 minuten en een erg hevig beestje. In die mate dat ik er nog geen inverted mee durfde.

Nu was ik door een wijziging aan de staart daarnet deze terug aan het afstellen, in de woonkamer. Ik bedacht me dat ik de curve wel eens kon aanpassen en ben nu van een curve 0-60-80-90-100 gegaan naar - hou je vast - 0-40-50-60-67,5 en in idle-up 1 van 90-85-80-90-100 naar 80-70-66-70-80. Idle-up 2 heb ik nog niet getest.

In beide flightmodes voel ik me veel lekkerder nu, de heli is stabieler, stuurt preciezer en ik kan niet wachten tot de sneeuw weg is om terug buiten te gaan vliegen. Binnen achtjes vliegen is ook geen probleem nu.

Een lang verhaal voor een korte vraag : schaf ik me beter een andere pinion aan (10T of 11T) of is het even goed om de RPM te beperken met de curves ? En waarom het één of het ander ?

Een kleiner pinion is efficienter als je je throttle curve gewoon 100 100 100 100 100 houd. Ik zou zowel een 10T als 11T kopen om te experimenteren.

2S Is misschien wel een goede optie, hangt een beetje van de beschikbare tandwielen en de daaruit komende tandwielverhouding af.
Een regelaar werkt meestal het lekkerst op hoge getallen in de gascurve (temperatuur).
Het belangrijkste is lekker vliegen en zo lang mogelijk :)

Bij mijn volgende bestelling bij FastLad eens een 10 en 11T meebestellen, heb gezien dat ze daar in voorraad zijn. Ik denk ook dat het een betere oplossing is. Zo'n lage throttlecurves vind ik maar niks...

Overstappen naar 2S zou inderdaad kunnen, ik vermoed zelfs dat de pinion die er nu op zit bedoeld is voor 2S. Maar ik kan de 3S 800 mAh lipo's goed gebruiken voor mijn aankomende T-Rex250, en om nu een deel nieuwe lipo's te bestellen, ik heb er momenteel al een stuk of 15 van verschillende types liggen...

4de optie:
Je curves lekker zo laten staan, en wat expo instellen in je zender.
Een hogere HS vliegt over het algemeen stabieler dan een lagere en als de heli er wat 'zenuwachtig' van wordt dan kun je dat wat temperen met wat expo.

Ik vloog mijn grote heli met nieuwe motor eerst op 6S en een curve die rond de 50/60% zat... anders werd het helemaal een raket... Nu overgestapt op 5S. curvers weer omhoog en vliegt heerlijk!
Ik zou eerst kiezen voor een kleiner tandwiel trouwens, alleen ik zat al op het kleinste tandwiel wat goed paste, dus dat kon niet meer..

Back