ruitenwisser motor

• Topicstarter Topicstarter alfisti
  • Startdatum Startdatum
A

alfisti

Guest
ik wil graag een ruitenwisser motor van een auto aansluiten op mijn ontvanger maar heb geen idee wat voor regelaar ik hiervoor nodig heb.
de motor vraagt bij vol vermogen ongeveer 5 amp bij 12 volt
heeft iemand enig idee

Psygho (Emil) zei:
5 amps lijkt me nu niet echt veel, maar wat doet de inschakelings stroom ??
eerlijk gezegd geen idee wat deze doet ik heb alleen een digitale meter dus dat meet wat lastig maar ik denk dat ik met een regeling van rond de 15 tot 20 amp een heel eind kom de vraag is alleen kan ik hiervoor ieder willkeurige regeling gebruiken

Lijkt me van wel, heb enkel geen idee hoe die motor zal reageren op een hog frequent aansturing , zoals deze is bij de moderne regelaars, hiervoor heb ik gewoon weg te weing kennis...

Als je de snelheid van de motor ook wilt regelen moet je een motor regelaar gebruiken. Daar zijn er zo vreselijk veel verschillende van te koop dat we ze hier niet eens allemaal kunnen opnoemen.
Je hebt voor deze (koolborstel) motor een regelaar nodig voor (kool)borstelmotoren. Hij zal minimaal 12V moeten kunnen verwerken en laten we uitgaan van 15Amp. Dat lijkt veel (te veel) maar dat valt erg mee. Misschien is zelfs 20A wel nodig.
Met deze gegevens zal je een keuze moeten maken uit een hele grote reeks mogelijkheden.
Kijk daarvoor maar eens bij de vele (internet)winkels dan zal je zien wat ik bedoel.
Één voorbeeldje vindt je HIER.

Ernst Grundmann zei:
Als je de snelheid van de motor ook wilt regelen moet je een motor regelaar gebruiken. Daar zijn er zo vreselijk veel verschillende van te koop dat we ze hier niet eens allemaal kunnen opnoemen.
Je hebt voor deze (koolborstel) motor een regelaar nodig voor (kool)borstelmotoren. Hij zal minimaal 12V moeten kunnen verwerken en laten we uitgaan van 15Amp. Dat lijkt veel (te veel) maar dat valt erg mee. Misschien is zelfs 20A wel nodig.
Met deze gegevens zal je een keuze moeten maken uit een hele grote reeks mogelijkheden.
Kijk daarvoor maar eens bij de vele (internet)winkels dan zal je zien wat ik bedoel.
Één voorbeeldje vindt je HIER.
de kosten vallen dus nog wel mee het enige probleem is is dat de meeste regelaars maar geschikt zijn tot 9,6v ipv 12
is er niet iemand die een schema heeft om iets zelf te bouwen

De meeste regelaars zijn geschikt tot minstens 30V. Een gewone snelheidsregelaar doet het bij mij al 6 jaar prima in 2 boten, aangedreven met een ruitenwissermotor. Alletwee gebruiken minder dan 2A bij 12V.
Deze regelaars zijn erg goed(koop): CTI Thor 15HV, geschikt tot 24V
Spijtig genoeg is hun website niet meer in orde om te bestellen, ze zijn ook te koop via Ebay.
http://www.cti-aichtal.de/pix/flyer2-12.jpg

let wel dat de amperes omhoog knallen op het moment dat zon ruitenwisser motor weerstand of arbeid voor zijn kiezen krijgt.

waar wil je zoiets voor inzetten ?

ik bouw vrachtwagens schaal 1:4 en voor de rem gebruik ik een hoofdrem cylinder van een auto.
omdeze in te drukken wil ik daar een ruiten wisser motor voor gebruiken omdat deze 12volt is en zeersterk.
ik had al gemeten en bij vollast gebruikt hij ongeveer 14 amp dus ik denk dat die schakeling met die tip 142/147 dat wel kan hebben

alfisti zei:
ik had al gemeten en bij vollast gebruikt hij ongeveer 14 amp dus ik denk dat die schakeling met die tip 142/147 dat wel kan hebben
Helaas voor jou maar dat denk ik niet. De TIP142/TÌP147 combinatie mag maximaal 10Amp continu stroom verwerken. De piek stroom is maximaal 20A maar dat mag maar heel kort duren (300usec).
Persoonlijk zou ik iets verder kijken en FET's gebruiken. Die schakelen mooier, sneller en met minder verlies dan Transistors. Je kan ook veel makkelijker meerdere FET's parallel zetten dan Transistors. Op de door marten77 genoemde site is ook een voorbeeld van een FET regelaar te vinden. Zij gebruiken een hele boel FET's parallel. Dat is voor deze motor niet nodig. Ik denk dat twee, hooguit drie wel voldoende is.
Succes.

Back