Rudder-roll coupling

Een hele tijd terug heeft Hans een vraag gesteld m.b.t. Rudder-pitch coupling, zie topic:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...s=0&postorder=asc&highlight=f3a+model+stabilo

Deze vraag is uitstekend beantwoordt en ik heb er veel van geleerd. :thumbsup: Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die gedetaileerder het effect kunnen beschrijven en uitleggen over de koppeling tussen richting en rol :?:

Als ik een meskant vlieg heeft het model (in dit geval de extra 300 van Goldberg) de neiging om naar normaal te draaien, dus met het richtingroer mee. Mijn Wigens daarintegen heeft (als hij het al heeft) eerder de tegenovergestelde neiging. Ook zie ik wel eens een vlakke bocht (met richting gestuurd) waarbij het model een rolneiging heeft tegen de richtingroer in. Correctie met rol is in beide gevallen vereist.

Nu heb ik ooit gelezen dat je om het wegrollen uit een meskant te voorkomen de V-stelling aan moet passen, echter ik kan moeilijk de link leggen tussen dit fenomeen en de V-stelling. Tevens denk ik zelf dat het te maken zou kunnen hebben met de "hoeveelheid" richtingroer boven en onder het zwaartepunt waardoor er een soort rol optreed.

Wie o wie (Bert??) kan mij hier een betere en duidelijkere uitleg over geven :?:

Bedankt

Mark

Mark,

Het klopt dat de V-stelling hier invloed op heeft. maar ook de aanname van het rudder is niet incorrect. Waar het om gaat is de balans tussen beide effecten:

Ter verduidelijking:
De V-stelling: Bij het geven van rudder wordt je vleugel ietwat van opzij aangestroomd. Bij een vleugel met V-stelling treedt er bij zijdelingse aanstroming een kantelmoment op dat is te vergelijken met dat van een S-slag profiel:
de "voorste"vleugel zal extra gaan liften door een toename van een overdruk onder de vleugel en een afname van de onderdruk boven de "achterste" vleugel. Hierdoor zal een rolmoment optreden in de richting van de "achterste"vleugel: Rollen in de richting van het gegeven rudder.

Bij het tegengesteld wegrollen (Er even van uitgaande dat er geen sprake is van een nagtieve V-stelling) :
de verhouding richtingsroer boven en onder de rol-as verschilt iets (uit te leggen als het aangrijpingspunt van het gieren ligt boven het aangrijpingspunt van de weerstand bij ietwat zijdelingse aanstroming) en dat geeft inderdaad een heel licht rolmoment tegengesteld. Ter compensatie zou het model iets (meer) V-stelling moeten hebben wat een tegengesteld kantelmoment zou opleveren.

De meest logische oplossing bij het wegwerken van ongewenste couplings bij je kunstvucht model is dus de V-stelling aan te passen. Dit kan nog wel eens lastig zijn bij een model met buisverbinding door de romp daar die natuurlijk zeer stevig zijn verankerd in de vleugels. Een truuk die ik weleens heb zien toepassen door de legendarische Hanno Prettner is het aanbrengen van V-stelling in alleen de vleugel tippen.

Hierbij wordt de vleugel tip blok niet naar de hartlijn aan de randboog geschuurd, maar meer van onderen weg geschuurd zodat er een vleugeltip met positieve V-stelling ontstaat. Zeer geringe afwijkingen kun je met een mixer in de zender wat oplossen, maar daar de afwijking vaak snelheids afhankelijk is is het aerodynamisch aanpassen van het model beter.

Het verbaasd me dat je model kennelijk niet goed ontworpen/(of gebouwd :D ) is. Een coupling vrije kist is een absolute must voor kunstvlucht precisie wedstrijden.

Wel als je dit combineert met het feit dat de "propellerafstroom"zich in een draaiende beweging rond de romp verplaatst. gevolg is dat het deel richtingsroer dat zich boven de romp uitsteekt van schuin links voor aangestroomd wordt, en het onderste stuk van schuin rechtsvoor. Gevolg is dat bij uitslag naar links een andere krachtenverdeling optreedt dan bij richtingsroer naar rechts!

Verdere opmerking:
Coupling-loos vliegen is een compromis van evenwicht bij een bepaalde aanstroming. Is een kist bijvoorbeeld veel lichter of zwaarder dan oorspronkelijk bedoeld dan kan de balans tussen rolmoment door gieren en rolmoment door V-stelling net weer iets anders komen te liggen, waardoor het model in tegenstelling tot het oorspronkelijk ontwerp weer wel (iets) coupled om de rol-as.

Nee Bert. Mijn Wigens is vrij van dit effect (gelukkig wel). Alleen in een turn heb ik hier last van. Maar dit lijkt mij niet onlogisch aangezien de "bovenste vleugel snel door de lucht beweegt en de onderste zeer langzaam. De snelle vleugel zal dan meer "lift" genereren waardoor de rol ontstaat (of zit ik er vreselijk naast :?: )
Wel vlieg regelmatig een Extra 300 van Goldberg van een leerling. Deze heeft wel last van dit effect. (Bert: zie mijn originele post ;) )

Wat ik mij nog afvroeg. Stel je ontwerpt een toestel (ik zeg stel ;) ). Is dit dan voor het ontwerp een keer nodig om het uit te zoeken of is het een en ander ook nog afhankelijk van b.v. gewicht en snelheid. Dit zijn nl zaken die per model (en gelijke "bouwdoos") kunnen verschillen door motorkeus e.d.

Moet je nou zien, vraag al deels beantwoordt voor ik hem gesteld heb 8O

Wat ik nog wilde toevoegen. Mijn Wigens heeft zeer licht de neiging om bij meskant tegen het richtingroer in te draaien. Ik merk het alleen bij zeer langzame meskanten (en dus veel uitslag). Mijn model is echter ook uitgerust met een vergroot richtingroer (niet mijn idee, kreeg ik erbij). De vorm van dit aangepaste richtingroer zou het effect kunnen verklaren dat het origineel niet heeft. Maar zoals gezegt het effect is echt nihil, in een wedstrijd met geringe correcties en hogere snelheden merk ik er absolute niets van.

Grz

mark

Mark,

Afgelopen weekeinde deze kist ingevlogen.
Merlin3.jpg

Met de negatieve V-stelling hoopte ik weinig rudder-roll coupling te hebben.
De coupling is helaas gigantisch. Als ik niet behoorlijk aileron tegen stuur ligt hij in een fractie van een seconde weer recht.

Na wat zoeken op het net ook deze link gevonden:
http://www.av8n.com/how/htm/roll.html#sec-other-slip-roll

Hier wordt uigelegd dat er nog veel meer factoren een rol spelen. Zoals ook de flow rond de romp (9.2) .
Ik begin toch langzaam het idee te krijgen dat eigen ontwerpen een haast heilloze weg zijn.

Ik vermoed dat het zich rechtop willen rollen in meskant in jouw geval voor een groot gedeelte veroorzaakt wordt doordat het zwaartepunt van het model ver onder de lengte as ligt.

Het zwaartepunt is dus niet alleen van belang in lengte en dwars richting, maar ook in verticale richting.

Nu moderne F3a modellen vrijwel uitsluitend met vaste onderstellen zijn uitgerust zie je dat de ontvanger akku's veel vaker in de romprug zijn geplaatst om het gewicht van het onderstel te compenseren en zo het verticale zwaartepunt weer op de lengte as te krijgen.

Bij onze indoor wedstrijd modellen werkt dat op de zelfde manier.
Op deze foto van het precisie wedstrijd model van Derk kun je zien dat de akku boven in de romp is geplaatst om te zorgen dat het verticale zwaartepunt precies samenvalt met de lengte as van het model.
4~1.jpg

Ha Bert,
Het zwaartepuntsprobleem had ik ook aan gedacht. Op dit moment ligt het niet echt laag, ongeveer 1,5cm onder de onderkant van de vleugel. Op de foto's is dat precies de onderste rand van het stukje zwarte tape waarmee ik het zwaartepunt gemarkeerd heb.
Ik weet niet wat de optimale ligging is. Bij een aantal tekeningen van F3A kisten zie ik het vaak in het midden van de vleugel getekend.
Zal dit weekeinde eens kijken of de snelheid van terug-rollen veel of weinig be-invloed wordt door het geven van rudder, zo niet dan is het het zwaartepunt lijkt mij. Indien het terugrollen pas begint in de meskant als er rudder gegeven wordt is het mogelijk het inteferentie-effect zoals in het linkje geopperd wordt?

m1yl7.jpg

m2ry2.jpg

heej hans, misschien een idee om de stabilo steekbaar te maken en verschillende gaten in de romp te maken zodat je kunt varieren met de plaatsing (hoogte in de romp) van de stabilo om zo te kijken wat het effect hiervan is?

Christiaan Vis zei:
heej hans, misschien een idee om de stabilo steekbaar te maken en verschillende gaten in de romp te maken zodat je kunt varieren met de plaatsing (hoogte in de romp) van de stabilo om zo te kijken wat het effect hiervan is?
Stabilo zit wel snor, heb geen pitch coupling. Bij een eventueel nieuw ontwerp zal ik wel de vleugel steekbaar maken zodat ik daarvan de positie kan varieren. Als het een zwaartepuntsprobleem is wat Bert oppert zit ik goed in de problemen want een mixer om in meskant dit eruit te werken, zit je dan dwars als je in horizontale vlucht koers corrigeert met je rudder.

Hoi Hans,

Je kan ook nog eens experimenteren met het toevoegen van romp oppervlakte boven je romp.... b.v. door middel van een cockpit of een soort 'wing' net als in de 'voodoo express II' zie http://www.insightrc.com/

Niet fraai, maar wel leerzaam om de invloed van de rompvorm op het vlieggedrag te zien.

Bij de indoor modellen leverd het toevoegen of verwijderen van wat depron op bepaalde plekken echt verrassende effecten op.

suc6
Winfried

wvr zei:
Bij de indoor modellen leverd het verwijderen van wat depron op bepaalde plekken echt verrassende effecten op.

Daar hebben we al genoeg ervaringen mee :roll:

even een vraag van deze kant.
wat is rudder-coupling?
ik dacht dit rudder-coupling was, in meskant up of down moet geven om een rechte lijn te vliegen.
ik zelf moet veel up geven.
wat is dit dan?
en wat eraan te doen

Bert,
Wat jij noemt is rudder-pitch-coupling
(Zie linkje van de eerste posting van Mark waarin hij verwijst naar een vraag van mij op dat gebied bij de voorloper van dit toestel)
waar ik last van heb is rudder-roll-coupling.
Maw vanuit meskant rolt het toestel vanzelf terug. Mijn Seduction heeft het ook maar dan de andere kant op. Die rolt door naar zijn rug als je rudder geeft.

Bert (vd Vecht),
Ik heb vandaag alles rustig kunnen testen, en hiep-hiep hoera het is geen gewichtsverdelings-kwestie. Als ik naar 90 graden rol en geen rudder geef, valt alleen de neus langzaam en blijft het toestel 90 graden naar beneden vallen. Pas bij bediening van het rudder ontstaat de rol-beweging.
Met 15% (wel veel dus) roll nagatief gemixt met rudder blijft hij netjes meskant vliegen. Ook de rudder-koerscorrectie geeft met deze mix geen onverwacht tegen-roll-effect.

ben ook aan het klooien geweest
met rudder-pitch-coupling.
met een mixer aan de gang geweest, kom ik tot de ontdeking dat iets sneller vliegen van meskant en met minder rudderuitslag je er bijna niks van merkt
(vermoed ook dat er veel in de vingers zit)

Back