dan zou het helemaal raar zijn..
rudder heeft een enkele interactie met de swash, dus ik zou het bijzonder vinden als de swash hiermee te maken had. en bij 2 heli's..
Dat is dus helaas mispoes.... niet waar! Rudder heeft wel degelijk een interactie bij vrijwel alle heli's, alleen heli's met een hoog geplaatste hekrotor hebben er minder last van.
Het gaat om de punten waar de koppels opgewekt worden.
De hoofdrotor wekt zijn koppel op door de weerstand van de bladen, en de hekrotor wekt zijn koppel op door een zijdelingse kracht en een arm (tailboom) die zich meestal lager bevind als de rotor.
Als de heli stil in de lucht hangt, is er een evenwicht tussen alle krachten en momenten, en doet het er niet toe hoe groot al die krachten zijn.
Denk vooral niet, dat de swashplate exact level staat in de lucht, dat is nooit zo, ook al staat hij dat op de grond wel.
Op het moment dat jij rudder aanstuurt, veroorzaak je een
verandering van dat evenwicht. Niet alleen draait de heli, maar hij
wil ook lichtjes rollen.
Omdat die hoofdrotor in feite een gyroscoop is, komt die rol niet echt tevoorschijn als rol, maar veroorzaakt een precessie reactie die 90 graden verzet, met de draairichting mee, een kantelbeweging uitlokt. Dat effect is vrij klein, maar kan nét voldoende zijn om een drift uit te lokken.
Het rare is alleen, dat een rechts draaiende rotor bij rechts rudder, juist een beetje naar achter zou moeten komen, niet naar voren...
Rudder aansturen
zonder aan de swash te komen levert ook een verstoring van het zijdelingse krachtenevenwicht op, waardoor normaal gesproken een imput op rudder naar rechts, ook een lichte drift naar links op levert.
Die effecten zijn allebei maar zo klein dat je ze meestal al onbewust wegstuurt met de andere hand, en dan merk je er weinig van.
Ik moet in elk geval voor een rotatie linksom of rechtsom, (ik stuur ongestabiliseerd en moet dus alles met de hand corrigeren) ALTIJD de swash een klein beetje met de rudder mee sturen (rudder links=>swash beetje links), en het vooruit of achteruit komen is nagenoeg onmerkbaar en verdrinkt meestal in de correcties van het normale hooveren.
Eerlijk is eerlijk, het is me een raadsel waarom jij precies het tegenovergestelde waarneemt als zou moeten, mijn heli's houden zich namelijk tot nog toe wel aan deze (toch wel redelijk ijzeren) natuurwetten.
Groet, Bert