Rubber op kunstof lijmen, welke lijm?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Jahre Viking, 17 feb 2009.

  1. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    :offtopic::help:


    Ik heb een camera waarvan het rubber van de handgreep heeft losgelaten. Origineel zit er een zeer dunne film dubbelzijdig klevende tape tussen. Nadat ik de kustof van de camera en het rubber heb schoongemaakt heb ik diverse soorten dubbelzijdig klevende tape geprobeerd, maar niets houd langer dan hooguit 3 dagen gebruik.

    Onder het rubber zitten geen schroeven of andere voor demontage belangrijke zaken, dus ik dach dat ik het beter kan verlijmen.

    Maar met welke lijm?

    Ik zoek eigelijk een antwoord van iemand die het zeker weet uit ervaring.
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Daar moet je een kontaktlijm voor gebruiken .

    (zal er ook tussen gezeten hebben)

    Mvg Johan
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Het beste gaat dit met Bison TIX ... eventueel wat verdunnen met Bison verdunner (wel uitkijken met "plastic"), in ieder geval zo dun mogelijk opbrengen op beide lijmvlakken ... en vooral goed laten indrogen, pas als het helemaal droog is op elkaar drukken ... dan zit het weer voor jaren vast (en niet met Bison KIT proberen, dit laat binnen no-time weer los, begint aan de randjes en dan volgt de rest snel)
     
  4. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Aha, ik had het ook als eens met Bison KIT geprobeerd en dat was inderdaad nog slechter dan de dubbelzijdig klevende tape. Wat zou nu eigenlijk het verschil zijn tussen de kit en de tix?

    Plotterwelt:
    Er zat geen lijm tussen, tussen de kleeflagen zat een film papier zo dun als vloeipapier. Camera bekleding wordt al lang niet meer verlijmd.
     
  5. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Kwa lijmeigenschappen is er eigenlijk geen verschil.

    Kwa verwerking wel.

    Kit is vloeibaar en Tix is wat ze noemen tixotroop, een boterachtige smeerbare substantie. Tix is buitengewoon handig voor grote oppervlakken en verwerking met een lijmkam, zoals bijvoorbeeld melaminelaminaat op multiplex lijmen (meubelindustrie). Met name ook geschikt voor vertikale verwerking (wanden), waarbij Kit erg lastig is omdat het vloeit en dus naar beneden druipt.

    Voor zo'n fototoestel zou ik niet een hele bus Tix aanschaffen, gewoon een tube bison-kit.

    Of dubbelzijdig plakband, daar heb ik hetzelfde klusje wel eens mee gedaan (rubber op fototoestel weer vastlijmen). Bij mij blijft dat wél goed zitten, al heel wat jaren (>10).
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2009
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Gelukkig is Bison TIX ook in tube's te verkrijgen ... toch zit er verschil tussen TIX en KIT ... uit decenia lange ervaring (van overigens meerdere camera reparateurs/restaurateurs) blijkt dat bekleding op camera's (leer/kunstleer/rubber op metaal/kunststof) geplakt met Bison-TIX wel blijft zitten en met Bison-KIT binnen de kortste keren weer loslaat :-( ... er zit dus meer verschil tussen de beide producten dan alleen de viscositeit ... alleen moet je dat niet aan Bison vragen (beide recepten zijn geheim)
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    eventueel kun je dat flinter dunne plak laagje ook weer terug brengen.

    In de bouwmarkten verkopen ze dubbel zijdige tape voor laminaat? dacht ik. In ieder geval gele rollen dat op maat knippen en het zit ook voor jaren weer vast.
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    voor vinyl bedoel je?
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    dubbelzijdig tape voor tapijt is inderdaad zeer dun, en zeker goed watervast.
    Ik heb laatst tapijttegels met rubber achterkant op oud vinyl gelijmd, hechte prima.
    Maar heb je weleens secondenlijm geprobeerd?
    Hecht zeer goed op rubber!

    Groeten Willem
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Maar niet op het rubber dat voor een "camera-handgreep/grip" gebruikt wordt (dit is een soort silicone-rubberachtig materiaal), en secondenlijm tast veel plastic's aan ... ik heb slechte ervaring met secondenlijm voor dit soort werk ...

    Mijn ervaring is (40 jaar "amateur" camera-reparateur/restaurateur) dat uiteindelijk Bison-TIX het beste resultaat geeft om bekleding vast te zetten (zelfs beter dan sommige originele kleeflagen) ...
     

Deel Deze Pagina