Rudder of zenderprobleem???

Ik ondervind de laatste tijd dat zowel bij de nano cpx als de mcpx bl een input op het rudder kanaal een voorwaarste of achterwaartse beweging met zich mee brengt. Wanneer ik de stick naar links doe, dan draait de heli wel netjes rond zijn as, maar hij gaat ook naar achter, bij rechter stick input net omgekeerd, hij draait zoals het hoort, maar gaat ook naar voor. Ik heb de swashplates al gecontroleerd en die staat mooi recht, heb alle servo's al gekuist, nog steeds hetzelfde, zou er iets mis kunnen zijn met de dx6i?

Ff het monitor menu checken...
Dan zie je de "naakte" signalen, voor deze door het model verramponeert worden

Kan zijn dat er een potmeter aan het etteren is in de dx6...

Als ik op de monitor kijk zie ik bij stick input van rudder enkel het rudder pijltje zich verplaatsen hoor, kan zo'n potmeter al defect zijn bij een zender van hooguit 2 maans oud?

als de monitor alleen rudder laat zien is het niet je zender, en ja kan altijd een faulty zender zijn had iemand anders toevallig ook bij binnenkomst, dus werd zender netjes omgeruild alleen daar was wel op de monitor te zien dat er meer bewoog(of hapering) als de stick input

Blijf het wel raar vinden dat ik het zowel met de nano als met de mcpx bl heb, misschien morgen even proberen met de 450...

In hoeverre is het normaal dat de heli wat naar voor of achter gaat bij het verdraaien van de staart?

[..]
In hoeverre is het normaal dat de heli wat naar voor of achter gaat bij het verdraaien van de staart?
Niet, tenzij de correctie op de fbl gyro niet goed staat maar daar heb je met de mcp-x en nano niets mee te maken.
Vlieg je in mode 2?
rc-heli-mode-2.jpg

misschien stuur je iets met de rechter stick terwijl je de heli laat draaien.

Als 2 helis het hebben, zijn er maar weinig opties..
of de zender is fout, of jijzelf...

Als de zender fout is, zal het hier om kapotte potmeters gaan.
vaak zie je dan met de zender helemaal in rust toch de pijltjes heen en weer gaan, net alsof je toch aan het sturen bent. (maar dan op 1 kanaal)

Andere optie is dat je nu pas merkt dat je de stick niet volledig recht beweegt, en dus stiekem een tweede kanaal ook input geeft.

een derde optie, die ik eigenlijk niet waarschijnlijk acht: als de staart verdraait is, krijg je het punt dat deze licht omhoog duwt met corrigeren. dan krijg je ook ongewilde inmenging van andere zaken.
Maar dan moet hij wel redelijk scheef staan, wil je het echt merken.. en ook nog eens bij 2 heli's tegelijk..

ik gok optie 2.. "dumb thumbs"
heb mezelf ook al meerdere keren betrapt, terwijl ik andere dingen de schuld aan het geven was..

Ja ik vlieg in mode 2, heb werkelijk geen idee wat er aan de hand kan zijn... misschien biedt de swashplate van microheli oplossing, want op die van xtreme zit behoorlijk wat speling, als het bij de nano helpt vervang ik die van de mcpx bl ook meteen

dan zou het helemaal raar zijn..
rudder heeft een enkele interactie met de swash, dus ik zou het bijzonder vinden als de swash hiermee te maken had. en bij 2 heli's..

Denk dat ik de zender zo goed als zeker mag uitsluiten, net nog even in de monitor gekeken, bij geen input blijven alle pijltjes mooi in het midden staan, bij input op de rudder stik beweegt alleen dat pijltje...net even geprobeerd in phoenix, daar heb ik geen probleem, maar of ik dat nu echt als referentie mag gebruiken weet ik natuurlijk niet :)

Volgens mij is het geen wat je beschrijft normaal bij de nano en de mcpx bl.

Bij mij is de piro ook niet stationair zonder correcties.

Denk dat dit eerder aan het zwaartepunt kan liggen + het feit dat zo een alles in 1 bordje nu eenmaal niet het gedrag van een V-bar of degelijke heeft.

dan zou het helemaal raar zijn..
rudder heeft een enkele interactie met de swash, dus ik zou het bijzonder vinden als de swash hiermee te maken had. en bij 2 heli's..

Dat is dus helaas mispoes.... niet waar! Rudder heeft wel degelijk een interactie bij vrijwel alle heli's, alleen heli's met een hoog geplaatste hekrotor hebben er minder last van.

Het gaat om de punten waar de koppels opgewekt worden.
De hoofdrotor wekt zijn koppel op door de weerstand van de bladen, en de hekrotor wekt zijn koppel op door een zijdelingse kracht en een arm (tailboom) die zich meestal lager bevind als de rotor.

Als de heli stil in de lucht hangt, is er een evenwicht tussen alle krachten en momenten, en doet het er niet toe hoe groot al die krachten zijn.
Denk vooral niet, dat de swashplate exact level staat in de lucht, dat is nooit zo, ook al staat hij dat op de grond wel.

Op het moment dat jij rudder aanstuurt, veroorzaak je een verandering van dat evenwicht. Niet alleen draait de heli, maar hij wil ook lichtjes rollen.
Omdat die hoofdrotor in feite een gyroscoop is, komt die rol niet echt tevoorschijn als rol, maar veroorzaakt een precessie reactie die 90 graden verzet, met de draairichting mee, een kantelbeweging uitlokt. Dat effect is vrij klein, maar kan nét voldoende zijn om een drift uit te lokken.
Het rare is alleen, dat een rechts draaiende rotor bij rechts rudder, juist een beetje naar achter zou moeten komen, niet naar voren...

Rudder aansturen zonder aan de swash te komen levert ook een verstoring van het zijdelingse krachtenevenwicht op, waardoor normaal gesproken een imput op rudder naar rechts, ook een lichte drift naar links op levert.
Die effecten zijn allebei maar zo klein dat je ze meestal al onbewust wegstuurt met de andere hand, en dan merk je er weinig van.
Ik moet in elk geval voor een rotatie linksom of rechtsom, (ik stuur ongestabiliseerd en moet dus alles met de hand corrigeren) ALTIJD de swash een klein beetje met de rudder mee sturen (rudder links=>swash beetje links), en het vooruit of achteruit komen is nagenoeg onmerkbaar en verdrinkt meestal in de correcties van het normale hooveren.

Eerlijk is eerlijk, het is me een raadsel waarom jij precies het tegenovergestelde waarneemt als zou moeten, mijn heli's houden zich namelijk tot nog toe wel aan deze (toch wel redelijk ijzeren) natuurwetten.

Groet, Bert

Heb net zo van die rode "dempertjes" op de linjes van de swash naar de vleugels gezet bij de mcpx bl, probleem is beter...:)
En het is echt zo hoor, als ik tail in hoover, en ik geef rudder input naarlinks, dus neus van de heli naar links draaien dan gaat ie ietwat achteruit ook, rudder input naar rechts brengt een lichte zijwaartse beweging met zich mee.

Wat de nano betreft kan ik nog niks zeggen, microheli swash is er al, maar ik wacht nog op de nieuwe main shaft die ik besteld heb,ik wil ineens alles vervangen zodat ik weet dat alles goed is.

Peter

En het is echt zo hoor, als ik tail in hoover, en ik geef rudder input naarlinks, dus neus van de heli naar links draaien dan gaat ie ietwat achteruit ook, rudder input naar rechts brengt een lichte zijwaartse beweging met zich mee.

;) Ik zeg niet dat je liegt.... :D.... ik zeg alleen maar, dat wat jij ziet, ik niet kan verklaren, omdat mijn ongestabiliseerde heli's allemaal zonder uitzondering het tegenovergestelde doen, en ik mix dat nog een beetje weg met de phasing ook...

Het feit dat de MCPX electronisch gestabiliseerd is, maakt het nog lastiger er wat zinnigs over te zeggen.

Wellicht overcorrigeert jouw exemplaar een beetje binnen de fabricagetoleranties.... wie zal het zeggen? Maar dan is het wel raar, dat twee heli's hetzelfde doen.

De dingen die ik bij de ongestabiliseerde rotors zie, die zie ik, en om eerlijk te zijn, het naar voor of naar achter komen is nagenoeg onmerkbaar. De zijdelingse drift daarentegen is goed te voelen.

Groet, Bert

bert, ik weet dat de staart een reactie in de heli geeft.
daarom zei ik ook expliciet ineractie met de swash.. dus niet met een beweging die de heli maakt ;-)

ik ga er hier even van uit dat de swash beweegt, of de positie van de heli over de elevator of aileron verandert bij het bedienen van rudder.
En DAT doen ook jouw ongestabiliseerde heli's (bijna) niet

En zeker bij een gestabiliseerde heli's mag de aileron en elevator as niet veranderen. Die hoeken moeten hetzelfde blijven..

Dat hij nou rechtstandig opzij drift oid, dat snap ik..
Maar dat effect heb ik nooit zo heftig ondervonden dat het me werkelijk is opgevallen. Ook mijn ongestabiliseerde (mini) exemplaar heeft hier vrij weinig last van.

Oh, je bedoelde, dat bij bewegen van de rudderstick de swash meebeweegt? da's inderdaad ook een interpretatie van interactie....

Sorry, verkeerd begrepen dan :D

Driften als je hekrotor geeft, word sterker naarmate je lagere toerentallen draait, en meer bladen hebt. Je merkt het bij een 450 niet zo heel erg, als bij de grote jongens inderdaad.

Als je bijvoorbeeld bij Vario op de site kijkt naar de demo-filmpjes, dan zie je bij pirouettes altijd dat de heli een beetje met de piro mee helt, en de rotordisk een beetje er uit ziet als een scheef of krom fietswiel.

Groet, Bert

Net de microheli swash op de nano geplaatst, vliegt als een zonnetje, probleem weg... swash voor de mcpx bl is reeds besteld :-)

Back