Tadango
Forum veteraan
Hallo turbine kenners 
De rundown time van een turbine is een goede indicatie van de staat van de lagers. Door deze bij te houden kan je een indicatie krijgen van de staat van de lagers en dus mooi zien aankomen wanneer ze aan vervanging toe zijn.
Nu hebben ook andere zaken invloed op de rundown time. De turbine die ik 2e hands heb gekocht had een tijd niet gelopen en in het begin had ik een rundown van 9.5. Dit kwam door oudere olie edg vermoed ik. Zaterdag heb ik er 2 keer mee gevlogen met een rundown van 12.1 en 13.1. Deze liep iets omhoog dus de lagers spoelden lekker door. Motor had ook voor het eerst een paar goed gewerkt (eerste vluchten) bij mij dus dat leek goed. Nu kon ik na de 2e vlucht niet koelen dus is de olie in de lagers flink op temp gekomen, ik denk wat aangebakken hier en daar. Toen hij weer lekker liep na nog eens zonder koeling te zijn uitgevallen tijdens het testen was de rundown 11.1. Dit was zondag ochtend. Nog steeds meer dan in het begin dus ik verwachte na dat hij weer omhoog ging omdat de lagers schoon spoelen. Nu had ik na de 1e vlucht van zondag een rundown van 10.7, iets minder weer. De 2e vlucht zondag was het 9.9. Dit gedrag kan ik niet verklaren, iemand wel? De Gemiddelde en maximal EGT waren zaterdag en zondag zo goed als gelijk en was alleen zaterdag de eerste vlucht net iets hoger.
Is dit iets om gewoon even in de gaten te houden of moet ik direct de boel uitelkaar halen om de smering te controleren? Kan dat ook zonder hem open te halen? Kwestie van de brandstof pomp erop (maar dan loopt hij vol) of kan het ook met lucht?

De rundown time van een turbine is een goede indicatie van de staat van de lagers. Door deze bij te houden kan je een indicatie krijgen van de staat van de lagers en dus mooi zien aankomen wanneer ze aan vervanging toe zijn.
Nu hebben ook andere zaken invloed op de rundown time. De turbine die ik 2e hands heb gekocht had een tijd niet gelopen en in het begin had ik een rundown van 9.5. Dit kwam door oudere olie edg vermoed ik. Zaterdag heb ik er 2 keer mee gevlogen met een rundown van 12.1 en 13.1. Deze liep iets omhoog dus de lagers spoelden lekker door. Motor had ook voor het eerst een paar goed gewerkt (eerste vluchten) bij mij dus dat leek goed. Nu kon ik na de 2e vlucht niet koelen dus is de olie in de lagers flink op temp gekomen, ik denk wat aangebakken hier en daar. Toen hij weer lekker liep na nog eens zonder koeling te zijn uitgevallen tijdens het testen was de rundown 11.1. Dit was zondag ochtend. Nog steeds meer dan in het begin dus ik verwachte na dat hij weer omhoog ging omdat de lagers schoon spoelen. Nu had ik na de 1e vlucht van zondag een rundown van 10.7, iets minder weer. De 2e vlucht zondag was het 9.9. Dit gedrag kan ik niet verklaren, iemand wel? De Gemiddelde en maximal EGT waren zaterdag en zondag zo goed als gelijk en was alleen zaterdag de eerste vlucht net iets hoger.
Is dit iets om gewoon even in de gaten te houden of moet ik direct de boel uitelkaar halen om de smering te controleren? Kan dat ook zonder hem open te halen? Kwestie van de brandstof pomp erop (maar dan loopt hij vol) of kan het ook met lucht?
Laatst bewerkt: