Rubber duck antenne - graupner MC15

Hey allemaal,

Wie weet waar ik terecht kan voor een "rubber-duck" antenne? Mijn graupner MC15 casing krijgt het hard te verduren op de helling door het gewicht van die enorme voelspriet eraan.. (nu is ie er dus volledig uit gebroken)
Ik weet al dat een rubber duck niet zo efficiënt is als zijn volwassen broer, maar met hellingzweven/HLG (waar de kortere antenne voor bedoeld is) ga ik toch niet zo ver/hoog.

Links? Voor/nadelen? Voordelige verkooppunten? Zelf maken (wie weet...)?

Wat ik al gevonden heb:
http://www.htantennas.com (geen in de 40MHz band)

Thx,
Maarten

Hallo Maarten,

Zojuist heb ik een berichtje geplaatst over korte zenderantennes, gebruik hiervan is om dezelfde reden als die van jou. Hellingzweven en zelf starten met de F3B electro-winch. Zit dat lange ding in ieder geval niet in de weg. Je kunt deze antenne overigens altijd gebruiken.
Verkrijgbaar voor 35 en 40MHz :idea: bij:
hkm-modellbau.de

Ik zag er wat in de Conrad modelbouwgids.
pagina 59 prijs +/- €5,95

Ard

klopt, dat zijn ontvanger antennes. We hebben het hier over zender antennes.

Graupner levert de "Wendelantenne" onder de bestelnummers 1149.35 voor de 35MHz band en 1149.40 voor de 40MHz; verkrijgbaar bij de meeste modelbouwzaken.
Over het algemeen worden er weinig klachten vernomen over deze korte antennes. Houd er echter wel rekening mee, dat er wat reikwijdteverlies is (meestal zo'n 20%). Vooral ver én laag oppassen, want dan is het bereik nog wat minder doordat het afstralingspatroon van deze antennes anders is dan van de standaardantenne.

Voor mijn Futaba FC18 heb ik jaren geleden ook een dergelijk antenne gekocht. Vooral als ik met m'n heli aan het oefenen ging was dat wel handig. Helaas bleek dat op wat grotere afstand er heel wat "blinde vlekken" in het stralingspatroon zitten. Zoals Jan al schreef vooral laag bij de grond had ik vrij vaak problemen. Op dit moment gebruikt ik de antenne niet zo vaak meer omdat ik met m'n heli net als de vleugel vliegtuigen rond het veld vlieg. Als ik ga oefenen met hoeveren of figuren vliegen en dus dichtbij blijf gebruikt ik hem nog wel eens.

Kan voorral indoor handig zijn ;) sla je niet iedereen om de oren en vlieg je er niet tegen aan.

Ik zat er ook aan te denken maar het is dus echt merkbaar slechter?

Een telescoopantenne straalt het meest in het vlak loodrecht op de antenne (nier-karakteristiek), een spoel-antenne straalt het meest in de richting van de as van de antenne (weet-ik-niet-karakteristiek ;)).

Indoor heb ik het nooit uitgeprobeerd maar het is misschien best mogelijk. Uitproberen kan volgens mij weinig kwaad. Wie vliegt er indoor met een dergelijke antenne?

Ik heb zowel de rubber-duck van Multiplex als de Becker antenne ..... en gebruik de normale "hengel" eigenlijk nooit meer......

zie ook draadje "Korte zendrantenne"

Rubber-duckie is "niet kapot te krijgen" maar ongeveer 30% minder bereik ....... (geschat)
Becker "Kurtz-Antenne" iets kwetsbaarder maar 100%+ bereik t.o.v. de "standaard" antenne .....

Neen Ron,
Ing. Horts Becker heeft nog e-mail, nog een website ......, maar je kan hem gewoon
  • bellen 0049607135565
    of
    faxen 0049607162540

Back