Rundown time omlaag, problemen??

Tadango

Forum veteraan
Hallo turbine kenners ;)

De rundown time van een turbine is een goede indicatie van de staat van de lagers. Door deze bij te houden kan je een indicatie krijgen van de staat van de lagers en dus mooi zien aankomen wanneer ze aan vervanging toe zijn.

Nu hebben ook andere zaken invloed op de rundown time. De turbine die ik 2e hands heb gekocht had een tijd niet gelopen en in het begin had ik een rundown van 9.5. Dit kwam door oudere olie edg vermoed ik. Zaterdag heb ik er 2 keer mee gevlogen met een rundown van 12.1 en 13.1. Deze liep iets omhoog dus de lagers spoelden lekker door. Motor had ook voor het eerst een paar goed gewerkt (eerste vluchten) bij mij dus dat leek goed. Nu kon ik na de 2e vlucht niet koelen dus is de olie in de lagers flink op temp gekomen, ik denk wat aangebakken hier en daar. Toen hij weer lekker liep na nog eens zonder koeling te zijn uitgevallen tijdens het testen was de rundown 11.1. Dit was zondag ochtend. Nog steeds meer dan in het begin dus ik verwachte na dat hij weer omhoog ging omdat de lagers schoon spoelen. Nu had ik na de 1e vlucht van zondag een rundown van 10.7, iets minder weer. De 2e vlucht zondag was het 9.9. Dit gedrag kan ik niet verklaren, iemand wel? De Gemiddelde en maximal EGT waren zaterdag en zondag zo goed als gelijk en was alleen zaterdag de eerste vlucht net iets hoger.

Is dit iets om gewoon even in de gaten te houden of moet ik direct de boel uitelkaar halen om de smering te controleren? Kan dat ook zonder hem open te halen? Kwestie van de brandstof pomp erop (maar dan loopt hij vol) of kan het ook met lucht?

Laatst bewerkt:
Hallo Tadango.
Dit moet je zeker in de gaten blijven houden
Ik heb hier wel een verklaring voor.

Toen je niet kon koelen is het achter lager net iets te heet geworden, en dat zie je bijna niet met blote oog ,maar de binnering is dan een fractie groter geworden.
Maakt opzich niets uit ,maar ik zou als ik jou was de smering iets naar boven doen.

Ik weet niet of dit moelijk voor je is , anders heb ik nog een middeltje voor je.

Haal de slang die gekoppeld is aan je smering leiding naar de motor los, en spuit een dot
kero olie in de lagers.
Laat de motor dan een keer lopen ,dus even opstarten ,en even volgas ,en naar idle , en dan uit doen.
Dan even laten koelen en even kijken wat je run down time is , en ik denk dat die wel weer richting 12 a 13 gaat.

Probeer het maar , kan hoogstens door dat je veel olie kero in de lagertunnel spuit een vlammetje uit komen ,of wat rook.

Ik hoor het wel.

Mvg,

Martin.

Bedankt voor je reactie. Ik zal even wat olie moeten regelen daarvoor. Veel is er niet nodig dan neem ik aan, gewoon even doorspoelen. Smering verhogen zou ik niet weten hoe dat moet. Dan moet de hele turbine uitelkaar. Even doorspoelen (klein beetje is al voldoende neem ik aan) zal dan ook helpen hoop ik.

Dus als ik het goed begrijp is de binnen ring van de lager iets groter geworden doordat de hitte tever is doorgedrongen. Krimpt deze ook weer iets of blijft dit? Ik vindt het juist zo opvallen dat de rundown steeds net iets omlaag gaat. Dat is meestal niet een goed teken ;) Als hij nu direct laag was en daarna iets op liep had ik me geen zorgen gemaakt. Lagers klinken niet anders dan daarvoor. De motor zal na de eerste keer niet koelen ook even klem (klein beetje, ik dacht zit hij nu klem maar toen ik weer met mijn vinden over de compressor dop ging draaide hij. Daarna liep hij ook niet aan oid. Ik heb ook mijn oor op de motor gelegd maar kon niets geks horen.

Ik zal eens wat olie door de smering aanvoer. Dat was de rechter...... dacht ik..... mmh...

Daar moet je eerst goed naar kijken voor dat je ergens olie in laat lopen.

Als je de verkeerde pakt is ook niet erg ,maar je hebt dan nog geen smering natuurlijk.

is het mogelijk om een goede scherpe foto te maken van alle leidingen die de turbine in gaan.
Meestal word de smeerleiding begrenst door een naald die de exacte hoeveelheid olie /kero levert.

Als de begrenzing natuurlijk binnen in zit dan houd het op want dan moet inderdaad de turbine uit elkaar ,voor mij geen probleem ,maar de afstand lijkt me een beetje ver Groningen / Sint-Maartensdijk.

Ik hoor het wel.

Succes, oh en kijk ook elke keer als je de motor start of de egt het zelfde blijft.
Als deze elke keer een stukje naar boven gaat , dan is er toch iets met het lager of de smering niet in orde.
Ik probeer zo,en zo naar Appingendam toe te komen in April ,dus dan kan ik altijd nog even alles bekijken.

Groetjes,

Martin.

Ik heb geprobeerd om de turbine kap eraf te krijgen maar deze zat muur vast....... dan maar niet ;) Gelukkig vond ik een bijna weggeveegde o bij de rechte aansluiting, dat moet de olie zijn. Morgen krijg ik wat turbine olie dus zal dat er even inpompen. Ik zat te denken aan een stukje slang vullen met olie en dan een compressor er lichtjes op zodat ik kan zien hoeveel erin gaat. Ik dacht aan 5/10 cm normale brandstof slang vol? Te weinig, te veel?

Ik heb gisteren nog even wat gespeeld en hoorde tot mijn schrik bij 800-900 toeren een beetje een zingende ratel (tja, hoe omschrijf je dat goed). Daar beneden en boven was het er niet. Het is zo'n resonerend zingen geluid, heel lichtjes. Als je met de hand draait voeld merk je helemaal niets en met de hand krijg ik hem niet snel genoeg draaiend om het geluid te horen. Ik merkte het toen ik de start motor teste en hem liet uitdraaien. Je hoort het minder goed met het oor direct op de kap dus het kan ook iets anders zijn dan de lagers...

Daarnaast denk ik dat de achterste lager smering pijp (scrabble woord :)) dicht zit en dat daarom de rundown omlaag loopt. Lager wordt dan niet of te weinig gesmeerd. Na het doorspuiten van de smeer leiding moet het weer beter worden anders moet de boel echt uitelkaar en de lager vervangen. Vrijdag vrij dus dan de motor even lekker testen.

Gisteren wat olie ontvangen en eerste de smering leidingen lekker doorgespoten. Ik hoorde ze voro en achter goed dus die moeten open zijn. Daarna een vingerhoedje aan olie erin gepompt (man dat gaat nog best zwaar) en even de boel met de hand rondgedraaid. Ging meteen een stuk moeilijker, lagers vol met olie :) Helemaal goed. Dit gaat nu even een dag staan zodat eventueel oude en aagebakte olie resten wat oplossen. Daarna de motor even opwarmen met een fohn zodat de olie lekker dun wordt en dan de boel eens goed laten draaien met de startmotor. Ik hoop de de start motor hem vrijdag snelgenoeg op toeren krijgt, hij loopt nu best zwaar.

Je moet er even wat kero doorspuiten ,dan draait ie super licht.
Dan even doorstarten , heb je vandaag nog een soepeldraaiende motor.

Groetjes,

Martin

Als je spoeld ,even motor achterover houden ,dan loopt het ook door het achterste lager, en word je turbine wiel nat , kun je zien of hij goed doorstroomt.

Groetjes,

Martin.

Ja, zo heb ik de olie ook daar gekregen. Daarna alles eruit laten lopen door hem een tijdje voorover te houden? Of is achterover beter?

Motor is lekker doorgespoeld en draait nu weer heerlijk soepel. Bijgeluidje is nu wel nog beter te horen :( Vrijdag de motor even laten lopen en als de rundown niet boven de 12 sec uitkomt is het echt nodig om een lager te vervangen ben ik bang. Als te temperaturen normaal zijn en de rundown 12 of meer dan zal er niets aan de hand zijn :)

EDIT: Ik wou het geluidje opnemen maar het was nauwlijks hoorbaar. 2e poging was het compleet weg....... naja.....

Laatst bewerkt:
Ja, er kan wel eens een raar geluid inzitten,maar dat komt omdat er toch een beetje vuiligheid in zit.
1 keer draaien en weg.
Dus je zal wel lekker kunnen vliegen .

Mvg,

Martin.

De motor heeft net weer even gelopen. Hij leek beter te starten dan zondag en had vrij weinig vlammen tijdens het starten. Dat zou kunnen als zondag de lagers minder mooi liepen en hij daardoor niet goed kon accellereren tijdens het starten.

Temp idle zat rond de 520, bij 50% rond de 480 en bij 100% 640. Rundown was nu 11.3 en dat is niet gek gezien hij maar een heel even heeft gelopen. Ik heb hem gestart, even 10 sec laten idlen, toen naar 50% en daar 10 sec laten lopen. Toen naar 100% en weer 10 sec. Terug naar idle en 10 sec laten lopen en uitgezet.

Ik ben weer tevreden :) Nu wachten op een mooie dag zodat hij weer de lucht in kan ;)

Wat bedoelje precies paul? Dat de lagers niet mooi liepen kan een probleem met smering aanvoer zijn of vuil / aangekoekte resten in de lagers. De lagers zelf hoefen helemaal niets te mankeren. Als ze de boel dus optijd schoonmaakt is er niets aan de hand. Zou ik dat niet doen kunnen ze droog lopen en dan gaan ze wel stuk, en niet alleen de lagers als je pech hebt.

Back