Rubber balsa model Honeypot

Hallo!

Dit is men Honeypot, een balsa vrije vlucht model gebouwd van een plan uit Aeromodeller. Door zijn driehoekige doosromp is hij eenvoudig te bouwen.
De spanten worden aan één zijde onder een hoek van 90 op hun plaats gelijmd. Deze bouwmethode zorgt er ook voor dat men een romp krijgt die niet alleen lichter is maar ook mooi recht uitgelijnd is.

Hij vliegt zeer goed en zijn spanwijdte bedraagt 50 cm.
full


full


Meer details :)

full


full




Het afneembaar neusblokje met prop en prophouder.

full


full


full




Het aluminium buisje voor de rubbermotor en de opening om een beter zicht te krijgen.

full





Let hier goed op de extra versteviging (balsa latje waarbij de naden vertikaal lopen)

full






De plans (2 x A4 formaat)

full
full





Extra informatie


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb er vorig jaar nog enkele vluchten mee gedaan maar heb toen de tijd niet opgenomen. Binnenkort is het terug beter vliegweer en dan zal hij zeker terug gaan vliegen! Zal dan de tijd opnemen ;)


Ha die Gunther,

wat een leuk toestel... Hoe lang vliegt ie eigenlijk ?
 
Gunther, dat ziet er inderdaad heel leuk uit. Ook fijn dat je de bouwtekening er bij hebt geplaatst, dat kan anderen ook weer van pas komen. Is de V-stelling zoals aangegeven op de tekening? Zo op de foto te zien lijkt het wat weinig.

Voor zondag is windkracht 1 a 2 voorspeld, dus grijp je kans!

Wout
 
Dag Wout! ;)

De V-stelling heb ik volgens plan gedaan, zal door de close-up foto een gezichtsbedrog geven :)
Zondag kan ik helaas niet komen maar als het beter weer is vlieg ik soms op de 'konijnenweide' op Linkeroever in Antwerpen.

Gr. Gunther


Gunther, dat ziet er inderdaad heel leuk uit. Ook fijn dat je de bouwtekening er bij hebt geplaatst, dat kan anderen ook weer van pas komen. Is de V-stelling zoals aangegeven op de tekening? Zo op de foto te zien lijkt het wat weinig.

Voor zondag is windkracht 1 a 2 voorspeld, dus grijp je kans!

Wout
 
Hallo Gunther,
Inderdaad een heel leuk model. Uit welke Aeromodeller is hij eigenlijk? Ik dacht dat ik alle ontwerpen uit de AM wel een keer gezien heb, maar deze heb ik blijkbaar wel over het hoofd gezien. Lijkt me leuk hem uit Depron te maken: lichter en bovendien weerbestendig zonder bekleden of lakken!
 
Komt uit 'Aeromodeller januari 2001' op de cover een jetex x-1 model. Wel origineel dat je hem in depron gaat bouwen :D .

full





Hallo Gunther,
Inderdaad een heel leuk model. Uit welke Aeromodeller is hij eigenlijk? Ik dacht dat ik alle ontwerpen uit de AM wel een keer gezien heb, maar deze heb ik blijkbaar wel over het hoofd gezien. Lijkt me leuk hem uit Depron te maken: lichter en bovendien weerbestendig zonder bekleden of lakken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Honeypot

Hallo,

Ik las laatst dit topic en het leek mij wel leuk om er ook een te bouwen. (dank aan Gunther voor de tekeningen!)
Aangezien ik een grote doos met afval balsa heb liggen, ben ik vandaag maar eens aan de slag gegaan.

Het is mijn eerste vrije vlucht model dus tips zijn van harte welkom ;)

Het rompje heb ik nu bijna klaar. (foto's zijn helaas niet al te best van kwaliteit)

full


full


Ik moet nog een opening maken voor het koolstof buisje wat erin moet om het elastiek (rubber) aan te bevestigen en verder nog wat schuurwerk.
Van de week ga ik beginnen aan de vleugel en het stabilo.

Ik moet alleen nog een propje en elastiek of rubber op de kop zien te tikken. Weet iemand misschien een adresje, het liefst in Nederland waar ik de spullen kan kopen?

Wat voor lak gebruik ik het best om het rompje te beschermen tegen vocht en vuil? Of is het beter om niet te lakken?

Groet,
Theo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Theo, welkom in het Vrije Vlucht wereldje!

Wat betreft jouw model, het buisje voor de rubber bevestiging mag van koolstof zijn, maar aluminium, bamboe, kunstuf of wat anders licht en sterks mag ook.
Ik zou je rubber en een prop kunnen leveren, maar misschien kun je ook op de IIFI komen kijken? Dan kan je kopen wat je nodig hebt.
Het model kan je beter niet lakken. Een dun laag lak geeft geen bescherming, een dikke laag lak levert geen prestaties. En als het model vochtig wordt kan je het gewoon weer laten drogen. Balsa is hardhout, dus het is ook duurzaam als het nat is.
 
Theo, welkom in het Vrije Vlucht wereldje!

Wat betreft jouw model, het buisje voor de rubber bevestiging mag van koolstof zijn, maar aluminium, bamboe, kunstuf of wat anders licht en sterks mag ook.
Ik zou je rubber en een prop kunnen leveren, maar misschien kun je ook op de IIFI komen kijken? Dan kan je kopen wat je nodig hebt.
Het model kan je beter niet lakken. Een dun laag lak geeft geen bescherming, een dikke laag lak levert geen prestaties. En als het model vochtig wordt kan je het gewoon weer laten drogen. Balsa is hardhout, dus het is ook duurzaam als het nat is.


Bedankt voor de uitleg en tips :thumbsup:

Wbt het buisje, ik heb nog een afval stuk koolstofbuis liggen dus vandaar dat ik die ervoor wil gaan gebruiken.

Ik stuur je even een PB-tje voor de prop en het rubber. Lijkt me handiger ;-)

Ik volg je advies op om het kistje niet te lakken. Gewicht van de lak zal idd niet opwegen tegen de voordelen. ;)

Het valt mij trouwens op dat de constructie er stevig aanvloeld. Dat had ik eigenlijk niet zo verwacht. Alleen de vleugels en stabilo/richtingsroer lijken mij erg kwetsbaar.

Groet,
Theo
 
Dat valt bij mij goed mee, eens de vleugel dankzij de ribben zijn profiel heeft gekregen voelt deze wel steviger aan. Net zoals staart en stabilo, als die op hun plaats zitten verstevigd dat de boel wel :)

Mijn model had vooraan nogal veel gewicht nodig om het zwaartepunt op zijn plaats te krijgen, ik heb hem vooraan daar waar de neusblok in de romp schuift nog extra verstevigd en dan is dat in orde gekomen.

Groeten uit België! :-D


:thumbsup:


Het valt mij trouwens op dat de constructie er stevig aanvoeld. Dat had ik eigenlijk niet zo verwacht. Alleen de vleugels en stabilo/richtingsroer lijken mij erg kwetsbaar.

Groet,
Theo
 
Inderdaad Gunther, een AM die ik nog niet heb! Elk jaar probeer ik op de swapmeet van de Engelse Nationals wat ontbrekende exemplaren te scoren. Op 21 maart a.s. is er overigens een swapmeet op Old Warden ter vervanging van het veel beklaagde heengaan van de Watford swapmeet. Een aanrader lijkt me.
 
Inderdaad Gunther, een AM die ik nog niet heb! Elk jaar probeer ik op de swapmeet van de Engelse Nationals wat ontbrekende exemplaren te scoren. Op 21 maart a.s. is er overigens een swapmeet op Old Warden ter vervanging van het veel beklaagde heengaan van de Watford swapmeet. Een aanrader lijkt me.

Ga je daar naar toe?
 
Kan iemand mij adviseren over welke rubber motor ik nodig heb voor de Honeypot?
(dikte rubber en lengte ervan)

Ik heb hier totaal geen ervaring mee, dus als iemand mij wat uitleg zou willen geven dan graag!

Inmiddels heb ik de vleugels, ribben en het stabilo/richtingsroer ook uitgesneden. Zal later nog wat foto's uploaden!

Groet,
Theo
 
Vaak staat dat op de tekening, hier helaas niet. Ik ga er wel van uit dat het in de bouwbeschrijving in de Aeromodeller staat, dus ik verwacht dat Gunther ons dat moet kunnen vertellen.
Ik schat overigens dat het zal gaan om een motor van 8 strengen (4 loops) van 3mm breed rubber. Als je niet per se meteen veel hoogte wilt winnen zou je eerst kunnen beginnen met 4 strengen (een dubbele loop) en kunnen kijken of hij dan in de lucht wil blijven.
 
Vaak staat dat op de tekening, hier helaas niet. Ik ga er wel van uit dat het in de bouwbeschrijving in de Aeromodeller staat, dus ik verwacht dat Gunther ons dat moet kunnen vertellen.
Ik schat overigens dat het zal gaan om een motor van 8 strengen (4 loops) van 3mm breed rubber. Als je niet per se meteen veel hoogte wilt winnen zou je eerst kunnen beginnen met 4 strengen (een dubbele loop) en kunnen kijken of hij dan in de lucht wil blijven.

Bedankt voor de info, ik zal Gunther er een PB over sturen dan kan ik de motor en propje bestellen. Ik heb de Honeypot bijna klaar en ben wel benieuwd of en hoe hij vliegt.

Heb een paar (beginners) foutjes gemaakt dus ik sluit niet uit dat ik nog een poging ga wagen mocht deze niet vliegen. Was bij het uitsnijden van de romp vergeten om de opening te maken voor het koolstof staafje. Om dat na het lijmen van het rompje erin te maken is vrij lastig en daardoor niet netjes gebeurd.

Ook was ik al ijverig gaan schuren waardoor ik iets te veel van het neusje afgeschuurd heb :-(

Maar al doende leert men toch? :mrgreen:

Groet,
Theo
 
theo, als je ergens teveel hebt weggeschuurd kan je gewoon weer wat balsa er tegen aan lijmen. Dit overkomt mij ook regelmatig. Meestal plak ik wat aan de binnenkant, maar soms gaat dat niet en komt de versteviging aan de buitenkant. Als je wilt dat het niet opvalt dat je een noodgreep hebt moeten toepassen moet je zo'n versteviging een opvallende kleur geven. Dan ziet het eruit alsof het juist zo hoort.

Een beetje zoals het er in de geimproviseerde muziek ook aan toe gaat:
- Als je in een (jazz)solo een verkeerde noot pakt moet je deze een paar keer herhalen
- Als je bij samenspel en verkeerde noot speelt moet je boos naar degene naast je kijken

Overigens zie je dat Fox een veel dikkere motor adviseert dan ik. Ik ben gewend om het model weinig te laten stijgen, zijn motoradvies geeft een snelle stijgvlucht. Kwestie van smaak. En bij meer wind is wat meerr vermogen ook nodig, dus dat zal bij jullie in het noorden ook een rol spelen.

Groetjes,
Wout
 
Over de sterkte van de motor:
Het is inderdaad een kwestie van hoe je de motorloop wilt hebben.

Bij Wakefields mag je maar maximaal (ik geloof) 30 gram rubber gebruiken. Ze gebruiken daar altijd (ongeveer) 3mm breed rubber en maken daar een motor met meerdere strengen van. Ik heb even niet in mijn hoofd hoeveel strengen een wakefieldmotor ongeveer heeft, maar laat het er 30 zijn. De motor wordt daarbij zo gemaakt dat hij 'in rust' de lengte heeft tussen prop- en romphaak. Hij hangt in rust dus niet slap.

De motor wordt (het gaat tenslotte om een wedstrijdmodel) tot het uiterste opgewonden. Je gebruikt een grote prop om zoveel mogelijk torsiekracht te kunnen omzetten in voortstuwing. De 'energieburst' aan het begin gebruik je voor de bijna verticale start. Met een wakefieldmodel probeer je tijdens de motorloop zo hoog mogelijk te komen, dus probeer je zo steil mogelijk te lanceren. Een wakefieldmotor draait ook maar iets van 30 seconden. Daarna hoop je zo hoog mogelijk te zijn en een zo groot mogelijke kans te hebben om in een bel te zitten, of tijdens de zweefvlucht (die door de maximale hoogte zo lang mogelijk duurt) alsnog in een bel te komen.

Bij een indoor prestatiemodel gaat het héél anders. Je probeert zo dun mogelijk rubber te gebruiken, vrijwel altijd in een zo lang mogelijke motor van één loop (dus twee strengen), zodat er zoveel mogelijk windingen op passen. Binnen heb je geen thermiek, dus heeft het geen zin te gokken op de zweefvlucht. De motor moet het model in de lucht houden, dus zo lang mogelijk lopen. De propellers zijn daarom groot en draaien zo langzaam mogelijk.

Bij een sportmodel voor buiten zit je een beetje tussen deze extremen. Je knoopt het rubber altijd in een lus of 'loop', dus je hebt altijd twee strengen per loop. Ik schat dat een enkele loop (dus twee strengen) voor de honeypot niet genoeg is om hem in de lucht te houden (al zou je het kunnen uitproberen), vandaar dat ik adviseer te beginnen met een dubbele loop, dus 4 strengen.

Als je geen winder gebruikt, dus de motor met je vinger tegen de prop moet opdraaien, kun je de motor het beste niet langer maken dan de afstand tussen de prop- en romphaak. Meet die. Stel dat dit X is, dan neem je voor een motor van vier strengen een stuk rubber (van 3mm breed) van 4X plus een beetje voor het knopen. Als je wél met een winder (bijvoorbeeld een handboortol) kunt winden, dan kun je het rubber tijdens het opwinden uitrekken (een helper kan het model bijvoorbeeld vasthouden), en dan kun je een langere motor gebruiken, bijvoorbeeld 1,25 x 4X plus een beetje voor het knopen. De lengte van de lus wordt dan de helft, dus ongeveer 2,5X. De lus leg je vervolgens dubbel om de 4 strengen te bereiken, dus de motor wordt dan 1,25X. Ik denk niet dat je daar een te sterke stijgvlucht mee bereikt, maar het risico is wel vrij groot dat je daar al niet mee in de lucht blijft. Je zou dan van een stuk rubber van ongeveer 8x (als je met een boortol windt, anders iets meer dan 6X als je met de vinger moet winden), een lus kunnen maken die je in drieën vouwt, zodat je 6 strengen krijgt. Als dat nog niet sterk genoeg is zou je een motor van 8 strengen (10X voor winden met een winder, anders iets meer dan 8X). Dat zou echter wel eens te sterk kunnen zijn, dus ik zou er niet mee beginnen.
 
De ingescande info staat ondertussen bovenaan op de eerste pagina ;)



Vaak staat dat op de tekening, hier helaas niet. Ik ga er wel van uit dat het in de bouwbeschrijving in de Aeromodeller staat, dus ik verwacht dat Gunther ons dat moet kunnen vertellen.
Ik schat overigens dat het zal gaan om een motor van 8 strengen (4 loops) van 3mm breed rubber. Als je niet per se meteen veel hoogte wilt winnen zou je eerst kunnen beginnen met 4 strengen (een dubbele loop) en kunnen kijken of hij dan in de lucht wil blijven.
 
Back
Top