rpm's prop sebart sukhoi

Hoi, electrovliegers.

Heb net mijn sukhoi 50e van sebart af.
Set up:

3152 digi servo's van futaba
2000 Mah ontvanger accu
e-max BL4030 motor
e-max 100 Amp regelaar
6 cellen 4500 Mah lipo's
prop acp 16x10e

Mijn vraag:

Ik haal statisch een max. toerental van 6200 rpm's.
Op het gevoel af is de trekkracht indrukwekkend, kan het echter niet meten.
Is dit toerental voldoende voor deze prachtige kist?
Is er verschil tussen het toerental statisch gemeten en in vlucht?

Hopende op enkele antwoorden...

Hoi,

Hier een paar gegevens van de motor die ze voor schrijven:

Hacker a50 16s
Prop 16x10 APC-E
LiPo 6 S
Volt 21,0 V
Amp 53,2 A
RPM 6811
Power 1118 W
Contr. X70-SB-Pro

De ontvangeraccu zal het gewicht niet te goede komen! Wat weegt deze zoal?

Gr, Bennie

Een ontvangeraccu met 4 cellen en 2000 Mah zal het wel niet maken zeker, neem 70 à 80 gram.
Regelaars van een omvang van + 60 Amp werken meestal niet meer met een bec en indien toch is deze max 3 Amp wat zeker te weinig zal zijn om 4 digi servo's aan te sturen.
Dus de ontvangeraccu zal er altijd bij moeten.

Dus de ontvangeraccu zal er altijd bij moeten.

Daar volg ik je niet in en de ervaring spreekt je tegen, bij ons in de club vliegen we met Sukhoi's, Katana's en Angels allemaal van Sebart zowel de 30 als 50 klasse met digitale servo's en BEC. Daarbij wordt door bepaalde leden (ik dus niet) extreme 3D gevlogen waarbij de Ampéres je normaalgezien rond de oren moeten vliegen en toch werkt het feiloos met een regelaar met BEC.

Dat het dus moet is absoluut zever. Een 2000 mAh accu met 4 cellen weegt volgens mij ook wat meer dan het conservatieve 70 Gr die jij hier aanhaald. Met dit soort kisten is elke gram gespaard een gouden zaak voor het betere stunt en vliegwerk. Kijk ten andere maar eens naar de constructie van die Sebart toestellen, stuk voor stuk gemaakt om zo licht mogelijk te zijn. Dat je er dan ballast onder het mum van een ontvangeraccu bijvoegt klinkt bijgevolg niet echt logisch.

Stevo

Ben het wel eens met Stevo dat elke gram tel bij deze modellen!

Een Switched UBEC zou een optie kunnen zijn als je de bec van de regelaar niet vertrouwd.

Vlieg zelf met de Katana S30 en S50 niet met digi servo,s maar durf ze gerust op de bec van de Hacker x pro te gebruiken omdat ik weet dat deze regelaars voor kwaliteit staan!
Deze bec,s kunnen een peik aan van 5amp.

Bij een himodel of andere goedkope regelaar zou ik het niet zo snel doen.

Om even terug te komen op het vermogen, voor mij zou het te weinig watt en teveel gewicht zij omdat in extreem 3d vlieg.
Het is natuurlijk alles bijelkaar wat het gewicht niet te goede komt.

Reken even uit wat de motor, accu/accu onvanger, ect, ect bij elkaar weegt.

Mvg, Bennie

Het is 92 gram je hebt gelijk, mea culpa.
Mijn ervaring met electroheli's ligt anders. Ik heb weinig of geen vertrouwen in de bec van een regelaar. 90 % van de regelaars leveren MAX 3 ampere. Als je regelaar uitvalt valt meestal ook de bec uit waardoor het toestel volledig onbestuurbaar wordt.

Of het nu 'absolute zever' is of niet maakt mij niet veel uit, het is een persoonlijke keuze in je set-up en zolang het geen extreme 3D is die wordt uitgevoerd met het toestel maakt 100 gram niet echt uit zeker.

Nu was dit eigenlijk niet echt mijn vraag.

"rpm's prop sebart sukhoi"

Stefan

rpm's prop sebart sukhoi"

Goed stefan,

Om nu even terug te komen op je vraag. 6000 + rpm is absoluut niet slecht voor een 16 X 10 prop. Je geeft zelf al aan dat hij enorm "trekt" dus zal dat in de praktijk niet anders zijn. Toestel zal zeker als een speer gaan, daar kun je van op aan.

Nogmaals over die BEC, die Hacker regelaars (waar je heel wat voor betaald maar je hebt dan ook iets) zijn echt goed te vertrouwen wat bec betreft, ook met 4 digitale servos. Ik spreek uit eigen ervaring. Heb zelf een Hacker motor en Hacker regelaar in een sebart sukhoi en dat is absolute topklasse. je kunt ( waar ik persoonlijk geen zin in heb aangezien ik het kan betalen en niet gierig ben) materiaal laten over komen van wasniewangpang of china maar dan geef ik absoluut geen garantie over het feit dat je regelaar het kan trekken of niet. Met Hacker geen probleem, dat is gewoon een feit ( en nee dit is geen spam voor hacker en ik heb er ook geen aandelen)

Stevo

Gisteren eerste testvlucht, doch met een 16x8e prop.

Het ding vliegt fantastisch, hoe kan een toestel in de lucht zo licht kan aanvoelen (zelfs met een ontvangeraccu) :-)
Er stelde zich wel een probleem, de snelheid die het toestel max. ontwikkelde viel enorm tegen. Thuis even met een amperetang gemeten en de motor trekt 30 Ampere.
Daar deze 50 Ampere voor 60 s aankan en nominaal 40 Ampere wordt voorgeschreven vond ik dit wel wat te weinig en daar zal waarschijnlijk ook de oorzaak liggen van de tegenvallende prestaties.
Nu ben ik daarnet aan het meten gegaan met een 16x10 prop en daar trekt de motor 40 Ampere bij 6000 toeren. Zou ik eventueel de prop nog groter moeten maken (17 x10?) om aan pieken van 50 Ampere te komen bij max. gas?

Iemand enig voorstel?

Back