Rudder mixen met gas ipv right-thrust?

Ik heb een slowflyertje (totaal gewicht 160 gram) voorzien van een 33 grams outrunner (de BL2406-12 bij o.a. Perba) Nu heb ik zeer veel last van scheeftrekken bij wisselende gasstand, terwijl ik op hetzelfde toestel met een Feigao binnenloper met vertraging totaal geen last hiervan heb. In beide gevallen een 7060 prop gebruikt. Ik vermoed dat dat komt omdat de draaiende massa bij de buitenloper veel groter is?

Het vliegt verder fantastisch met deze motor, dus ik wil hem wel graag blijven gebruiken, maar het zal niet voldoende zijn om de motor in een vaste hoek te zetten omdat ik al bij een kleine verandering van gas moet corrigeren. De correctie van gas-uit (zweven) naar flink-gas is geeneens met de trim op te vangen. Ik dacht dus om de gas te mixen met de rudder (weet niet eens of dat zo kan met mijn MX-12), maar ik vroeg me af of meer mensen dat doen, of dat het een slecht idee is?

Dirk

ik doe het zelf niet (nog niet nodig geweest), maar ik ben nu wel de MX-12 aan het uitvogelen en er zitten 2 vrije mixers op. Dat moet dus prima kunnen denk ik.

Even zo snel uit het blote hoofd lijkt het me niet verstandig om dit te doen. Het effect is namelijk niet alleen afhankelijk van het RPM, maar ook van de vliegsnelheid. Als je langzaam vliegt en veel toeren draait, moet je meer corrigeren. Wanneer de snelheid dan opbouwt, de gasstand ongewijzigd, wordt het effect minder. En dat is niet te vangen in een mix.

Klopt, oplossen met graadje of twee de motor naar rechts laten "kijken"
Handig is het om ringetjes in bankschroef met de dremel naar een "U" open te slijpen, dan kun je ze zo tussen motor en motorschot schuiven... ;)

Heren, zeer bedankt voor de reacties :!:

Ik heb de motor twee graden naar rechts gezet, (dat had even wat voeten in de aarde, vandaar ook mijn vraag) en vanavond proef-gevlogen en het resultaat is verbijsterend. Hij vliegt, recht getrimd, kaarsrecht uit mijn hand en van het hele gasafhankelijke scheeftrekken merk ik niets meer :thumbsup: . Dat had ik nooit verwacht en hoe het kan weet ik niet, maar ik ben zeer blij :banana:

Dirk

Dat is mooi! Gefeliciteerd.

Ik weet dat er plaatjes zijn die het goed beschrijven, maar kan ze even niet vinden. Het komt in ieder geval door de prop wash of ook wel prop blast genoemd die de staart van het toestel om wil zetten. De luchtstroom gaat namelijk niet horizontaal naar achteren, maar in een spiraal vorm. Omdat je propellor naar rechts draait (vanaf de cockpit gezien), krijg je een spiraal die van bakboord over de romp naar stuurboord gaat. Deze luchtstroom raakt je staart dus aan bakboord zijde en wordt niet gecompenseerd door lucht van stuurboord. Dit moet dus gecompenseerd worden door je richtingsroer of door je motor anders te plaatsen.

Ja bedankt Arvid

Ik kan me wel wat voorstellen bij je uitleg. Het lijkt er in mijn geval ook op dat de massa van het draaiende deel ook invloed heeft omdat ik bij een inrunner helemaal geen last had van het effect bij dezelfde prop en bij deze outrunner dus wel. Een soort actie=reactie effect die het toestelletje dus linksom om zijn as probeert te draaien.

Anyhow, vanavond weer heerlijk gevlogen, alhoewel bijna crash vanwege die %$^&^$#-insecten die om je hoofd vliegen en in je oren proberen te kruipen.

:offtopic: Waarmee moet ik me insmeren om die beesten van mijn lijf te houden, zelfs met het risico dat ik 's nachts op de logeerkamer moet slapen?? :wink:

Dirk

Moet het even opzoeken, maar ik heb wel iets. Bijzonder om waar te nemen. Je ziet de mug op je afkomen, je blijft gewoon stil staan/zitten, en vlak voor je stopt de mug en keert om.

Nou, als je dat wil opzoeken zijn een heleboel modelvliegers je dankbaar denk ik, in ieder geval ik. Vanavond weer zo'n dikke bromtor om m'n hoofd en in mijn nek, sprintje maken over het veld, ondertussen mijn zender bedienend, bijna struikelen, en die bromtor blijft gewoon achter me aanvliegen...

Dat gaat een keertje fout anders...

Dirk

Back