Rupsen, maar dan anders

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Zwikbeer, 2 apr 2007.

  1. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Hallo Tank mannen en vrouwen,

    Ik ben niet een tank aan het bouwen maar een dragline, maar kijk wel vaak in de categorie Tanks rond.
    Dat komt omdat tanks ook rupsen hebben en er niet een topic "Grondverzet en kranen" bestaat op het modelbouw forum.
    Ik heb in de afgelopen jaren ook heel wat inspiratie opgedaan door naar de tanks te kijk, en dan vooral de grote jongens.
    Mijn kraan (dragline) is in de schaal 1:5,7 ben er nu 4 jaar mee bezig en heb eindelijk het onderstel af, ik moet er bij zeggen dat het niet is meegevallen maar heb er erg veel plezier aan beleefd.
    Het machien is nog lang niet af maar ik wil jullie toch enkele plaatjes tonen zodat mischien andere inspiratie kunnen opdoen zoals ik dat hier gedaan heb.

    Vriendelijk groetend
    Florisjan

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Maceggie

    Maceggie

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    2
    Mooie rupsen
     
  3. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    dat ziet er heel mooi uit.
     
  4. Hoi Florisjan,

    Ziet er bruut uit !!!!!

    Greetz
     
  5. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    volgens mij kan deze heel wat kilo's trekken......
    Ziet er inderdaad zeer bruut uit.
     
  6. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Hij kan nog niets trekken, er zitten nog geen motoren in, daar ben ik op het ogenblik mee bezig. Maar ik denk dat alle kracht wel gebruikt wordt om vooruit te komen, wat je op de foto ziet weegt namelijk al 150 Kg. Een voordeel boven een tank is dat hij geen snelheid hoeft te maken 2 a 3 Km/uur op schaal is voldoende.
    Als ik hem vooruit krijg met wat ik in mijn hoofd heb dan zal ik dat ook hier vertellen want dat kan zeker van pas komen in een tank.
    Wat, wat grotere schaal tank bouwers al zeker kunnen gebruiken is de draaischijf, dat is er eentje van een koetsje en die heb je in veel maten, de mijne is wel de kleinste heeft een diameter van 30 cm, kan een halve ton gewicht dragen en, dat is het leukste, kost maar 45 Euro. Zit geen tandkrans om heen of in, die moet je zelf verzinnen, bij mij is de tandkrans van een Dodge V8 afkomstig.
    volgende keer weer meer info,
    groeten
    Florisjan
     
  7. Met 150 kilo kom je al aardig in de buurt van een 1/6 Armortek Tiger I tank, die komt dicht bij de 200 kilo rijklaar in de buurt.
     
  8. wesley

    wesley

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    184
    Locatie:
    geulle
    heej heb je ook fotos van het echte werk??
    dus van de kraan waar dit het model van is?
    groetjes wesley
     
  9. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Ik bouw hem niet 100% precies na, heb ook geen bouw tekening, maar heb een schaalmodelletje van NZG gekocht, dat is mijn "bouwtekening". Hij zal er wel heel erg op gaan lijken, logies, maar heb deze kraan uitgekozen omdat ik hem leuk vindt.
    [​IMG]
     
  10. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Zo de foto's van de rupsen zijn weer terug, had ze per ongeluk van mijn server gehaald :oops: , sorry voor het ongemak.
    Ben weer flink bezig geweest en moet zeggen dat ik toch wel vooruit kom, met zo'n "monster" project gaat het altijd wat trager, niet alleen omdat het maken van een plaatje met een gat meer inspanning kost maar vooral de vooruit planning is heel belangrijk, je kan niet over een nacht ijs.
    Op deze foto de vooruitgang, wat is nieuw, de toren zit nu definitief vast aan de draaischijf, het binnenframe is klaar, zo ook de kabeltrommels en de bevestigings plaat voor de boom (groene plaat) en de toren aandrijving.
    [​IMG]

    Heb vandaag ook eindelijk na heel lang wikken en wegen motoren gekocht (besteld) om de rupsen aan te drijven, heb ook lang gezocht naar tweede hands maar niets voldeed aan mijn criteria. Maar nu gaan ze dan eindelijk toch komen, wel een beetje duur maar dan heb je ook wat.
    Het zijn twee 24V motoren met planeetvertragingen (101:1) en die leveren elk, constant 160 Nm, maar nu komt het leuke ze gebruiken niet meer dan 3 Ah en ze passen precies in mijn onderwagen.

    Als jullie Tank mannen en vrouwen het niet erg vinden blijf ik wel hier het bevalt wel,
    Groeten
     
  11. l4rsie

    l4rsie Guest

    Als die per ongeluk over je voet rijd... 8O
    Het is te zien dat er 4 jaar werk in heeft gezeten. Klasse! Echt vakmanschap 8)
    Dit ga ik dus volgen.
     
  12. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
  13. RubenRs15

    RubenRs15 Guest

    rupsen

    hallo hoe kan je zelf rupsen bouwen.

    Groeten Ruben
     
  14. denman

    denman

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Op de Veluwe
  15. epoxy

    epoxy Guest

    @ rubenrs15,

    helemaal zelf rupsbanden maken zie je niet zo veel.
    het is veel en saai werk.
    dus meestal worden er prefab onderdelen gebruik,
    dat is makkelijk, sneller en meestal ook mooier.
    de lengte is natuurlijk makkelijk aan te passen.

    conrad heeft geloof ik ook wel wat,
    tamiya en dergelijke schaalmodel merken verkopen ook set's,
    of kijk eens wat op Ebay... eBay: Tamiya Modelle, Heng Long, Tiger, Infrarot Kamera
    maar het is een beetje afhankelijk wat voor schaal je model is.

    voor grotere schaal zou je zelfs bij de technische groothandel terecht kunnen. voor kleiner als 1/32 zou je "friul" kunnen gebruiken.
    belangrijk is wel dat je rupsbanden wel een (bij)passend tandwiel hebben.

    evt, zou je ook rubberen rupsbanden zelf kunnen maken,
    je kan de meeste "rubbers" plakken met secondelijm.
    ik heb me laten vertellen dat loctite 401 het beste zou zijn.

    hopelijk helpt het je een beetje op weg. :)
     
  16. krokodildo

    krokodildo Guest

  17. denman

    denman

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Op de Veluwe
    Is ook wel een mooi systeem opzich, vind alleen dat het niet veel toont.
    Een andere ketting (die met die zijlipjes) met plaatjes er op geschoeft geeft meer het rupsbanden idee;)
    Ik ga een rups maken van een stuk mestband. Dus allemaal plaatjes op een stuk ''stoffen'' band schroeven.
     
  18. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    hallo.


    ik zit zelf al een tijdje te denken om een tank te bouwen ik vind dat systeem wel mooi met die ketting alleen weet mischien iemand waar je die ketting met holle asses kan krijgen?



    Met vriendelijke groet,daan
     
  19. modfreak

    modfreak Guest

    hallo,

    je kan denk ik wel rupsplaatjes op het systeem van krokodildo zetten.

    mvg modfreak
     
  20. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    jah zou kunnnen staat wel heet meest realistisch onder een T-34/85 alleen hoe krijg ik ze aan de ketting? ik zat laast al een beetje te kloten met een brommer ketting alleen derop lasssen word een takke karwei ik zat er mischien aan te denken om een u profiel op een plat profiel te maken en die zo op de ketting te schroeven. iemand nog ideeen?


    ,daan
     

Deel Deze Pagina