Volgensmij is Sander op het moment niet echt bezig met RTH voor EzOSD omdat hij dit onzin vindt.
Nou, onzin is een groot woord. Het is meer de vraag of je RTH nodig hebt en als je zo'n systeem wilt gebruiken of het wel betrouwbaar werkt.
Een RTH wordt geadverteerd als oplossing voor mensen die 'per ongeluk' de oriëntatie c.q. controle over hun FPV model kwijtraken, het model vliegt zichzelf dan automatisch terug naar de vertrek locatie (da's tenminste de bedoeling). Ik zet per ongeluk tussen haakjes omdat je natuurlijk moet zorgen dat je nimmer in zo'n situatie terecht komt.
Als je bijvoorbeeld stug door blijft vliegen als je steeds meer ruis in je video hebt en het beeld af en toe wegvalt of als je RC besturing steeds in de failsafe schiet dan vraag je er natuurlijk zelf om. De gemiddelde FPV piloot heeft op zulk soort momenten een ingebouwde RTH (namelijk jezelf) die in dat soort situaties vanzelf rechtsomkeert maakt.
Er zitten zoveel haken en ogen aan de RTH implementaties die ik heb gezien dat je beter op je eigen RTH kunt vertrouwen. Een RTH heeft *minimaal* een manier nodig om de positie van de kist te kunnen detecteren en dit te corrigeren, dit kan b.v. met IR sensoren (thermophiles, b.v. de FMA Copilot) die kijken naar het infrarood spectrum aan de horizon. Nadeel daarvan is dat het niet werkt bij mist, bewolking, laagstaande zon, bergen en hoge bebouwing, te lage vlieghoogte etc. Een andere oplossing is er één met gyro's en versnellingsmeters (b.v. de FY-20A) die deze nadelen niet heeft.
Een RTH zonder deze voorziening weet niet in welke positie het model zich bevindt en kan daar dus ook niet op corrigeren. Het argument wat dan vaak gebruikt wordt is dat je dan een model moet kiezen wat zelfstabiliserend is, da's kolder, want aangezien b.v. een Ez maar in beperkte mate zelfstabiliserend is kan je er dus vanuit gaan dat zoiets alleen werkt in zeer kalm weer en met kleine uitslagen op de stuurvlakken. Wordt de Ez in de wind op z'n kant gezet door een windvlaag, of rolt hij toch om door teveel uitslag op het richtingsroer (of rolroer) dan gaat hij in een rollende duikvlucht naar beneden en de RTH corrigeert daar niet op.
Dus een manier om de positie van je model te detecteren en erop te corrigeren is een minimale vereiste. Daarnaast zal je de vlieg karakteristieken van je model moeten programmeren in de RTH, zodat deze weet waar de limieten liggen en hoeveel uitslag op b.v. het rolroer afdoende etc. Doe je dit niet, dan zal je kist waarschijnlijk in een spin, of duikvlucht, alsnog richting aarde storten.
Een RTH is dus zeker niet iets wat je even inbouwt en wat na inschakelen gelijk werkt. Sterker nog, je zal aardig wat tijd moeten spenderen om alles juist in te regelen en de werking te controleren, anders ben je nog slechter af dan zonder RTH. Vandaar dat ik geen voorstander ben van RTH.
Wil je wél een dergelijke voorziening inbouwen dan kan je beter kiezen voor iets wat uit de UAV hoek komt en van begin af aan ontworpen is om een model onbemand of zonder RC te vliegen. In dat geval kan ik de Attopilot (
AttoPilot International ? User friendly, cost effective and highly accurate UAV Autopilots) van harte aanbevelen, de combinatie EzOSD + EzUHF met Attopilot is een zeer potente combinatie zowel voor FPV als UAV doeleinden waar ik al ruim een jaar prima ervaringen mee heb. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Echter voor eenvoudige FPV modellen is het duidelijk overbodige luxe, de kosten wegen dan namelijk niet op tegen de baten.
Ik gebruik de Attopilot alleen in een model met een tweetal dure FullHD camcorders aan boord die regelmatig voor video en foto doeleinden wordt ingezet, je kan dan b.v. een schaakbord patroon ingeven en het model vliegt dit tot op enkele meters nauwkeurig en de resulterende foto's passen dan als een puzzel in elkaar. Als je dit zelf via RC/FPV wilt vliegen is dit lastig, zeker als er geen duidelijke orientatiepunten zijn.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality