Runcam2 in moerasboot.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door RcRemco, 6 jun 2018.

  1. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Dank daarvoor. Maar ik heb al jullie raad opgevolgd en mijn bevindingen terug gekoppeld behalve het verwisselen van de stekkers wegens twijfels met ubec, maar je stelde me gerust, dus zojuist gedaan.

    Stuur naar links volgas, midden stationair en rechts stil. Hetzelfde dus eigenlijk..

    Maar, jouw tip van het opnieuw inleren na het reverse heeft geholpen :beer:

    Achteruit doet niks, midden is stil, maar gasgeven is hoe het bedoeld is. Zo heb ik het graag.

    Ging niet zomaar, eerst heb ik de fabrieksinstellingen van zender weer hersteld.
    Gewoon voor de zekerheid, voor het geval ik er per ongeluk wat aan veranderd zou hebben.
    Toen lukte het wel, toen weer niet, toen weer wel...

    Er zit namelijk nog een manco waar ik graag vanaf wil maar als dat niet lukt is er wel mee te leven:
    Ik ben er gelukkig tenminste achter gekomen hoe het wel werkt:

    Trottle staat nu dus reverse.
    Zender aan, lipo aansluiten, piep naar geen trottle reactie.

    Dan reverse knop weer naar normaal, een keer gasgeven, piep piep.
    Verder geen trottle reactie meer.
    Dan reverse weer omdraaien en hij doet het naar wens.

    Zet ik de zender uit en aan en laat ik de lipo zitten, dan verandert er niks.
    Haal ik de lipo los dan moet ik deze procedure weer herhalen.

    Niet zo erg, maar wel vreemd o_O
    Dus dank jullie wel voor de hulp, bootje kan nu in ieder geval stilliggen in het water als ik een fles bier open wil maken :bier:

    Onderwater filmen wordt lastig, de romp is gevuld met schuim en de stroomlijn aan de onderkant is hard nodig voor de vaar eigenschappen.
    Camera zet ik op de plek van de stoelen.
    Ik denk dat ik er een gras camouflage op maak, net als een duckboat.
    Vind ik mooi en wellicht ook nuttig om bijvoorbeeld een fuut of zo voor de lens te krijgen.

    Er zijn mallen voor te koop voor 1:1 bootjes, maar die zijn ongeveer A4 formaat.
    Dus ik ga maar eens klooien met penseel en sate prikkers..
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Probleem is dat de ESC voordat hij functioneert een gas dicht positie van de gasstick wil zien. Dat is om te voorkomen dat als de gasstick per omgeluk op vol gas staat de motor bij het aansluiten van de LiPo onbedoeld gaat draaien. Jou gas dicht stand is halverwege de gasstick. De ESC ziet dus geen gas dicht stand van de stick en zal niet starten. Als je de gasstick in reverse zet en je geeft gas, in feite is dat dan gas dicht, dan zal de ESC starten. Zet je de reverse weer terug, dan blijft het werken tot je de LiPo losneemt. Het gedrag is dus goed verklaarbaar.

    Het is alleen op te lossen als je de gas dicht positie inleert niet halverwege, maar aan het eind van de stick. Begrijp dat dat lastig is. omdat de stick vanzelf in de middenpositie wil blijven staan. De middenpositie zal je dan moeten verwijderen. Waarschijnlijk zal je wat veertjes uit het stickmechaniek moeten verwijderen.

    Je kan ook proberen of in de huidige situatie de ESC wil starten als je na het aansluiten van de Li-Po de stick even in de "rempositie" houdt.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2018
  3. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Ik hoopte dat hij het midden als gas dicht zou zien, en daar lijkt het, na de opstart perikelen, ook wel op.

    Daar ben ik gelukkig nu vanaf, handen los is motor stil. Zo heb ik het graag.

    Op de stick wordt totaal niet gereageerd. Pas als ik reverse even terug zet start ie op. Dan reageert ie weer nergens op totdat ik reverse weer activeer.
    Dan werkt ie goed.
    Sturen doet ie overigens altijd goed. Ook best belangrijk :koud:

    Romp zojuist mat antraciet geverfd. Onderwater nog een rode antifouling en dan de zijkanten gras camouflage.
    Bovenkant weet ik nog niet. Gaandeweg zal ik wel inspiratie op doen.:thumbsup:
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nooit zomaar stekkers omdraaien, elektronica is niet bestand tegen het verkeerd aansluiten van plus en min.

    Gelukkig hadden de RC fabrikanten hier een vooruitziende blik, het omdraaien van servostekkers is één van de weinige gevallen waarbij omdraaien niet resulteert in een ongewilde crematie van de elektronica.

    Op de plaatjes hieronder zie je dat omdraaien nooit kan leiden tot verwisselen van plus en min. Alleen plus en puls/signaal verwisselen van plaats, of alleen min en puls. Kan in beide gevallen geen kwaad.

     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2018
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De stand/uitslag van servo/regelaar wordt overgebracht via de lengte van het puls-signaal. 1milliseconde is volle uitslag ene kant op, 1,5ms is neutral, 2.0ms is volle uitslag de andere kant op. De pulsjes worden ongeveer elke 20ms door ontvanger naar servo/regelaar verstuurt.

    [​IMG]------------[​IMG]


    Elke servo/regelaar krijgt zijn eigen (blauwe) pulstreintje.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2018
  6. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Dat zijn mooie plaatjes Ron, zo met die tabbladen.
    Heb ik nog nooit op een forum gezien.
    Ik zal het eens bekijken maar nu moet ik werken :banana:
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die tabs vind ik juist rommelig, daarom de foto's direct geplaatst terwijl jij aan het typen was.
     
  8. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Toch beste materie, over die pulsjes..

    Ik heb een review gevonden van de Runcam2:

    https://oscarliang.com/runcam2-camera-review/

    Ik zie daar dat mijn camera wat kabeltjes mist..
    Jammer, want ik zou hem graag op mijn 3e kanaal aansluiten.

    Maar ik kan ook gewoon op de Runcam 1S filmen en dan op de 2S en het 3e kanaal een soort gimball maken..
    Iemand suggesties?
     
  9. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Ik weet niet of dit topic inmiddels in Bouwverslagen hoort?
    Hoewel dat de bouwers in dat topic natuurlijk flink tekort doet :D

    Romp in mat grijs en bodem in een rode "anti fouling".
    Volgens mij hebben moerasboten dat helemaal niet altijd, maar ik vind het wel mooi.
    Na de camouflage komt er nog jachtlak overheen.

    Moerasboot15.JPG

    Moerasboot16.JPG

    Deze camo ga ik namaken:
    Moerasboot13.JPG

    Moerasboot14.JPG

    Die slablonen zo klein maken zal niet gaan lukken, maar met die sjablonen als uitgangspunt kan ik er met wat sate prikkers en 4 kleuren waarschijnlijk wel wat leuks van maken.
    Het riet is hier wat minder geel dan in Kentucky dus ik denk dat ik dat geel vervang door wat groeners.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2018
  10. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Moerasboten worden van aluminium gemaakt dus dan heb je geen antifouling nodig ;) Maar als je het mooi vind gewoon doen!
    Ben benieuwd naar het eindresultaat met die camo.
     
  11. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Toch zijn de meeste moerasboten wel van een kleur voorzien.
    Ik wil de bodem zo glad en hard mogelijk hebben, het plastic had wat butsen en krassen.

    Begin van de camo:
    Boomschorsmotief met een sateprikker, gepikt, gestreken en gerold.
    Moerasboot17.JPG
    Even de volgorde en de ruwe vorm als geheugensteuntje:

    Moerasboot18.JPG

    Wordt vervolgd :bye:
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  12. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Het groene gras streepjes geklieder..
    Valt me wat tegen, maar het camouflage effect zit er gelukkig toch nog enigszins in..
    Moerasboot19.JPG

    Hopelijk krijg ik het beige en zwart er mooier op..
    Oefening baart kunst maar ik vind dat ik ondanks het puntige penceel toch te dikke strepen trek. Terwijl de sateprikker ongedoseerde streepjes met kans op vlekken geeft..
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2018
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het gras is altijd groener bij de buren.
     
  14. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Nu helemaal want het mijne is wat geler :koud:

    Moerasboot20.JPG

    Ditmaal de penseel laten liggen en alles met het prikkertje.
    Duurt meer dan dubbel zo lang maar ja, hobby he.
    De mallen echt na schilderen is bijna onmogelijk, ik denk mede omdat de romp te laag is, dus maar een beetje freestylen met de mal als voorbeeld.
    Nog steeds, in schaal gezien, te dikke sprieten maar ik ben niet ontevreden.
     
  15. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    En het zwarte gras contour zit er op..

    Moerasboot21.JPG

    Morgen alles in de jachtlak.
    Dan een paar dagen laten drogen en dan kan het bootje weer rechtop om met de bovenkant te gaan beginnen..
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik vermoed als je het wat vanop afstand bekijkt het best mee valt.
    misschien een tip voor de volgende maal je zulk fijn tekenwerk wil maken, er zijn ook stiften te koop met een fijne punt die je hiervoor kan gebruiken.
     
  17. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Dat is zo, 1 op 1 zijn de grassprieten niet te dik, en het doel is om het bootje te camoufleren als het stil ligt zodat we wellicht een eenden-, zwanen-, of futennest kunnen filmen.
    Of misschien wel een beverburcht :worship:

    De 2e laag jachtlak droogt nu, ik denk dat ik er 4 lagen van maak. Bodem is nu al stukken gladder dan eerst.
    Maar moet ook wat klappen kunnen opvangen. Boze zwanen slaan hard :D
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als je dieren wilt fotograferen of filmen moet je geen propellerboot gebruiken. Die maken veel te veel herrie en "wind". Een stille aandrijving met een grote schroef die langzaam draait onder water is veel beter.
     

Deel Deze Pagina