Rubbers om lagers en voorspanning problemen......

Tadango

Forum veteraan
Ik heb laatst van mijn amt kopie het achterste lager opgebrandt. Motor liep goed en koelde normaal. 1 uur later voor de 2e vlucht starte hij stroperig maar liep daarna met normale temperaturen. Egt was de 2e vlucht lager dan de 1e en de rundown hoger. Geen probleem zou je zeggen maar tijdens de koeldown steeds meer lawaai en op den duur liep de compressor aan en zat de boel vast. Lager achter erg ruim.......

Wat er gebeurd was was dat ik voor de eerste vlucht de pomp los had liggen en hij wat lang op gas draaide. Daarna snel gekoeld en pomp aangesloten en gestart. Hij starte prime en liep daarna ook normaal. Toch heeft dit het achterste lager geen goed gedaan. Lager voor is nog prima.

Ik had nieuwe lagers liggen maar merkte bij het monteren dat ik de voorspanning erg lastig kan voelen. Veren doen het goed maar het voorste lager zit erg klem in de rubbers. Deze heeft 2 o ringen waar hij in zit. Soms komt hij maar net en erg traag terug. Met de nieuwe lagers draaide hij warm moeilijk maar koud goed. Egt was erg hoog. Lager achter kan je al aan zien dat hij gelopen heeft en dat was slechts 2 start met alleen idle draaien......... Met 1 o ring voor glijdt het lager uitstekend en voel je de voorspanning heel goed. Hij komt ook direct en snel terug. Draaien met de hand voelt veeeeeel beter aan.

Dus nu mijn vraag..... kan 1 rubber voor wellicht ook? Zit goed opgesloten en voelt goed aan maar er zaten eerst 2... Waarom zouden ze 2 hebben gedaan, dat is stabieler maar wringt toch veel meer?

Klein bij vraagje, hoe strak moet het achterste lager passen (zit geen o ring).
 
Hallo Herman.
Het achterste lager moet bij iets warm maken van de astunnel eruit vallen , dus das 1.
2: tuurlijk kan het met 1 oring ,maar je kan ook de twee o ringen op een as schuiven ,net iets opgespannen ,en de as in de draaibank, en dan met een dremeltje met schuurschijfje ,een heeeel klein beetje eraf slijpen , dan vallen ze iets dieper in de groef ,en is het klemmen weg , doe ik al een hele tijd hoor, werkt prima , je moet het even leren .

groetjes,

Martin.
 
Dremel heb ik wel, draaibank niet ;) Maar daar verzin ik wel iets op.

Helaas net gedraaid met 1 rubber maar nog een hoge egt. Uitdraaien wat nog te kort maar gelijk met warm en koude motor.......
 
Ik denk het....... Ik voel niet veel verschil met de grw maar blijkbaar zit er meer verschil in. Idle op 650 graden lijkt me wat veel...... normaal 540 oid.
 
zitten je lagers toch wel op de goede manier op de as?

Ik heb vaker van die 608 lagers gezien , maar ik kon heel moeilijk zien wat nou de druk kant was.
 
Dat is bij deze lagers wel te zien en dat zit goed..... 1 keer de kogels door de kamer zien rollen en daarna let je wel goed op ;)
 
Voorspanning is erg belangrijk bij deze jm lagers heb ik gemerkt. Normaal had ik een rundown van 13+ met grw lagers bij 41N voorspanning. Met de 608 van jm was dit maar 8.5/8.7. Ik heb de voorspanning verlaagd naar 23N en heb nu 13.3 en 16.7 gezien met de jm lagers. Niet gek opzich. Ik heb wel nog steeds maar 1 o ring voor want met 2 is die 23N niet genoeg om de lagers goed terug te duwen door beide ringen......
 
Back
Top