RPM sensor turbine

orbit

Een optische sensor geeft 2 pulsen per omwenteling
Een magnetische 1 per omwenteling.
Deze print is alleen te gebruiken voor een magnetische op nemer.
Gr Gerrit Jan
 
vraagje,
gezien op electronica gebied jullie hier meer van weten.
Ik heb op men KJmotor een optische sensor het hele systeem is van orbit.

Kan je deze sensor met magneet evengoed hier gebruiken op de orbit ecu, of is dit totaal anders in de ECU??

Zijn er die een schema van de optische sensor hebben voor de orbit, ik kan deze niet meer vinden bij fabrikanten.
Orbit is evojet geworden, misschien daar na vragen. Arno Hausman heefd de orbit ontworpen, volgens mij zit hij nu ook bij evojet. evojet.DE

ik weet niet welke ecu jij hebt maar sommige, latere versies hadden beide type toerensensors. Maar zelfs dan zal het waarschijnlijk niet passen om de reden die Gerrit jan noemde. Hier een scan van één van mijn oude orbit's:

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-HREMQIFF.jpg
 
@Rob:

de gaten zitten 30mm uit elkaar. dat komt overeen met een radius 30, 60 graden uit elkaar.
je kunt ook laten weten hoe de gaten moeten komen zitten, dat heb ik zo veranderd.
Ik "seal" de sensor tot nog toe met krimpkous. Ik zou ze ook met blanke lak in kunnen spuiten, dat beschermd nog beter.
in principe is alleen zout water een probleem voor elektronica (en er zitten altijd wel wat mineralen in)

@Ray:

ik begrijp niet wat je bedoeld met een "datastream". De rpm en egt worden analoog gemeten, en omgezet naar digitaal op de ECU. Ik begrijp uit je post dat je het e.e.a. EMC veilig wil maken voor een elektrisch veld van 40V/m? Kun je het iets verder uitleggen wat je bedoeld?

@Mr. Tucano:
Je zou een magneetsensor kunnen gebruiken, als je ook een "puls verdubbelaar" toevoegt. Maar ik denk dat het eenvoudiger is om bij optisch te blijven dan. Het kan wel, maar je hebt nog een adaptertje nodig.

hier een afb van de test:
b227.JPG

het magneetje zit op de motoras, en draait rond.

b228.JPG


Gr. Rik
 
Hoi Rik,

Data stream = waarde RPM en EGT via een serieel protocol aan de ECU aanbieden. Dit zou een klein microcontroller op zich kunnen nemen.

Wat mijn doel hiervan is dat dit digitaal signaal ongevoelig is voor storing. Je hebt nu een versterker toegepast voor signaal versterking van je hall sensor. Wij gebruiken een hall sensor die een klein signaaltje afgeeft en dus gevoelig is voor storing. Vooral stromen van de startmotor kan een probleem vormen. Ik praat hier dan over de startmotor van de grote turbines die pieken tot 120A trekt.
Ook storing van buiten af door bv radar geeft af en toe een probleem.
Vandaar mijn idee om te gaan werken met een data-stream systeem die mij gewoon de waarde van RPM en EGT levert.

Bewonder je werkt en de toepassing.
 
op het antwoord op men vraag, iedereen bedankt hiervoor.
Gerald ik heb inderdaad een oudere orbit versie 2.5 dacht ik.
Ik ge eens contakt opnemen met evo-jet.

Dedankt, en Rik ik blijf het vol bewondering volgen mooie werk.
 
orbit

vraagje,
gezien op electronica gebied jullie hier meer van weten.
Ik heb op men KJmotor een optische sensor het hele systeem is van orbit.

Kan je deze sensor met magneet evengoed hier gebruiken op de orbit ecu, of is dit totaal anders in de ECU??

Zijn er die een schema van de optische sensor hebben voor de orbit, ik kan deze niet meer vinden bij fabrikanten.

Je kunt in het menu orbit kijken of de software geschikt is voor een magnetische opnemer.
gr Gerrit Jan
 
Hoi Gerrit Jan,
Dat is in het menu niet te veranderen bij mijn versie,...jammer.
Soms denk ik om alles om te zetten naar een nieuwer systeem.
We zien wel.
 
jesch, excuses, studie enzo...
de afstand tussen de gaten is 30mm. de rand radius is 5mm, de binnenradius is 25mm, de buitenste 35mm.

als je andere maten wilt dan mail maar een tekening door, je hebt mijn adres ;)

Gr. Rik
 
Hoi Rik,

Data stream = waarde RPM en EGT via een serieel protocol aan de ECU aanbieden. Dit zou een klein microcontroller op zich kunnen nemen.

Wat mijn doel hiervan is dat dit digitaal signaal ongevoelig is voor storing. Je hebt nu een versterker toegepast voor signaal versterking van je hall sensor. Wij gebruiken een hall sensor die een klein signaaltje afgeeft en dus gevoelig is voor storing. Vooral stromen van de startmotor kan een probleem vormen. Ik praat hier dan over de startmotor van de grote turbines die pieken tot 120A trekt.
Ook storing van buiten af door bv radar geeft af en toe een probleem.
Vandaar mijn idee om te gaan werken met een data-stream systeem die mij gewoon de waarde van RPM en EGT levert.

Bewonder je werkt en de toepassing.

Maar hoe ga je het rpm signaal dan meten, je blijft toch iets van een sensor houden? wat we beter kunnen doen is het shielden van de rpm sensor van de rest, in die mate dat deze alleen het magneet(/flux)veld van de spinner oppikt. Of wil je een klein microcontrollertje rechstreeks op de rpm sensor print maken? de uitgang van de versterker is in principe al een digitaal signaal (blokgolf). Denk je dat het effect heeft?

Digitale kabels zijn minder, maar nog steeds gevoelig voor sterke EM golven, welke een spanning induceren over de kabels (door de flux die de kabels omvatten). als je dit wilt voorkomen moet je coaxiale kabels gaan gebruiken, en de ECU en alle andere elektronica in een metalen behuizing plaatsen. De ontvanger wordt echter een probleem, aangezien je nog steeds ontvangst wilt hebben ;) Deze zal dus ook je stoorvelden oppikken.
 
Back
Top