De afgelopen weken heb ik voor het eerst met het onderstaande, zelf ontworpen toestel gevlogen.
190 cm spanw.
170 cm lengte.
4000 gr gewicht
Selig 8035 symmetrisch profiel (ongeveer naca 0014) 14% wortel 12% tip
Instelhoek 0 graden
Het toestel vliegt de basis zaken bijzonder goed. Elk figuur met alleen maar rollen en loops gaat goed. Ook het landen op ons kleine veld valt erg mee.
Alleen ... als het richtingsroer bediend wordt is het een regelrechte ramp. Neem bijvoorbeeld een gewone wing-over. Als ik links rudder geef in de top, wordt de staart weggeslagen uit het vlak waarin je wilt draaien. De staart slaat weg alsof er tegelijkertijd met links rudder, zowat full up wordt gegeven.
Bij een beetje zoeken op internet lijkt het alsof dat rudder-pitch coupling genoemd wordt. Op een of andere manier zit er dus wat fout in het onwerp van het model. Ik verdenk de staart-geometrie hiervan.
Wat is er mis?
- Plaatsing van het stabilo tov van de vleugel (stabilo zit onder en de vleugel hoog)
- Is zo'n scheproer een probleem-factor
- Moet een kielvak altijd een hoek hebben met de thrustline iets afwijkend van de 90 graden (een gaad of vijf a 10 achterover [was een tip van Dennis, kijk maar naar alle F3A toestellen])
Wie heeft hierin wat technische onderbouwing of kan dat om een andere reden hierin wat duidelijkheid in verschaffen.


190 cm spanw.
170 cm lengte.
4000 gr gewicht
Selig 8035 symmetrisch profiel (ongeveer naca 0014) 14% wortel 12% tip
Instelhoek 0 graden
Het toestel vliegt de basis zaken bijzonder goed. Elk figuur met alleen maar rollen en loops gaat goed. Ook het landen op ons kleine veld valt erg mee.
Alleen ... als het richtingsroer bediend wordt is het een regelrechte ramp. Neem bijvoorbeeld een gewone wing-over. Als ik links rudder geef in de top, wordt de staart weggeslagen uit het vlak waarin je wilt draaien. De staart slaat weg alsof er tegelijkertijd met links rudder, zowat full up wordt gegeven.
Bij een beetje zoeken op internet lijkt het alsof dat rudder-pitch coupling genoemd wordt. Op een of andere manier zit er dus wat fout in het onwerp van het model. Ik verdenk de staart-geometrie hiervan.
Wat is er mis?
- Plaatsing van het stabilo tov van de vleugel (stabilo zit onder en de vleugel hoog)
- Is zo'n scheproer een probleem-factor
- Moet een kielvak altijd een hoek hebben met de thrustline iets afwijkend van de 90 graden (een gaad of vijf a 10 achterover [was een tip van Dennis, kijk maar naar alle F3A toestellen])
Wie heeft hierin wat technische onderbouwing of kan dat om een andere reden hierin wat duidelijkheid in verschaffen.