Ruis

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door johnny c, 3 apr 2022.

  1. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Zoals zovelen denk ik, heb ik een radio in mijn bouwhok staan. Nu laad ik daar allerhande accu's waaronder ook die van mijn schroef- en boormachines. Als ik die laatste oplaad heb ik ongelofelijk veel last van ruis op de radio, zo erg zelfs dat ik dat ding gewoon moet af zetten tijdens het laden.
    Alle stopcontacten staan wel op dezelfde 220V fase.
    Heeft er iemand ook hetzelfde probleem en eventueel een oplossing(buiten ergens anders te gaan laden)
    Grts Johnny
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik denk niet dat dat over de 220v lijn gaat maar gewoon door de ether. Geschakelde voedingen als ook microprocessoren kunnen heel wat rommel in de ether gooien. Een CE keuring zou dit moeten detecteren en afkeuren. Er is weinig aan te doen vrees ik dan alleen de lader in een kooi van Faraday te zetten.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Precies wat Roelof al schrijft. Die lader heeft vrijwel zeker een schakelende voeding en die produceert enorm veel "rotzooi". Als het een echte goede lader is zal die gekeurd moeten zijn en voldoen aan de strenge regels wat betreft het produceren van ongewilde signalen. Daar zou dat CE symbool voor moeten staan. Er hoort ook ergens een nummer bij te zijn, meestal in de gebruiksaanwijzing, waarmee je het bijbehorende keuringsrapport zou moeten kunnen vinden. In de praktijk valt dat allemaal nog wel eens tegen. "De Chinezen" hebben er een handje van om heel goedkope elektronica op de markt te brengen waar je ook dat CE treken op kan vinden. Daar is één probleem mee dit is niet het symbool wat aangeeft dat het apparaat aan de Europese regels voldoet. Er wordt wel gezegd dat het "China Export" betekent en dat zou best wel een waar kunnen zijn.
    Het is dus niet onmogelijk dat die lader gewoon een enorme hoeveelheid stoorsignalen "de lucht" in slingert en dat je radio daar door wordt gestoord.
    Ook aan de radio kan het één en ander mankeren. Wanneer de elektronica binnenin goed (of beter) is afgeschermd kan er veel minder rotzooi van buitenaf binnen dringen. Het kan dan alleen nog via de antenne binnen komen. Met de juiste filters is dat in de radio toch behoorlijk goed tegen tee houden dus die kans is vrij klein, helaas niet 0%.
    Je kan dus ook proberen om een andere radio (een betere?) te gebruiken, het is niet onmogelijk dat je dan minder of zelfs veel minder last zal hebben.
    Hoe dan ook de radio en de lader zo ver mogelijk van elkaar gescheiden houden zal altijd verbetering geven. Misschien niet 100% storingsvrij maar wel minder tot zelfs veel minder.
    Succes.
     
  4. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Bedankt voor de tip Roelof,
    Ik ga effe rondkijken of ik ergens een koekjestrommel of een grote metalen verfdemmer kan scoren en zal dan eens testen.
    Ik hou jullie op de hoogte
    Grts
    Johnny
     
  5. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Hoi Ernst, blijkbaar waren we tergelijkertijd aan het typen.
    De radio is een Samsung(een aziaat dus en al meer dan 15 jaar oud) de ene lader is een Milwaukee, Amerikaans maar waarschijnlijk ook in China geproduceerd, de andere is een Worxx en is blijkbaar ook Amerikaans met eveneens grote kans op productie in China.
    Qua afstand, dit heb ik al eens geprobeerd en zelfs op 5 meter zorgen ze nog voor ruis.
    grts
    Johnny
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Zelfs een makitalader van een accuboormachine veroorzaakt wat ruis...
     
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Yep hier ook Makita en ook last, maken ook zelfs een irritant hoog frequent geluid, maar dat is bij veel adapters, zoals van de laptop ook het geval. En de Makita laders zijn CE gekeurde profi producten, net als de Milwaukee van TS overigens, dus @Ernst Grundmann jou verhaal over CE gaat hier niet op.
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zou een DAB radio uitkomst kunnen bieden?
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke

Deel Deze Pagina