Ruud's eerste Wobbler

Hallo,

Ik ben Ruud Groen en nieuw hier.
Onlangs heb ik een draaibankje gekocht voor mijn hobby, Oldtimer Bromfietsen.
Om daar mee om te leren gaan ben ik eens op het internet gaan zoeken en kwam hier terecht.
Na al dat lezen kwam ik erachter dat metaalbewerking wel erg leuk is en een nieuwe hobby is geboren. gelijk schafte ik er maar een boor/freescombinatie bij aan.
één van jullie adviseerde mij om te beginnen met het maken van een Wobbler.
Het was leuk om te maken maar ook wel moeilijk wat betreft precisie, en daarom ga ik nu op zoek naar een iets moeilijker project maar niet al te moeilijk, als jullie wat weten hoor ik het graag

full

View image in gallery
Het eerste onderdeel wat ik gedraaid heb.
In ieder geval het tappen en schroefdraad snijden is gelukt.
Het frame frezen ging mij ook wel redelijk af.
Vliegwiel met as ook klaar.
Het begint al wat te lijken.
Cilinder was wat moeilijker zo'n excentrisch gat boren, maar het is gelukt.
Weer een stadium verder.
Cilinderkopje draaien.
Gaatjes boren.
Wob, Wob, Wob, bijna klaar.
Meer foto's heb ik niet.
Maar hij doet het wel, alleen nog even een filmpje plaatsen.
Barry, bedankt voor het advies om hiermee te gaan beginnen.
Ik heb er een hoop plezier aan beleeft.
Als iemand nog een tekening van een niet al te moeilijk machientje weet hou ik mij aanbevolen.

Groet,

Ruud.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ruud,

Mooi resultaat. Leuk om te lezen dat het naar meer smaakt.
Op de volgende site staan meer tekeningen van een eenvoudige machine.
Elmers Engines Steam Engine Plans
Helaas is dit wel getekend in inches.
Voor mijn zoon ben ik nu bezig om tekeningen van een horizontale 1 cilinder stoommachine te maken. Wordt uiteraard in mm.
Als je hier behoefte aan heb dan zal ik de tekeningen set in orde maken.
deze is gebaseerd op de 33.mill van de zelfde site

Groet,

Timo

Dat zou fijn zijn Timo.
Ik hoor het wel als je ze klaar hebt.
Op dit moment heb ik nog niets op stapel staan.
En dus alles wat simpel is pak ik aan want ik ben er wel achter dat precies werken nog wel wat ervaring vereist.
Ik ben al wel bezig allerlei materiaal (metaal afval) te verzamelen.
Vooral koper, messing en aluminium e.d. dat verwerkt lekker makkelijk.
Heb je nog tips hoor ik het graag.

Barry, nog bedankt voor de tip van de bouw van deze Wobbler.
Aan het maken heb ik veel plezier beleeft en heb er veel van geleerd (ik heb nog wel eens wat opnieuw moeten maken omdat het fout ging, maar ja).

Groet,

Ruud.

mooi gemaakt Ruud. je schrijft dat er (nog wel) eens iets fout ging .... wat dan en wat ging er fout?

Luitjes,

@ Timo,

Ruud,
(......) Voor mijn zoon ben ik nu bezig om tekeningen van een horizontale 1 cilinder stoommachine te maken. Wordt uiteraard in mm.(......)

Groet,

Timo

neem je de maten in inch nu x 33mm? Het schijnt dat je dan uitkomt op hele maten (in mm).

Ook ik hou mij aanbevolen voor tekeningen; per slot van rekening werkt het ding wat ik via jouw tekening gemaakt heb, prima :D, kan ik van mijn eigen probeersel nog niet direct volmondig zeggen ;)

Peter,
Wat er fout ging.
Beitel draaibank niet op goede hoogte, en hup daar ging m'n werkstuk.
Draaisnelheid freesbank niet goed en te veel ervoor zetten (weer een verprutst werkstuk)
Je ziet ik ben een beginneling, maar al doende leert men.
Ik heb vanaf de LTS niet meer gedraaid en ben nu 53 dus ik heb wat in te halen en te leren.
Maar met jullie adviezen zal het best wel gaan lukken.
Mijn Wobbler werkte uit eindelijk ook.
En daar komt bij dat ik het leuk vindt en dat is ook belangrijk.

Hierbij een foto van mijn werkplaatsje waar in het allemaal moet gebeuren.
full

Groet,

Ruud.

Laatst bewerkt door een moderator:
Peter,

De tekening wordt omgerekend door te vermenigvuldigen met 25.4.
Als een maatvoering op bijvoorbeeld 12.7 uit komt dan maak ik dat 13.
Doordat alles in 3d wordt getekend is eenvoudig te zien waar de fouten zitten.
Is bijvoorbeeld de zuigerstang te kort dan wordt deze langer gemaakt.
Van belang is dat je wel weet hoe het systeem in elkaar zit.

zodra de tekening klaar is dan krijg je een exemplaar.

groet,

Timo

@Remco,

Vermenigvuldigen met 32 was ik eerder hier tegengekomen.
Vanuit mijn werk heb ik ook wel eens te maken met emperische maten.
Kan dus hier niet zomaar een schaalvergroting toepassen.
Het is eerder een gewoonte om het "goed" te doen.

Groet,

Timo

Probeer anders een de "WEBSTER" brandstofmotor te bouwen , zoals ik gedaan heb. Hij draait echter nog niet.

Tekeningen vind je gratis te downloaden op het internet.
Gewoon googlen naar Webster engine.

Gr;

Barry

Om van inch naar millimeters te gaan moet je inderdaad met 25,4 vermenigvuldigen. Als je daar echter 32 voor neemt kom je uit op veel beter hanteerbare millimeter waardes. Dat komt doordat men bij de inch maten altijd van (even) breuken uit gaat. Daar gebruikt men geen 2,3 inch maar bijvoorbeeld 2 en 1/2 inch of 2 en 1/4 inch.
Een maat van 2 en 1/3 inch wordt niet gebruikt, je zal dat ook nooit op een tekening tegen komen. Tenminste ik heb dat nog nooit gezien. Het is altijd 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64, 1/128 en zelfs nog verder. Natuurlijk komen maten zoals 3/4 of 7/8 en 5/128 ook voor. Je zal 6/128 niet tegen komen want dat is weer hetzelfde als 3/64 en dan wordt dat gebruikt.
Dat zijn allemaal factoren van 32. Als er dus een maat van 2 en 3/16 inch wordt opgegeven is dat in werkelijkheid 55,5625 millimeter. Een erg lastige maat voor ons. Als je daar met de factor 32 gaat werken dan kom je op 70 millimeter uit wat wel groter is maar veel handelbaarder.
Nog een voorbeeldje. Een asje met een diameter van 1/16 inch zal in werkelijkheid 1,5875mm dik zijn. Als je 32 als factor gebruikt kom je netjes op 2mm uit.

Dit "truukje" heb ik al eens gebruikt bij het bouwen van een model vliegtuigje. Het werd wat groter maar was veel makkelijker te bouwen dan met die lastige 25,4mm.
Overigens kan je ook 16 gebruiken, dan wordt alles wel kleiner maar je komt ook op goed hanteerbare millimeter waardes uit.
Succes.

Barry,
Tekeningen inmiddels gedownload.
Maar wil eerst nog iets makelijkers maken om het draai en freeswerk wat beter onder de knie te krijgen.
Maar zo'n Webster lijkt mij zeker een keer mooi om te maken.
Groet,
Ruud.

Enkel de nok voor de uitlaatklep & de 2 kleppen zijn het moeilijkst.
Voor de rest een makkelijke motor.

Vanmiddag met iemand er aan bezig geweest om hem te starten , maar hij wil nog niet lopen. Al scheelt het niet veel.

Back