Tadango
Forum veteraan
Ik heb laatst van mijn amt kopie het achterste lager opgebrandt. Motor liep goed en koelde normaal. 1 uur later voor de 2e vlucht starte hij stroperig maar liep daarna met normale temperaturen. Egt was de 2e vlucht lager dan de 1e en de rundown hoger. Geen probleem zou je zeggen maar tijdens de koeldown steeds meer lawaai en op den duur liep de compressor aan en zat de boel vast. Lager achter erg ruim.......
Wat er gebeurd was was dat ik voor de eerste vlucht de pomp los had liggen en hij wat lang op gas draaide. Daarna snel gekoeld en pomp aangesloten en gestart. Hij starte prime en liep daarna ook normaal. Toch heeft dit het achterste lager geen goed gedaan. Lager voor is nog prima.
Ik had nieuwe lagers liggen maar merkte bij het monteren dat ik de voorspanning erg lastig kan voelen. Veren doen het goed maar het voorste lager zit erg klem in de rubbers. Deze heeft 2 o ringen waar hij in zit. Soms komt hij maar net en erg traag terug. Met de nieuwe lagers draaide hij warm moeilijk maar koud goed. Egt was erg hoog. Lager achter kan je al aan zien dat hij gelopen heeft en dat was slechts 2 start met alleen idle draaien......... Met 1 o ring voor glijdt het lager uitstekend en voel je de voorspanning heel goed. Hij komt ook direct en snel terug. Draaien met de hand voelt veeeeeel beter aan.
Dus nu mijn vraag..... kan 1 rubber voor wellicht ook? Zit goed opgesloten en voelt goed aan maar er zaten eerst 2... Waarom zouden ze 2 hebben gedaan, dat is stabieler maar wringt toch veel meer?
Klein bij vraagje, hoe strak moet het achterste lager passen (zit geen o ring).
Wat er gebeurd was was dat ik voor de eerste vlucht de pomp los had liggen en hij wat lang op gas draaide. Daarna snel gekoeld en pomp aangesloten en gestart. Hij starte prime en liep daarna ook normaal. Toch heeft dit het achterste lager geen goed gedaan. Lager voor is nog prima.
Ik had nieuwe lagers liggen maar merkte bij het monteren dat ik de voorspanning erg lastig kan voelen. Veren doen het goed maar het voorste lager zit erg klem in de rubbers. Deze heeft 2 o ringen waar hij in zit. Soms komt hij maar net en erg traag terug. Met de nieuwe lagers draaide hij warm moeilijk maar koud goed. Egt was erg hoog. Lager achter kan je al aan zien dat hij gelopen heeft en dat was slechts 2 start met alleen idle draaien......... Met 1 o ring voor glijdt het lager uitstekend en voel je de voorspanning heel goed. Hij komt ook direct en snel terug. Draaien met de hand voelt veeeeeel beter aan.
Dus nu mijn vraag..... kan 1 rubber voor wellicht ook? Zit goed opgesloten en voelt goed aan maar er zaten eerst 2... Waarom zouden ze 2 hebben gedaan, dat is stabieler maar wringt toch veel meer?
Klein bij vraagje, hoe strak moet het achterste lager passen (zit geen o ring).