Rpm motor

Vraagje voor de electro-specialisten :

stel, je vliegt een battery pack leeg op half throttle CONTINUE .... je doet dat in een flying wing, die ZALIG vliegt, maar, wanneer je scherp in de bochten gaat, krijgt het ding in no-time een rotvaart ....door die snelheid gaat de prop sneller draaien en doet de motor meer omwentelingen ... MAAR : je hebt het gas NIET aangeraakt ...

Kan dat niet nefast zijn voor de ESC, de motor of de batterij ?

EN ... door de grotere snelheid van de prop, gaat het geheel daardoor niet meer amps trekken ( ondanks het ongewijzigde throttleniveau ) waardoor je kortere vluchten maakt ?

Bedankt alvast !
 
Ik ben helemaal geen specialist, maar ga me even wagen aan logisch redeneren.

Wanneer je met een constante snelheid vliegt, is je propsnelheid (motortoerental) ook constant. Neem je nu een scherpe bocht, dan verlaagt je luchtsnelheid, omdat je toestel afremt door het moment van de curve die je beschrijft. Koppel van krachten, je vliegtuig wil rechtdoor, je verplicht het een hoek te maken, en als resultante zal je snelheid dalen. Omdat je afgelegde weg per tijdseenheid daalt, maar je aangevoerde stroom verandert niet (de electrische energie die je aanbiedt aan je motor) zal je motor kortstondig sneller draaien dan in een rechte lijn vlucht. Wanneer je dan terug rechtdoor vliegt, dan zal alles weer normaliseren. De snelheid van je vliegtuig (vliegende vleugel of welk toestel ook, maakt niets uit) zal terug aangepast worden aan de trek(of duw)kracht van je motor.

Je motor zal geen extra stroom trekken omdat hij sneller draait, de luchtsnelheid doorheen je prop is veranderd (ze is gedaald) maar de propsnelheid veranderde niet, daardoor draait je prop op dat moment even "te snel" en zal je toestel tijdelijk even sneller willen gaan. Wanneer je terug rechtdoor gaat, worden prop-en luchtsnelheid weer op elkaar afgestemd.

Trouwens, als jouw gashendel niet van stand verandert, dan zal ook de aangevoerde stroom niet veranderen,in acht genomen dat je horizontaal BLIJFT vliegen, en zonder wind. Je regelaar krijgt geen nieuwe informatie, zal dus ook niks veranderen. Je batterij zal lineair worden leeggetrokken.

Mijn idee erover.

Oh ja, en wat je hoort is ook niet altijd correct, doppler-effect kan hier ook in meespelen.
 
Ik volg je helemaal in je redenering, raf ...Logisch en goed opgebouwd ...

Helaas blijkt dit in werkelijkheid niet helemaal op te gaan ...

neem ik een rustig vluchie ( ALTIJD weer met dat constant halfgas ) zonder scherpe bochten en met een continue toerental, haal ik makkelijk 16 min ... Doe ik wat licht acrowerk, waardoor je die schomeling in RPM hebt, wil ie maar 13 min meer vliegen ...vandaar dus dit topic ...

strange, nietwaar ?
 
Dat zijn hele wijze woorden Ron, maar voor een leek als ik NET iets te cryptisch vrees ik ...Leid ik daaruit af dat die hogere RPM's inderdaad meer stroom trekken of net niet ? :oops:
 
Wanneer je lekker halfgas vliegt en dan een scherpe bocht maakt zal het vliegtuig lanzamer gaan vliegen, Raffie heeft al uitgelegd hoe dat komt. Wanneer je langzamer gaat vliegen zal de motor NIET sneller gaan draaien maar juist langzamer. Dat komt omdat de motor meer weerstand ondervind van de prop. Bij gelijkblijvende spanning zal de motor dus MEER stroom gaan trekken omdat hij dus meer tegen wordt gehouden.
Als bij jou vliegtuig het toerental wel op loopt komt dat doordat je niet netjes vlak door de bocht gaat maar in een soort van duikvlucht. Omdat je model dan (snel) zakt zal de snelheid oplopen en prop minder weerstand ondervinden. Wanneer de prop minder weerstand ondervindt zal het toerental bij gelijkblijvende spanning OPLOPEN. Het stroomgebruik zal dan iets dalen omdat de motor dus minder zwaar hoeft te trekken.
 
Als bij jou vliegtuig het toerental wel op loopt komt dat doordat je niet netjes vlak door de bocht gaat maar in een soort van duikvlucht

Laat dàt nou net het leukste zijn, over de landingsbaan scheren met mijn delta na zo'n "wegduikbocht" 8)

Mijne heren, BEDANKT !
 
guy5927 zei:
Laat dàt nou net het leukste zijn, over de landingsbaan scheren met mijn delta na zo'n "wegduikbocht" 8)

Mijne heren, BEDANKT !

Dat is waar! en het geeft ook niets maar jij vroeg waarom de motor optoert als je een bocht maakt en dat is dus de reden. Het kan overigens geen kwaad. Als het een borstelloze motor is zou het kunnen gebeuren dat de regelaar de timing niet meer kan bijhouden. Ook dat zal zelden problemen geven omdat het toerental weer terug zakt na de "duikvlucht". De kans dat dit gebeurt is echter niet zo groot.
 
Back
Top