Sinds kort vlieg (ook) ik met een Acromaster.
Deze heeft een aanzienlijke pitch down en roll coupling.
De laatste is wel logisch, het is zo'n beetje een middendekker en heeft toch V-stelling.
Ondanks dat de ligger een 10mm rechte carbon buis is, ontstaat er toch V-stelling doordat de gaten niet in het centrum van de vleugel gemaakt zijn.
Na enig wikken en wegen toch maar de zaag gepakt en beide stukken vleugelbuis doormidden gezaagd.
Vervolgens twee stukjes alu buis gemaakt van 80mm lang 13mm, buiten en 11mm binnen-diameter. Daarbinnen kan de carbonbuis een beetje kantelen.
Vervolgens de stukken weer met epoxy erin gelijmd (maximale kanteling). (klein gaatje in de buis boren om de lucht/epoxy in het midden te laten ontsnappen)


De hoek is zo'n beetje 4 graden
Als je alles nu weer monteert zal de vleugel nagenoeg recht zijn, dan wel iets neg v-stelling hebben. De wat dikkere alu buis van 13mm druk je gemakkelijk 4 cm de vleugel in in het gat van 10mm.

Resultaat is nu geen enkele rudder-roll coupling meer. Die mixer kan er dan weer af.
Het elimineren van de pitch down durf ik niet te beginnen, weet niet wat en hoeveel te veranderen.
Deze heeft een aanzienlijke pitch down en roll coupling.
De laatste is wel logisch, het is zo'n beetje een middendekker en heeft toch V-stelling.
Ondanks dat de ligger een 10mm rechte carbon buis is, ontstaat er toch V-stelling doordat de gaten niet in het centrum van de vleugel gemaakt zijn.
Na enig wikken en wegen toch maar de zaag gepakt en beide stukken vleugelbuis doormidden gezaagd.
Vervolgens twee stukjes alu buis gemaakt van 80mm lang 13mm, buiten en 11mm binnen-diameter. Daarbinnen kan de carbonbuis een beetje kantelen.
Vervolgens de stukken weer met epoxy erin gelijmd (maximale kanteling). (klein gaatje in de buis boren om de lucht/epoxy in het midden te laten ontsnappen)


De hoek is zo'n beetje 4 graden
Als je alles nu weer monteert zal de vleugel nagenoeg recht zijn, dan wel iets neg v-stelling hebben. De wat dikkere alu buis van 13mm druk je gemakkelijk 4 cm de vleugel in in het gat van 10mm.

Resultaat is nu geen enkele rudder-roll coupling meer. Die mixer kan er dan weer af.
Het elimineren van de pitch down durf ik niet te beginnen, weet niet wat en hoeveel te veranderen.