Rudder servo vraagje

Hallo,
ik heb pasgeleden een digitale servo geplaatst op de staart,
na wat zitten te piele en met wat hulp van een medepiloot
werkt hij perfect, en wat een verschil kan ik vertellen!:)
zojuist een beetje de delay wat omhoog gedraait om de staart, iets soepeler te laten sturen, alleen nu laat de gyro de servo niet meer zachtjes terug lopen naar de begin positie, als ik de rudder stick loslaat maar, met vliegen reageert hij toch nog normaal en gaat de servo toch naar zijn begin postie, hoe kan dit gebeurt zijn?

alvast bedankt voor de eventuele reakties :wink:

PS: HELI: KDS450SV

Laatst bewerkt:
Dat heb ik ook gehoord,
maar dan werkt de servo echt te snel,
en gaat de staart schokkerig bewegen..
kan ik dit verhelpen, inplaats van de delay omhoog halen ?

bedankt voor je bericht
Gr Nico

Hoe bedoel je schokkerig?
Te snel of direct naar je zin, of kwispelt de staart tijdens het vliegen?
Hangt een beetje van het type gyro af maar....
Normaal stel je de snelheid (pirorate) in met de travel waarden van je rudder kanaal.
Als hij kwispelt staat je gain te hoog.
En als je hem te direct vind starten dan kan je wat expo op de rudder instellen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je bericht

ik bedoel met schokkerig dat de heli nietmeer mooi vloeiend stuurt.
en ik merk ook dat ik eerst veel snellere pirorate had, met mijn orginele analoge kds servo op de staart, toen kon ik de piro's geeneens tellen, toch is de limit goed afgesteld, aan beide kanten net geen binding. en travel waarden bedoeld u daar limit mee? en moet de delay op nul staan? sorry voor de verwaring, ik moet nog veel leren :P

Zeg maar jij tegen mij hoor :)
Welke gyro heb je erop staan?
Met de travel bedoel ik de waarden van je rudder kanaal in de zender.
Heb je een losse zender of zat deze als set bij de heli?

Ik heb zojuist een KDS800 gyro met standaard servo gehovered.
En hier stond inderdaad standaard wat delay ingesteld op het delay potmetertje van de gyro.
Met een digitale servo heb je die delay normaal niet nodig.
Ik zag dat er standaard op ieder kanaal dualrate instellingen mogelijk zijn van 0-100.
Als je de limits (maximale uitslagen die de slider op je staartas mag maken) goed hebt staan dan hoef je daar niet meer naar te kijken.
Dat zorgt er alleen voor dat je servo niet kan binden/brommen als de gyro volledig uitstuurd naar links of rechts.
De snelheid waarmee hij reageerd zit verbonden aan de waarde die in de dualrate instellingen staat.
Je hebt een waarde voor de DR schakelaar (boven je rechter stick) voor de 0 stand en de 1 stand.
Als je deze schakelaar niet gebruikt staat hij dus op 0.
Je moet dan de waarde die in DR0 voor het rudder kanaal staat eens wat omlaag brengen.
Daarmee stel je de Pirorate in (rotatie snelheid van de heli om zijn as) en dus ook de gevoeligheid van je stick beweging.
Probeer dat eens...hoor ik graag of het iets uitmaakt.

Grt,
Eric

Hé Eric,
Bedankt voor je bericht!
ik heb zojuist de delay op nul gezet en de pirorate een stuk lager gezet, hij werkt prima nu, voorheen ook met de delay wat omhoog. maar is dat niet goed ofzo?
dan gaat de gyro zeker wat langzamer reageren?

Gr Nico

Ja precies Nico,
Als een analoge servo de snelheid van de gyro niet echt kan bijbenen, dan schiet hij steeds zijn doel voorbij.
op het moment dat de analoge servo echt corrigerend uitstuurt, is de heli al weer te ver doorgedraaid en moet hij al weer de andere kant op corrigeren etc.etc.
Met de delay instelling kan je het signaal vanuit de gyro dermate vertragen dat het weer synchroon loopt.
Een digitale servo is gewoon snel genoeg om direct met het signaal te werken (beter) en verder afgeregeld te worden met de gevoeligheid (gain).

Back