Rubbermotor?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Wubbe, 3 sep 2014.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Op een helling heb ik vaak een DLG gebruikt. Een prima kist daarvoor. Een groot snelheidsbereik en gaat op het kleinst mogelijke thermiekbelletje omhoog.

    Maar... een DLG heeft geen motor, en dat is soms toch erg prettig als laatste redmiddel. Je zult hem zelden nodig hebben maar het vliegt toch een stuk prettiger als je weet dat je weer terug kunt komen als je onderin het dal naar thermiek zoekt. Hoe heette dat ook alweer? Oh ja "Absaufhilfe" of zoiets.

    Als je een licht kist á la een DLG op de helling wilt gebruiken, zou je hem dan kunnen uitrusten met een rubbermotor zoals de vrije-vlucht jongens gebruiken? Voor de vlucht opwinden en blokkeren met een klein servo'tje. Als het noodlot dan toeslaat dan kun je de rubbermotor ontkoppelen en weer terugvliegen.
    Dan is het wel landen geblazen want je kunt deze noodhulp maar één keer gebruiken.

    Is het een idee of sla ik onzin uit? :hammer:

    Als het een experiment waard is, waar koop ik dan zo'n rubbermotor?
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2014
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Leuk idee, maar valwinden kunnen wel eens heftig zijn. :D
    Lijkt me wel interessant om me te experimenteren. :)

    Johannes
     
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Leuk bedacht Wubbe, maar ik denk dat het kansloos is.
    Ter orientatie; aannames kunnen bediscusieerd worden maar de orde van grootte zal ongeveer kloppen.
    Om een kist van 200 a 250gr een beetje te laten vliegen heb je al gauw ongeveer 25 gr rubber nodig + een propeller met grote diameter en klapmechaniek + in jouw voorbeeld een servo met erg bijdehand triggermechaniek anders houd die het niet.
    Totaal kom je al gauw op een (ook nog vrij kwetsbaar) setje van zo'n 70gram.
    Motorlengte zal zo'n 30cm zijn die ook in een rompbuis ondergebracht moet worden met alle consequenties voor het zwaartepunt en vormgeving.
    zo'n motor zal je model in ongeveer 25sec max 50mtr omhoog brengen en dat lijkt me niet voldoende om echt tegen een ver in het dal liggende ''absaufer''
    te concurreren; en daarna is het op.

    Ik schat zelf dat een klein buitenloop setje met lipo voor dat gewicht te realiseren is waar je wellicht 2 a 3 'shots' uit kunt halen en dat wat sympathieker op je zwaartepunt gaat liggen. (ballast en ontvangeraccu vervangend)

    Rubber heeft zo zijn merites: relatief hoge energieopslag per gewicht maar als nadeel dat het er ook hoog piekend uit komt.
    Na de zogenaamde powerburst hou je niet veel stijgvermogen over.
    Dit is wel te dempen door bv een zeer grote propeller (zaalmodellen) of een vertragingsmechaniek (gewicht) maar dit effect blijft.

    Ik geef het weinig kans, maar nogmaals, sympathiek bedacht.:)
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Waar Peter Den vroeger Wakefield vloog en nu (ook) zweef op de helling, vloog ik Coupe d' Hiver en nu (ook) zweef op de helling.
    (Wakefield is 230 gram waarvan 30 gram rubber, Coupe d'Hiver 80 gram en 10 gram rubber)

    Het is een leuk idee, Wubbe maar ik kan het met de 'vuist' berekeningen van Peter alleen maar eens zijn.

    Maar..., wanneer altijd alleen maar naar ervaren mensen wordt geluisterd kom je nooit verder.
    Misschien moet toch iemand het eens proberen, wie weet.

    Rick
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dat zijn wijze woorden :)

    We gaan het er eens over hebben, en over denken.

    Nog meer tips over hoe en wat zijn welkom.

    (of had ik dit in het vrijevlucht-forum moeten plaatsen?)
     
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    :)
    helemaal mee eens!:)
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vrijgeven van de motor combineren met een (extreme) roer-uitlslag en daarmee op een servo besparen?
     
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Net als een sleephaak? Daar heb ik ook al aan zitten denken :)
     
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    'Ervaren mens' houdt even zijn mond en is benieuwd waar dit op uitkomt
    ;)

    Succes met experimenteren!
    Ben net terug van toeschouwer zijn bij de Eiffelpokal in Duitsland en heb wellicht het Wakefield-virus weer te pakken....
     
  10. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ja, maar...

    Denk je dat het kan werken?
     
  11. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    :) JA!

    Even ter vergelijking:
    F1B: 200 gram 19 dm2 opp en 30 gram rubber. Dat gaat in 40 sec. naar 80-100 meter...(op één 'lading')
    Ik heb even geen idee wat een electro-zwever 'meesleept' aan motorisatie.
    Komt dat ook op ong. 1/6de van het modelgewicht?
    En je hebt een redelijk lange romp nodig om het rubber te huisvesten (daarom zit de klok e.d. in een pylon op de romp)

    Waar zou je uitkomen met een accu voor 1 min motorloop als 'reddingsboei'?
    Dan kun je lichter uitkomen dan een F5J kist lijkt me.

    -of lees je eens in hoe F1Q het aanpakt... Dat gaat ook als de brandweer!
    -of bouw als een F1D. De motor buiten de romp. 1:2 gewichtsverhouding rubber:model!
    -of....?

    Maar dit is allemaal snel en kort door de bocht ;)
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    ???
    Hoewel ik direct toegeef dat mijn F1B praktijk 40jaar achter mij ligt (en uit het 50 naar 40grams tijdperk stamt) waag ik het toch om minstens kritisch te zijn op claims van 100 mtr in 40 seconden op 30gr.
    (dit baseer ik niet alleen op mijn inschattingen van de winsten die ik haalbaar acht tov modellen van 40 jaar geleden maar vooral ook op de huidige wedstrijduitslagen(maar heb ik het mis dan buig ik nederig en met respect voor wat er bereikt is))

    Maar zelfs als ik dat overneem moet je je toch nog steeds afvragen:
    Voldoet in de praktijk van de helling een one-shot resque systeem wat hoe dan ook marginaal zal zijn? (en heb aub geen illusies van een reeel systeem die halverwege je rubbermotor weer stopt om nog een tweede shotje te hebben)
    Een F1b model is een zeer gespecialiseerd model gebouwd om de eigenschappen en karakteristiek van een rubbermotor volledig uit te buiten; het is een illusie om dat niveau eenvoudig als een commodity te transplanteren naar een ander type model.
    De situatie waar het om gaat is toch: op afstand zonder goed zicht op wat je eigenlijk aan het doen bent uit een ''Absaufer'' wegklimmen: wat de prestatieclaims van F1b ook zijn: in een daalwindgebied blijft er heel weinig van over.

    F1D: grappige opmerking, maar wat denk je zelf: in de hellingpraktijk lekker rondvliegen met een overmaatse ingevette rubbermotor buitenop?
    En tevens 1:2, dus een DLG van 250gr voorzien van 500gr rubber?
    (de klasse waar het meeste gezeurd wordt over ieder priegeltje, bobbeltje en grammetje:))

    F1Q: Niet de vraagstelling (hoe zou het gaan met rubber), maar daar valt zeker iets te leren over lichte en hoog rendabele setups, maar dat is dan evenzogoed het algemene probleem.
    F1Q bezit in zichzelf niet iets magisch waardoor daar de geniale oplossing zit.

    Denk ook aan de hellingpraktijk en het feit dat een rubbermotor moet worden opgewonden en na een uurtje opgedraaid rondvliegen is de frisheid er wel weer af.
    Denk ook aan het verbruik aan rubber wil je steeds met een betrouwbare motor vliegen.

    Maar blijf vooral doordenken: ik blijf dit met belangstelling volgen :D
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2014

Deel Deze Pagina